دیگر مقالات

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد و اهمیت آن

نوزادان نیاز به مراقبت و رسیدگی زیادی دارند. از این رو والدین باید در تمام مراحل رشد آن ها، به کوچک ترین جزئیات توجه داشته باشند. آروغ گرفتن نوزاد یکی از کارهایی است که شاید از نظر برخی افراد، کار پیش پا افتاده و بی اهمیتی به نظر برسد. در حالی که همین کار به نظر ساده تا حد زیادی می تواند به سلامت کودک کمک کند. مهم ترین تغذیه نوزاد در چند ماهه اول پس از تولد، شیر مادر است.

معمولا در زمان نوشیدن شیر، حباب های هوا نیز به داخل معده نوزاد هدایت می شوند که می توان با گرفتن آروغ نوزاد، این حباب ها را از معده خارج کرد. اما این که این کار چه تاثیری در سلامت نوزاد دارد و اصلا روش آروغ گرفتن نوزاد به چه صورت است، مباحثی هستند که در این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

اهمیت آروغ گرفتن نوزاد

آروغ گرفتن نوزاد

آروغ زدن اتفاقی است که بسیاری از ما آن را تجربه کرده ایم و می دانیم که پس از آن چه حس خوبی به انسان دست می دهد. این موضوع برای نوزادان نیز کاملا صحت دارد. محبوس شدن هوای اضافی درون معده می تواند فشار زیادی به آن وارد کرده و احساس سنگینی در نوزاد ایجاد کند. می توان گفت یکی از دلایل بد خلقی نوزاد دقیقا همین موضوع است.

این موضوع در واقع بیان کننده نفخ معده است. تا زمانی که این نفخ برطرف نشود، نوزاد نمی تواند به راحتی خوابیده یا برای خوردن وعده بعدی شیر آماده شود. معمولا نفخ معده بیشتر در نوزادانی شایع است که به صورت کامل از شیر مادر تغذیه می کنند. اما آروغ گرفتن نوزاد نیز نکاتی دارد و باید به شکل کاملا اصولی انجام شود تا به نوزاد نیز آسیبی وارد نشود. حال که به اهمیت این موضوع پی بردیم، می خواهیم روش صحیح این کار را به شما آموزش دهیم.

آموزش آروغ گرفتن نوزاد

برای آروغ گرفتن نوزاد روش ها و حالت های مختلفی وجود دارند. برای اینکه بدانید کدام یک از این روش ها روی نوزاد شما بهتر جواب می دهند، می توانید هر کدام از آن ها را یک یا دو بار امتحان کنید تا به بهترین روش آروغ گرفتن پی ببرید. سه روش متداول و رایج برای آروغ گرفتن را در ادامه شرح می دهیم.

آروغ گرفتن نوزاد

آروغ گرفتن در حالت نشسته

در این روش شما باید روی زمین یا صندلی بنشینید و نوزادتان را روی پاها طوری قرار دهید که پشت به شما باشد. ( در واقع نوزاد به حالت درازکش روی شکم قرار می گیرد.) با یک دست از قسمت زیر سر نوزاد را بگیرید. نباید فشار زیادی از انگشتان دست به بدن نوزاد وارد شود. بهتر است چانه، فک و قفسه سینه نوزاد را تحت کنترل داشته باشید.

در زمان تنظیم کردن جای نوزاد، مطمئن شوید که مانعی بر سر راه تنفس او وجود نداشته باشد. همچنین حتما یک پارچه تمیز روی پاهای خود بیندازید یا از یک پیشبند روی سینه کودک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که فشاری به گلوی نوزاد وارد نشود. حال با دست دیگر ناحیه پشت نوزاد را ماساژ داده یا به آرامی به آن ضربه بزنید. تکرار این کار به آهستگی باعث می شود تا حباب های هوا از معده به آرامی خارج شوند.

آروغ گرفتن روی شانه

روش دیگر آروغ گرفتن نوزاد، انجام آن روی شانه است که برای بسیاری از نوزادان به خوبی جواب می دهد. در این روش، مادر یا هر فردی که تجربه این کار را داشته باشد، باید نوزاد را به سمت خود بغل کرده و سر او را روی شانه اش بگذارد. حال با یک دست باید نوزاد را نگه داشت و با دست دیگر به آرامی به پشت نوزاد ضربه زد یا آن را ماساژ داد.

برای جلوگیری از کثیف شدن لباس نیز بهتر است یک پارچه تمیز روی شانه خود قرار دهید. اگر حین انجام این کار کمی راه بروید نیز احتمال اینکه نوزاد زودتر آروغ بزند وجود دارد. مجددا به این نکته اشاره می کنیم که نباید دهان نوزاد روی شانه قرار بگیرد و باید اطمینان حاصل کنید که مانعی در سر راه تنفس نوزاد وجود نداشته باشد.

آروغ گرفتن روی پا

در این روش نیز مجددا باید بنشینید و به جای دراز کردن نوزاد روی شکم، او را روی پاهایتان بنشانید. به گونه ای که پشت او به سمت شما باشد. حال با یک دست خود نوزاد را نگه داشته و با دست دیگر به آرامی به پشت او ضربه بزنید. در این روش بهتر است از یک پیشبند برای نوزاد استفاده کنید که در صورت پس آوردن، لباس های او کثیف نشوند. برای اینکه راحت تر آروغ نوزاد گرفته شود، بهتر است کمی او را به سمت جلو خم کنید. اما به نحوی که فشاری به کمر، ستون فقرات، سر و گردن او وارد نشود.

نکات مهم در آروغ گرفتن نوزاد

از آن جایی که در طول روز نوزاد بارها به صورت مکرر از شیر مادر تغذیه می کند، نیاز است تا عمل آروغ گرفتن را بارها تکرار کنید. اگر این کار به شکل اصولی انجام نشود، ممکن است به سلامت نوزاد آسیب وارد شود. بنابراین بهتر است نکات زیر را مطالعه کرده و آن ها را در پروسه گرفتن آروغ به دقت رعایت کنید:

آروغ گرفتن نوزاد
  • معمولا نوزادان با توجه به میزان تغذیه ای که از شیر مادر دارند، به تعداد دفعات متفاوتی برای آروغ زدن نیاز خواهند داشت. بهتر است والدین تعداد دفعات موردنیاز برای گرفتن آروغ نوزاد را در طول روز مشخص کنند.
  • ضرباتی که برای گرفتن آروغ نوزاد به پشت او وارد می کنید باید بسیار نرم و آهسته باشد.
  • تا حد امکان برای گرفتن آروغ نوزاد به روشی اقدام کنید که بتوانید وضعیت چهره او را به خوبی ببینید. در چنین مواقعی اگر نوزاد به هر دلیلی کبود یا قرمز شده و یا راه تنفسی او بسته شود شما به سرعت متوجه خواهید شد.
  • از آن جایی که معمولا در پروسه گرفتن آروغ نوزاد، احتمال پس آوردن مقداری شیر وجود دارد، حتما از یک پارچه تمیز روی پا و شانه خود یا روی سینه نوزاد استفاده کنید.
  • اگر حین شیر دادن به نوزاد متوجه شدید که مقداری تف از دهان او خارج می شود، بهتر است بین فرایند شیر دادن، هر 5 دقیقه یک بار به نوزاد استراحت دهید تا بادگلو بزند.
  • در زمان آروغ گرفتن نوزاد، متوجه سر و گردن او باشید تا دچار آسیب نشود. بهتر است نوزاد با کمی شیب ملایم روی دستان شما قرار گیرد تا راحت تر بادگلو بزند.

تا چه دوره ای باید آروغ نوزاد را گرفت؟

از آن جایی که دوره شیردهی برای هر نوزادی متفاوت است، نمی توان در این مورد به طور قطع اظهارنظر کرد. اما در حالت معمول نوزادان تا 6 ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه می کنند و در این دوره بیشتر به آروغ گیری نیاز دارند. با اتمام این دوره، معمولا احتیاجی به آروغ گرفتن نوزاد نیست.

علائم نیاز نوزاد به آروغ گرفتن

معمولا بی قراری نوزادان دلایل متعددی دارد که یکی از مهم ترین آن ها، همین تجمع گاز و هوا درون معده آن هاست. پس بی قراری و گریه شدید می توانند این پیام را به والدین برسانند که زمان آروغ گرفتن نوزاد فرا رسیده است. همچنین از دیگر علائمی که نشان می دهند نوزاد نیاز به بادگلو زدن دارد عبارتند از: پیچیدن در خود، جمع کردن پاها داخل شکم و گره کردن مشت ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا