مادر و کودک

لیست بهترین غذا های کمکی برای نوزاد

یکی از مسائل حیاتی در مورد نوزادان و کودکان مسئله غذا خوردن آن ها است، به خصوص اگر به تازگی غذایی به غیر از شیر مادر و یا شیر خشک را شروع کرده باشد. غذای کمکی برای کودکانی که به تازگی 6 ماهگی خود را به اتمام رسانده اند، اهمیت فوق العاده زیادی دارد. این که غذای کمکی دارای چه موادی باشد تا هم شکم کودک را سیر نگه دارد و هم دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی باشد، بسیار مهم است. از این رو ما در این مطلب تصمیم گرفتیم لیستی از بهترین غذای کمکی نوزاد را برای شما ارائه دهیم تا با خیالی راحت بتوانید کودک نوپای خود را تغذیه کنید، پس با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای شروع غذای کمکی چه موقع است؟

غذای کمکی نوزاد

زمان مناسب برای مصرف غذای کمکی ممکن است در هر نوزاد متفاوت باشد و بستگی به شرایط بدنی کودک و شیری که تغذیه می کند، داشته باشند. اما به طور کلی پزشکان توصیه می کنند غذای کمکی نوزاد بعد از پایان 6 ماهگی شروع شود. چرا که بعد از 6 ماهگی کودک برای رشد بهتر و سالم تر نیاز به غذاهایی به غیر از شیر مادر دارد.

در واقع از این سن به بعد شیر مادر به تنهایی نمی تواند نیازهای کودک را برآورده سازد. بنابراین بهتر است مادران با غذاهای نیمه جامد و بسیار نرم و سبک غذا دادن به کودک را شروع کنند. دوران تغذیه تکمیلی شیرخواران علاوه بر این که می تواند انرژی مورد نیاز کودک را تامین می کند، باعث می شود در کودک عادات صحیح غذایی هم شکل گیرد و بتواند در کنار خانواده روی یک سفره غذا میل کند.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان مناسب دادن غذای کمکی به نوزاد می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

چرا نباید زودتر از 6 ماهگی به نوزاد غذای کمکی داد؟

زیرا دستگاه گوارش نوزاد برای هر غذاهای دیگری غیر از شیر مادر آماده نیست و با کوچکترین آلودگی به دلیل عدم رعایت بهداشت ممکن است دچار عفونت و درنتیجه اسهال شود که باعث توقف رشد نوزاد می شود. به علاوه غذا دادن به نوزاد پیش از 6 ماهگی باعث می شود که نوزاد کمتر میل به خوردن شیر مادر داشته باشد و این درحالی است که نوزاد در این دوره بیشترین نیاز را برای رشد و نمو به شیر مادر دارد، بنابراین ممکن است کودک دچار سوء تغذیه شود.

همچنین مصرف غذا های کمکی پیش از 6 ماهگی احتمال بروز حساسیت به مواد غذایی را در کودکان و نوزادان افزایش می دهد. بنابراین از دادن هر گونه غذای کمکی در این دوره به نوزاد پرهیز کنید.

اگر غذای کمکی دیرتر از 6 ماهگی شروع شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر غذای کمکی دیر از 6 ماهگی شروع شود کودک ممکن است دیگر تمایلی به خودرن چیزی جز شیر مادر و مایعات نداشته باشد که در این صورت ممکن است نوزاد دچار سوء تغذیه شده و در رشد او خللی رخ دهد.

به عنوان شروع چه غذای کمکی برای نوزاد توصیه می شود؟

غذای کمکی نوزاد

بهترین غذای کمکی برای شروع فرنی است که برای تهیه آن باید از شیر پاستوریزه کم چرب استفاده کنید و در ابتدا یک بار در روز و به اندازه 1 تا 3 قاشق غذاخوری به نوزاد فرنی دهید و به مرور مقدار و تعداد دفعات را بیشتر کنید. همچنین بهتر است برای اطمینان از سالم بودن و کاهش حساسیت، آرد برنج را خودتان در منزل تهیه کنید. همچنین برای مشاهده طرز تهیه انواع فرنی نوزاد می توانید به پست لینک شده مراجعه کنید.

مواد غذایی که نباید به نوزادان زیر یک سال داد

مصرف شیر گاو به صورت نوشیدنی، سفیده تخم‌مرغ، پنیر، انواع توت، کیوی، آلبالو، گیلاس، خربزه و بادام زمینی توصیه نمی شود چرا که باعث بروز حساسیت در نوزاد خواهد شد. همچنین از دادن مواد غذایی چون کشمش، انگور، ذرت، سوسیس، آجیل، هویچ خام و تکه‌های گوشت نیز خود داری کنید چرا که ممکن است در گلوی نوزاد گیر کند. به علاوه مصرف مواد غذایی زیر نیز به نوزاد زیر یک سال ممنوع است:

  • قهوه یا چای پررنگ
  • نمک و شکر
  • میگو
  • لپه و نخود
  • فلفل و ادویه‌
  • ترشی‌
  • شکلات
  • نوشابه‌های گازدار
  • آب میوه‌های صنعتی
  • اسفناج و کلم

مفیدترین غذاهای کمکی برای نوزاد

غذای کمکی نوزاد

سوالی که برای بسیاری از مادران به خصوص مادرانی که برای اولین بار مادر شدن را تجربه می کنند این است که اولین غذای کمکی نوزاد باید چه چیزی باشد؟ کدام مواد غذایی برای کودک مفید تر است و می تواند به رشد و وزن گیری او کمک کند؟ در این قسمت لیستی از بهترین غذای کمکی نوزاد را برای شما شرح می دهیم:

بهترین غذای کمکی برای 6 ماهگی

برای شروع بهتر است روزانه فقط یک بار غذای نیمه جامد به کودک دهید. این غذا می تواند نوعی سبزی یا میوه له شده باشد. جعفری پخته شده، کلم بروکلی، سیب زمینی آبپز شده، هویج، سیب، گلابی و غیره بهترین گزینه ها برای کودکی است که به تازگی شروع به غذا خوردن کرده است.

همچنین می توانید برنج نیم دانه هم پخته و له کرده و آن را با شیر مادر مخلوط کنید و به کودک دهید. یکی از بهترین غذاهای مقوی هم برای نوزادان حریره بادام است. بهتر است ابتدا طرز تهیه حریره بادام را آموزش ببینید تا با دقت کامل آن را برای کودک خود درست کنید. البته در مصرف حریره بادام حتما دقت کنید که کودک شما حساسیتی به بادام نداشته باشد.

غذای کمکی برای کودکان 7 الی 9 ماهه

معمولا کودکان زمانی که 7 ماهگی خود را به پایان می رسانند، نحوه غذا خوردن را به خوبی یاد می گیرند. از این رو شما می توانید غذاهای متنوع تری را به کودک بخورانید. از این ماه می توانید به جای یک وعده غذای نیمه جامد، دو الی سه وعده غذا به کودک دهید تا میل کند تا بتواند علاوه بر دریافت انرژی، مواد مغذی سالم را هم از غذاها دریافت کند.

توجه کنید که نوزادان هیچ نیازی به نمک و شکر ندارند. بنابراین به هیچ عنوان در غذاهای کودک خود از نمک و شکر استفاده نکنید. غذاهایی مانند سوپ سبزیجات با مرغ و یا گوشت گوسفندی، فرنی با آرد برنج و شیر خشک، حریره بادام، برنج پخته شده له شده، پوره سیب زمینی و هویج پخته شده می تواند گزینه بسیار مناسبی برای کودکان سنین 7 تا 9 ماهه باشد.

بهترین غذاها برای کودکان و نوزادان

غذا کودک

در این قسمت گروهی از مواد غذایی که برای نوزادان بسیار مفید و مغذی هستند را به شما معرفی می کنیم:

غذاهای پروتئینی

غذای پروتئینی هم شامل انواع گوشت ها، ماهی، تخم مرغ و حبوبات می شود. این غذاها منبع غنی از آهن، روی، کلسیم و سایر مواد مغذی هستند. انواع گوشت هایی که می توانید از 7 ماهگی به بعد به کودکان خود دهید، مرغ، بوقلمون و گوشت بره.

مصرف ماهی نیز بهتر است بعد از یک سالگی شروع شود. همچنین هنگام دادن گوشت ماهی به نوزاد بسیار دقت داشته باشید و مراقب تیغ های ماهی باشید، از ماهی های تازه استفاده کنید و مراقب باشید که کودک به مصرف ماهی حساس نباشد. تخم مرغ، عدس، توفو، لوبیا، نخود و غیره هم سرشار از پروتئین هستند.

لبنیات

لبنیاتی که به کودکان می دهید حتما باید پاستوریزه باشند. سعی کنید ماست و شیری که برای نوزاد انتخاب می کنید حتما کم چرب و بدون قند باشد. بهتر است از شیرهای پاستوریزه فقط در غذای کمکی نوزاد استفاده کنید و آن را به صورت مستقیم به کودک ندهید.

بهترین شیر برای نوزادان تا پایان 12 ماهگی همان شیر مادر و یا شیر خشک است. اما شیر بادام هم یکی از بهترین شیرهایی است که به عنوان غذای کمکی هم شناخته می شود. توصیه می کنیم حتما طرز تهیه شیر بادام را آموزش ببینید و آن را برای کودک خود درست کنید.

غذاهای نشاسته ای برای کودکان

بهترین غذای کمکی نوزاد می تواند غذایی باشد که سرشار از نشاسته است. غذاهای نشاسته ای شامل سیب زمینی، برنج نیم دانه، بلغور جو دوسر، آرد ذرت، نان تست، ذرت، پاستا و غیره می شود.

انواع سرلاک ها

غذای کمکی نوزاد

یکی از بهترین غذاهای کمکی برای نوزاد، سرلاک است که بیشتر مادران از همان ابتدا یا از پایان 6 ماهگی آن را به کودک خود می دهند. سرلاک ها انواع مختلفی دارند، مانند سرلاک برنج، سرلاک جو دوسر، سرلاک گندم، سرلاک ترکیب غلات با میوه ها، سرلاک برنج و شیر، سرلاک گندم و موز و شیر و غیره. این سرلاک ها را هم می توانید به صورت آماده از داروخانه و فروشگاه ها تهیه کنید و یا می توانید طرز تهیه انواع سرلاک نوزاد را آموزش ببینید و خودتان در خانه آن را برای فرزند دلبندتان درست کنید.

نکات مهم در مورد غذای کمکی نوزاد

بهتر است قبل از شروع غذای کمکی نوزاد نکاتی را در نظر بگیرید تا بعد ها دچار مشکل نشوید:

  • تا پایان یک سالگی بعد یا قبل از هر بار غذای کمکی یک بار شیر مادر به کودک دهید.
  • از غذاهای ساده، سبک و نرم شروع کنید و رفته رفته با بالا رفتن سن نوزاد میان وعده ها را بیشتر کرده و تنوع غذایی ایجاد کنید.
  • بهتر است از همان ابتدا غذا را با کمک قاشق و مایعات را به کمک لیوان به کودک بخورانید تا عادت صحیح غذا خوردن را یاد بگیرد.
  • مصرف شیر پاستوریزه در سنین زیر یک سال به عنوان نوشیدنی ممنوع است.
  • تا یک سالگی به غذای کودک نمک و شکر اضافه نکنید.
  • غذای کمکی را بیش از یک بار گرم نکنید.
  • پس از تغذیه کودک، به او با آب آشامیدنی سالم و جوشیده دهید.
  • همچنین به نحوه نگهداری غذای کمکی نوزاد توجه داشته باشید.
  • تا یک سالگی استفاده از کیوی، انواع توت (توت سفید، توت فرنگی و تمشک) خربزه، آلبالو و گیلاس به علت ایجاد حساسیت در توصیه نمی‌شود.
  • اگر قصد دارید در غذای کمکی نوزاد تنوع ایجاد کنید به یاد داشته باشید که بین شروع غذای جدید باید بین 5 تا 7 روز گذشته باشد تا در صورت وجود حساسیت به ماده غذایی خاصی بتوانید به راحتی آن ماده غذایی را تشخیص دهید.
  • ار همان ابتدا سعی نکنید مقدار زیادی غذای کمکی به نوزاد بخورانید بلکه کمی صبر داشته باشید و آرام آرام مقدار غذای کمکی را افزایش دهید.
  • همچنین زمانی که مصرف غذای کمکی را برای نوزاد شروع می کنید باید به یاد داشته باشید که غلظت غذای کمکی باید تنها کمی بیشتر از شیر مادر باشد و باید به مرور غلظت آن را بیشتر کنید تا معده کدک به هضم آن عادت کند.
  • اگر در شروع مصرف غذای کمکی، نوزاد از خوردن ماده غذایی خوشش نیامد یا نسبت به خوردن آن بی میل بود سعی نکنید به زور آن را به نوزاد بخورانید، در عوض باید ابتدا آن غذا را حذف کنید و پس از چند هفته دوباره آن را به لیست غذای های کمکی نوزاد اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا