مادر و کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک، چطور کودک خود را به دستشویی رفتن عادت دهیم؟

یکی از مهم ترین دغدغه ها و چالش های بزرگ والدین این است که چگونه کودک خود را به استفاده از توالت عادت دهند. مسلما ایجاد یک عادت جدید آن هم در کودکی که در ابتدای یادگیری است، کار چندان آسان و راحتی نخواهد بود و می تواند هم والدین و هم کودکان را با مشکلاتی روبرو کند. اما خوشبختانه امروزه با وجود فضای مجازی و اطلاعات بیشماری که از طریق وبسایت ها با کاربران رد و بدل می شود، این مشکل تا حد زیادی حل شده است. والدین عزیز می توانند برای آموزش دستشویی رفتن به کودک خود از راهکارهای مفیدی که در این مورد ارائه شده اند، نهایت استفاده را داشته باشند و نتایج قابل قبولی از آن بدست آورند. در این مطلب نیز قصد داریم شما را با چند مورد از این راهکارها آشنا کنیم.

آموزش دستشویی رفتن به کودک

آموزش دستشویی رفتن به کودک

معمولا آن دسته از والدینی که اولین تجربه پدر و مادر شدن را دارند، برای هر دوره از زندگی فرزند خود با مشکلات و چالش های مختلفی روبرو می شوند. به عنوان مثال، آموزش دستشویی رفتن به کودک تنها یکی از این چالش هاست که البته این موضوع برای والدینی که تعداد فرزند بیشتری دارند، چندان مطرح نیست. اینکه کودک بتواند این موضوع را درک کند که دیگر به جای استفاده از پوشک باید رفتن به توالت را امتحان کند، کار سختی است.

به همین دلیل والدین عزیز باید در این پروسه تمام تلاش خود را به کار گیرند و صبوری پیشه کنند. علاوه بر این، نباید به هیچ عنوان از روش های تهدید آمیز که ممکن است ترس را به جان کودک بیندازد استفاده کرد. قبل از هر چیزی باید به چند نکته مهم در این خصوص توجه داشته باشید.

تحت هیچ شرایطی کودک خود را مجبور به انجام کاری نکنید. حتی اگر احساس می کنید این علاقه و تمایل در کودک به وجود نیامده و از زمان آموزش دستشویی رفتن او نیز گذشته است، عادت استفاده از توالت را به شکلی درست و به جا به او آموزش دهید. کودک باید حس اطمینان و اعتماد کافی به شما داشته باشد و یک نوع رابطه صمیمانه با او برقرار کرده باشید تا همکاری لازم را با شما داشته باشد.

نکته بعدی، سن مناسب برای دستشویی رفتن کودکان است. نباید برای این کار خیلی عجله کنید. به هر حال هر کاری زمان مناسب خود را دارد. اینگونه نیست که بتوان برای تمامی کودکان یک سن مشخص را اعلام کرد. برای شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک باید شرایط جسمانی، ذهنی، میزان تمایل کودک به استفاده از توالت و تحمل کنترل مثانه او را در نظر بگیرید. اما در کل، بازه سنی 2 تا 3 سال بهترین زمان برای شروع رفتن به توالت است.

چطور کودک خود را به دستشویی رفتن عادت دهیم؟

دستشویی رفتن کودک

از آن جایی که عادات و خلق و خو در هر کودکی متفاوت است. نباید خیلی به خود و کودکتان سخت بگیرید. همانطور که اشاره کردیم، شرایط ذهنی و فیزیکی از مهم ترین مواردی هستند که باید قبل از شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک در نظر داشته باشید.

برخی از کودکان نشانه های تمایل به دستشویی رفتن را زودتر نشان می دهند و برخی نیز ممکن است دیرتر این نشانه ها را بروز دهند. اگر تا حدی آمادگی لازم را در کودک خود مشاهده می کنید، می توانید فرایند آموزش را شروع کنید. نگران نباشید. برای این دوره نیز محصولات کاربردی و بی نظیری طراحی شده اند که یکی از بهترین آن ها شورت آموزشی کودک است.

این شورت ها عادت استفاده از پوشک را کم کم در کودک از بین برده و از نشتی ادرار و مدفوع به بیرون نیز جلوگیری می کنند. به این شکل می توانید کمی شروع کار را برای خود و کودکتان راحت تر کنید. اما بیایید چند راهکار موثر را در این مورد بررسی کنیم.

1. برنامه ریزی برای شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک

برنامه ریزی برای شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک

اولین کاری که می توانید برای شروع آموزش دستشویی رفتن به کودک انجام دهید، داشتن یک برنامه ریزی دقیق است. برنامه ریزی می تواند عادت توالت رفتن را سریع تر ملکه ذهن کودک کند. وقتی کودک به یک استقلال نسبی برسد، تمایل دارد تا عادات رفتن به دستشویی را از شما تقلید کند. برای برنامه ریزی، بهتر است پاسخ یک سری سوالات را با توجه به شرایط کودک خود پیدا کنید. این سوالات به شرح زیر هستند:

  • آیا کودک از رفتن به دستشویی احساس شرم می کند؟
  • در چه ساعاتی از روز خلق و خوی کودک بهتر است و تمرکز بیشتری روی یادگیری مهارت جدید دارد؟
  • آیا میل و اشتیاقی در کودک هست؟
  • کودک به چه مواردی علاقه دارد و چگونه می توان از لیست علاقه مندی های او در جهت آموزش دستشویی رفتن استفاده کرد؟

بهتر است زمانی را برای شروع آموزش اختصاص دهید که هیچ برنامه مهم دیگری در روتین زندگی کودک وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، گرفتن کودک از شیر با شروع آموزش استفاده از توالت نباید همزمان اتفاق بیفتند. چرا که هر کدام از این موارد، چالش های خاص خود را دارند و می توانند فشار و استرس زیادی در کودک ایجاد کنند.

2. استفاده از توالت مخصوص آموزش کودک

یکی از وسایل بسیار جذاب و کاربردی برای آموزش دستشویی رفتن، توالت فرنگی کودک است. این توالت فرنگی کاملا مختص کودک طراحی و ساخته می شود. ابعاد و اندازه، طراحی و رنگ بندی آن به صورتی است که کودک را مشتاق به رفتن توالت می کند. این می تواند یک عامل انگیزشی برای کودک باشد و کمی از سختی پروسه آموزش بکاهد.

3. ایجاد سرگرمی در حین آموزش

ایجاد سرگرمی در حین آموزش دستشویی رفتن به کودک

یکی از راهکارهای موثری که می تواند ترس توالت رفتن را در کودک از بین ببرد، ایجاد سرگرمی برای اوست. شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید که کودک بدون هیچ اضطراب یا نگرانی خاصی این عادت را فرا بگیرد. برای این موضوع می توانید در کنار توالت فرنگی، وسایل بازی مورد علاقه کودک را در اختیار او قرار دهید یا حتی برای او کتاب بخوانید.
استفاده از کتاب هایی که موضوع آن ها با آموزش دستشویی مرتبط باشد، می تواند تاثیر بیشتری روی کودک بگذارد. شوخی کردن و لبخند به لب داشتن را فراموش نکنید. کودک باید از دیدن صورت و رفتار شما آرامش کامل بگیرد.

4. پاداش دادن را فراموش نکنید

پاداش دادن به کودک

یکی از روش هایی که می تواند در هر زمینه ای روی کودک اثر مثبت داشته و باعث همکاری بیشتر با شما شود، پاداش دادن به اوست. قرار نیست برای هر بار دستشویی رفتن یک کادوی بزرگ و گران قیمت به او هدیه دهید. شما می توانید با کوچک ترین کارها این اشتیاق را در کودک برانگیزید.

به عنوان مثال، با او توافق کنید که اگر بتواند روی ادرار و مدفوع خود کنترل داشته و در زمان نیاز به دستشویی رفتن، سریعا این موضوع را با شما در میان بگذارد، شما یک امتیاز مثبت به او می دهید و پس از جمع شدن این امتیازات در نهایت اسباب بازی که دوست دارد را برایش تهیه می کنید.

این امتیازدهی باید به گونه ای انجام شود که کودک تشویق شدن از جانب شما را به خوبی حس کند. مثلا روی یک بُرد برچسب هایی به شکل ستاره بچسبانید که با زیاد شدن تعداد ستاره ها روی آن، همکاری کودک با شما بیشتر شود. علاوه بر این، تعریف و تمجید از کودک در مقابل دیگران می تواند انگیزه او را برای همکاری بیشتر با شما افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا