راهنمای خرید

آموزش نصب صندلی کودک در ماشین + مهم ترین ویژگی های آن

صندلی ماشین برای کودکان امنیت کافی را ندارد بنابراین شما به عنوان یک پدر یا مادر مسئول، باید لوازم مورد نیاز را برای حفظ امنیت جانی فرزندتان تهیه کنید. یکی از این وسایل ایمنی برای سلامتی و حفظ جان کودکان در بیرون از منزل صندلی ماشین کودک است که دارای ایمنی لازم برای نگهداری کودک تان در ماشین است. اگر شما نیز کنجکاو شدید اطلاعات بیشتری درباره ویژگی ها و نصب صندلی کودک بدانید لازم است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

صندلی ماشین کودک چیست؟

به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده هر ساله جان صد ها کودک توسط این صندلی ها نجات پیدا می کند. طبق آمار دیگری از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده حدود 46 درصد از صندلی های ماشین کودکان اشتباه بسته می شود و در نتیجه کارایی صندلی ها کاهش می یابد.

بسیار غم انگیز است اما باید بدانید اکثر مرگ و میر کودکان بر اثر تصادف برای کودکانی است که از موتور استفاده می کنند. بهتر است تا حداقل 7 سالگی از سوار کردن کودکان بر روی موتور سیکلت خود بپرهیزید. در ادامه مقاله قصد داریم ویژگی های یک صندلی ماشین خوب برای کودکان را بگوییم و پس از آن به سراغ نصب صندلی کودک برویم؛ ادامه مطلب را از دست ندهید.

ویژگی های صندلی ماشین کودک ایده آل

برای حفظ جان و ایمنی بیشتر کودکان باید از صندلی ماشین استفاده کنید؛ یک صندلی ماشین مناسب برای کودکان باید ویژگی ها و برتری های زیادی داشته باشد تا بتواند اعتماد مادر و پدران را جلب کند. برخی از این ویژگی ها عبارتنداز:

1. استفاده راحت

استفاده راحت

اولین نکته ای که باید به آن دقت کرد استفاده راحت در نصب و جدا سازی از ماشین است؛ در صورتی که قصد تهیه صندلی کودک را دارید باید به شما گوشزد کنیم که به جدا سازی آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که هر چند وقت یکبار باید آن را جدا کنید و زیر آن را تمیز کنید. در صورتی که جداسازی آن سخت باشد کارتان را دشوار خواهد کرد.

لازم به ذکر است وظایف و مسئولیت های کودک بیشتر بر گردن مادر است؛ هنگام خرید به جدا سازی آن توسط مادر فکر کنید که آیا می تواند به تنهایی آن را جدا کند یا نه.

2. داشتن کمربند ایمنی

برخورداری از کمربند های ایمنی خوب مانند کمربند مهار پنج نقطه ای یکی از نکات مثبت و قوت یک صندلی کودک ایمن و مناسب است. این پنج کمر بند عبارتند از: دو بند روی شانه کودک، دو بند در کنار پاها و یک بند بین پاهای کودک قرار می گیرد تا به خوبی از کودک دلبند شما محافظت کند. ما در این قسمت گفتیم که داشتن کمر بند یک مزیت محسوب می شود اما کیفیت و جنس کمربند نیز حائز اهمیت است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که بند های ایمنی آن خیلی سفت باشد می تواند پای کودک را درگیر و آزرده کند. (لازم به ذکر است دقت کنید قفل ها به گونه ای نباشند که کودک به سادگی بتواند آن ها را باز کند.)

3. داشتن سیستم ایزوفیکس

سیستم ایزوفیکس

امروزه برخی از صندلی های کودکان دارای سیستم ایزوفیکس هستند. ایزوفیکس های این سیستم به زبان ساده قلاب هایی هستند که کمک می کنند تا صندلی کودک در جای مناسب خود به صورت ثابت قرار بگیرد.

4. راحتی و اندازه مناسب

صندلی کودک باید راحت باشد تا کودک در مسافت های طولانی بی قراری و یا گریه نکند. امروزه صندلی هایی تولید شده اند که تشکچه های نرم و راحتی دارند و شما می توانید با خیال راحت کودک تان را بر روی آن قرار دهید. در هنگام خرید به برند، میزان راحتی و سن استفاده از آن دقت کنید.

امکانات و مدل های صندلی ماشین

صندلی ماشین

اولین قدم برای شروع یک سفر ایمن انتخاب صندلی ماشین کودک است امروزه این صندلی ها در سه مدل طراحی و تولید می شوند:

  1. صندلی های رو به عقب: صندلی های رو به عقب نیز به دسته بندی صندلی های ثابت، صندلی های قابل تغییر و صندلی های همه کاره تقسیم بندی می شوند.
  2. صندلی های رو به جلو: این صندلی ها شامل صندلی های قابل تغییر، صندلی های ترکیبی و صندلی های همه کاره می شوند.
  3. صندلی های تقویت کننده: صندلی های بوستر، صندلی های تقویت کننده که برای کودکان بزرگ تر از دوره نوزادی خریداری می شود.

هر سازنده ای برای تولید محصولاتش از محدودیت هایی برای ارتفاع، وزن و غیره را در نظر می گیرد. لازم است قبل از خرید اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید (همه این اطلاعات بر روی برچسب کنار محصول درج شده است و شما می توانید با ابعاد و ارتفاع دلخواه صندلی مورد نیاز را برای کودک تان تهیه کنید.)

آموزش نصب صندلی ماشین کودک

همانطور که گفته شد بهترین نوع صندلی برای کودکان از نظر ایمنی و راحتی صندلی هایی هستند که مجهز به سیستم ایزوفیکس هستند. ماشین های قدیمی سیستم ایزوفیکس را ارائه نمی دهند و شما می توانید با بستن کمربند ایمنی ماشین صندلی کودک تان را فیکس کنید. در ادامه قصد داریم نصب صندلی کودک در ماشین را برایتان توضیح دهیم:

1. صندلی های رو به عقب

نصب صندلی ماشین
  • صندلی های رو به عقب برای کوچک ترین مسافران طراحی شده اند: AAP توصیه می کند از این صندلی برای دوره نوزادی تا 3 سالگی استفاده کنید.
  • در صندلی های همه کاره و رو به عقب شما می توانید با رشد و بزرگ شدن کودکتان آن را بچرخانید و در حالت رو به جلو نیز از آن استفاده کنید.
  • استفاده از صندلی های رو به عقب برای گرفته شدن ضربه و محافظت از سر، گردن و نخاع کودک طراحی شده است تا در صورت گرفتن ترمز ناگهانی صدمه ای به کودک وارد نشود.
  1. پایه صندلی کودک را در صندلی عقب ماشین خود قرار دهید.
  2. کمربند ایمنی خودرو را از مسیر اصلی کمربند صندلی کودک رو به عقب ببندید و مطمئن شوید که کمربند ایمنی را در این مرحله کامل و محکم بسته اید.
  3. پس از عبور کمربند ایمنی ماشین از مسیر کمربند ایمنی روی صندلی؛ کمربند ایمنی خودرو را ببندید.
  4. دستورالعمل های وسیله نقلیه تان را برای قفل کردن کمربند ایمنی ماشین چک کنید. (این مرحله برای ثبات صندلی کودک بسیار اهمیت دارد و باید به درستی انجام شود.)
  5. بر روی پایه های صندلی فشار وارد کنید تا به خوبی در خودرو جای خود را حفظ کند.
  6. از درست بودن زاویه پایه صندلی ماشین تان اطمینان حاصل کنید. زیرا نوزادان برای سوار شدن بر روی این صندلی ها باید به حالت نیمه دراز کشیده باشند.
  7. بهتر است به هنگام خرید از دارا بودن نشانگر اطمینان حاصل کنید چرا که با بزرگ شدن کودک دلبندتان ممکن است بخواهید زاویه صندلی را تغییر دهید.
  8. آخرین مرحله ای که باید انجام دهید این است که صندلی کریر نوزاد را به پایه ای که در ماشین نصب کرده اید وصل کنید.

2. صندلی های رو به جلو

نصب صندلی کودک رو به جلو

این صندلی ها طبق AAP (آکادمی پزشکی اطفال آمریکا) مناسب برای کودکانی است که از حد مجاز قد و وزن برای صندلی های قابل تغییر بیشتر شده اند؛ می توانید از این صندلی ها برای بالاترین قد و وزن ذکر شده توسط سازنده خودرو، استفاده شود.

CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) نهایت سن قابل استفاده از این صندلی ها را تا 5 سالگی اعلام کرد. در حالی که NHTSA (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه) می گوید تا 7 سالگی کودکان می توانید از این صندلی استفاده کنید.

مراحل نصب صندلی کودک (رو به جلو)

مراحل نصب صندلی های رو به جلو بسته به مدلی که دارد متفاوت است و نمی توانید از یک روش برای تمامی صندلی ها استفاده کرد. با وجود این شرایط راه های زیادی برای نصب صندلی کودک وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

1. نصب کمربند ایمنی و بند

قبل از اینکه بخواهید این مرحله را شروع کنید به سراغ دفترچه راهنمای محصول بروید و درباره نحوه اتصال و جداسازی آن اطلاعات لازم را به دست بیاورید. برخی از این اطلاعات توسط NHTSA مشخص شده است:

  1. این صندلی را در صندلی عقب ماشین به وضعیت رو به جلو قرار دهید.
  2. کمربند خودرو را از مسیر کمربند صندلی کودک عبور دهید و اطمینان حاصل کنید که هیچ پیچ و تابی در کمربند وجود ندارد؛ سپس کمربند را ببندید.
  3. دستورالعمل های وسیله نقلیه خود را درباره قفل سازی کمربند ایمنی خودرو دنبال کنید.
  4. صندلی را محکم فشار دهید تا کاملا ثابت و بدون حرکت قرار بگیرد.
  5. به عنوان آخرین و اصلی ترین مرحله نیز بند پایین صندلی را به گیره ماشین تان وصل کنید و این بند را محکم بکشید تا سفت شود.

2. نصب گیره و اتصال به پایین

  1. برای این مرحله نیز به سراغ دفترچه راهنمای وسیله نقلیه تان بروید و اطلاعاتی درباره محل گیره های پایینی، لنگرهای اتصال و نحوه استفاده از آن ها را مطالعه کنید.
  2. صندلی کودک را در صندلی عقب ماشین در وضعیت رو به جلو قرار دهید.
  3. گیره های ماشین تان را پیدا کنید و اتصالات گیره پایینی روی صندلی ماشین کودک را به گیره های خودرو وصل کنید.
  4. صندلی کودک را به صندلی ماشین فشار دهید و اطمینان حاصل کنید که تسمه های آن به صورت سفت و محکم بسته شده اند.
  5. اکنون زمان آن رسیده که بند صندلی ماشین کودک خود را به گیره های خودرو متصل کنید. (این مرحله دارای اهمیت بسیار زیادی است چرا که در صورت تصادف؛ از جلو و عقب رفتن صندلی جلوگیری می کند.)

3. نحوه نصب تقویت کننده صندلی ماشین یا بوستر

نصب صندلی کودک مدل بوستر

یکی دیگر از انواع صندلی های ماشین برای کودکان استفاده از بوستر یا تقویت کننده است؛ در این قسمت نیز دستورالعمل های مهم و متعددی وجود دارد که باید به آن ها پایبند باشید. تقویت کننده های صندلی بسیار اهمیت دارند و می توانند از کودکان با سن 8 تا 12 سال در وسیله نقلیه محافظت کند. به زبان ساده تر تقویت کننده ها به بلند شدن قد کودک کمک می کند تا کودک به سادگی بتواند از کمربند ایمنی ماشین استفاده کند.

AAP می گوید کودکان پس از سن 10 الی 12 سالگی می توانند از کمربند ایمنی ماشین استفاده کنند؛ اما اگر کودک لاغری دارید که نسبت سنش، قد و وزن کمی دارد می توانید از این صندلی های تقویت کننده برای حفاظت بیشتر از جانش استفاده کنید.

امروزه تقویت کننده ها در انواع مختلفی تولید می شوند تا شما بتوانید هر مدلی که مد نظرتان است را خریداری کنید. مهم نیست کدام مدل را انتخاب می کنید؛ مهم این است که کمی قد کودک تان برای بستن کمربند بالا بیاورد تا ایمن ترین حالت برای کودک تان ایجاد شود.

اشتباهات رایج در هنگام نصب صندلی ماشین

برخی از اشتباهاتی که والدین در هنگام نصب این صندلی ها انجام می دهند نصب شل است؛ حتما پس از نصب آن را تکان دهید و از سفت بودن تمام کمربند های آن اطمینان حاصل کنید. دومین اشتباه نیز پوشاندن لباس های زمستانی زیاد برای کودک است؛ بهتر است از یک پتوی نرم استفاده کنید و آن را بر روی کودک تان بیندازید تا سرما اذیتش نکند. مسیر نادرست قرار گرفتن کمربند و مهار نکردن بند های صندلی نیز از جمله اشتباهاتی است که والدین رعایت نمی کنند.

سخن پایانی

استفاده درست و اصولی از صندلی ماشین به شما کمک می کند تا از کودک تان به صورت مطمئن نگهداری کنید. توجه داشته باشید در صورتی که صندلی را به درستی نصب نکرده باشید می توان برای تان دردسر ساز شود. حتما پس از نصب صندلی را تکان دهید تا از ثابت بودن آن اطمینان حاصل کنید.

صندلی کودک در کجای ماشین باید نصب شود؟

مکان قرار گیری این صندلی کاملا به خودتان بستگی دارد و شما می توانید در هر جایی که دوست دارید آن را نصب کنید.

کودک را در سمت چپ صندلی قرار دهم یا سمت راست؟

طی تحقیقات انجام شده کودکانی که در وسط صندلی عقب قرار گرفته اند 43 درصد کمتر در معرض آسیب قرار دارند.

بهترین روش برای بستن صندلی کودک در ماشین چیست؟

بهترین و موثر ترین روش برای بی حرکت ماندن صندلی کودک؛ بستن با ایزوفیکس است که درصد خطای شما در زمان بستن کمربند به حداقل می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا