مادر و کودک

چه زمانی کودک را از شیر بگیریم؟ چگونه این کار را انجام دهیم؟

بچه دار شدن آن هم برای اولین بار می تواند در عین حال که تجربه ای لذت بخش و هیجان انگیز باشد، چالش های خاص خود را داشته باشد. هر مرحله از رشد کودک جریانات و مشکلات خود را دارد و والدین باید از قبل آمادگی لازم را برای هرکدام از این مراحل کسب کرده باشند. از شیر گرفتن کودک دقیقا یکی از همین مراحل سخت و طاقت فرساست که می تواند پروسه ای طولانی مدت و زمانبر داشته باشد.

متوقف کردن دوره شیردهی به کودک نباید بدون دانش و آگاهی انجام شود. کودک شما به طور طبیعی نیاز دارد تا در یک دوره مشخص از شیر مادر استفاده کند. البته بنا به نظر پزشک این دوره می تواند گاه کوتاه تر و گاه طولانی تر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چه زمانی کودک را از شیر بگیریم؟

شیر مادر یکی از مهم ترین و اصلی ترین خوراک کودک است که رفته رفته با بزرگ تر شدن او مواد غذایی دیگری نیز به لیست وعده های غذایی افزوده می شوند. اما کودک برای رشد طبیعی قطعا به شیر مادر نیاز دارد. گاهی اوقات مادران نا آگاه برای راحتی خود و یا صرف اینکه کودک می تواند به راحتی غذاهای ساده و معمولی را بخورد، از دادن شیر به او امتناع می کنند که این کار می تواند آسیب های جدی به کودک وارد کند.

علاوه بر این، باید این موضوع را در نظر داشت که شرایط هر کودک می تواند متفاوت از دیگری باشد و والدین نباید از یک نسخه مشابه برای کودکان خود استفاده کنند. به همین دلیل اغلب به مادران توصیه می شود برای از شیر گرفتن کودک، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

متوقف کردن شیردهی به کودک باید با برنامه ریزی و به صورت تدریجی انجام شود تا کودک به یک باره دچار ضربه روحی یا مشکلاتی نظیر آن نشود. آن چیزی که مسلم است این موضوع می باشد که تمامی کودکان حداقل تا سن دو سالگی باید از نعمت شیر مادر بهره مند شوند و اگر قرار است پروسه از شیر گرفتن کودک آغاز شود، بعد از این دوران باشد.

از شیر گرفتن کودک

تنها در برخی موارد خاص است که مادر می تواند کمی زودتر فرزند خود را از شیر بگیرد. یکی از این استثنائات نداشتن شیر یا بارداری مجدد است. مادرانی که به هر دلیلی شیر ندارند یا مجدد باردار شده اند، ناچار هستند که مرحله شیر خشک دادن به فرزند خود را آغاز کنند و با تهیه شیر خشک نوزاد خود را سیر کنند. همچنین مادرانی که دچار بیماری های خاص هستند نیز می توانند زودتر از موعد دو سالگی شیر دادن به کودک را متوقف کنند.

مناسب ترین زمان برای از شیر گرفتن کودک

همانطور که اشاره کردیم، کودکان برای آمادگی جهت متوقف شدن شیر مادر، شرایط متفاوتی دارند و باید والدین برای انجام این کار ابتدا زمینه سازی های لازم را انجام داده و در این خصوص شرایط مادر، شرایط جسمانی کودک و آمادگی ذهنی او را نیز مد نظر داشته باشند. کودک تا دوره 6 ماهگی به صورت مرتب به شیر مادر نیاز دارد. اما پس از گذشت این دوره می توان تا 1 سالگی رفته رفته و به شکل تدریجی شیردهی شبانه به کودک را کم کرد. کم کردن شیردهی روزانه نیز در بازه 1 تا 2 سالگی کودک آغاز می شود.

غذا خور شدن کودک

وقتی از قطعی تدریجی شیر مادر صحبت می کنیم، یعنی زمانی که کودک می تواند از مواد غذایی و مایعات دیگر نیز برای تغذیه استفاده کند و فقط وابسته به شیر مادر نباشد. در این مورد نشانه ها و علائمی هستند که می توانند به مادر کمک کنند تا اطمینان حاصل کند که کودک او برای قطع کردن تدریجی و در نهایت قطعی کامل شیر آمادگی دارد.

نشانه های آمادگی کودک برای قطع کردن شیر مادر

از شیر گرفتن کودک

برای از شیر گرفتن کودک، معمولا یک سری نشانه ها هستند که می توانند به مادر کمک کنند تا فرایند قطع کردن تدریجی شیر را آغاز کند. برخی از این نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • اگر کودک شما خیلی سریع تر از حالت عادی احساس گرسنگی می کند، این می تواند نشان دهنده آن باشد که شیر شما برای سیر کردن او کافی نیست و باید با نظر پزشک، خوراکی های جدیدی به وعده های غذایی او بیفزایید.
  • آنقدر بزرگ شده که بتواند بدون احتیاج به کمک شما بنشیند و روی عضلات گردن خود کنترل داشته باشد.
  • تمایل دارد غذا خوردن دیگران را تماشا کند و حتی در صورتی که غذایی داخل دهان او بگذارید سریعا آن را روی زبان نمی آورد و سعی می کند کمی تست و مزه اش کند.
  • با بردن غذا به سمت دهان کودک، دهان خود را با اشتیاق باز می کند.
  • در صورت عدم تمایل به خوردن غذا سر یا گردن خود را به عقب هدایت می کند.

نکات مهم از شیر گرفتن کودک

برای از شیر گرفتن کودک، روش های مختلفی وجود دارد که مادران عزیز می توانند بنا به شرایط موجود هر کدام از این روش ها که مناسب تر است را انتخاب کنند. در پروسه قطع کردن تدریجی شیر، والدین می توانند با استفاده از پستانک و شیشه شیر عادت معمول کودک را برای شیر خوردن تا حد زیادی از بین ببرند. می توان درون شیشه شیر انواع و اقسام آب میوه های طبیعی و سالم ریخت و به کودک داد. همچنین پستانک نیز به دلیل مشابهت با پستان مادر می تواند وسیله سرگرم کننده ای برای کودک باشد. در مراحل از شیر گرفتن کودک می توانید از نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم استفاده کنید.

برای توقف شیردهی به کودک یک برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی در این مورد قطعا می تواند هم به شما و هم به کودک برای ایجاد عادات جدید بسیار کمک کند. برای یک ماه برنامه ای مشخص تنظیم کنید. زمانی را که برای شروع این تمرین در نظر می گیرید نباید با زمان دندان درآوردن، واکسن زدن های دوره ای کودک و… تداخل داشته باشد. چرا که هر کدام از این اتفاقات چالش های خاص خود را دارند و می توانند کودک را بسیار درگیر و معذب کنند. پس زمان از شیر گرفتن کودک باید زمانی باشد که هیچ مسئله جانبی دیگری شما و کودک را درگیر نکرده باشد.

آرام پیش رفتن

حفظ آرامش در از شیر گرفتن کودک

متاسفانه برخی از مادران که صبر و حوصله کافی ندارند، می خواهند به سرعت فرزند خود را از شیر گرفته و این پروسه سخت را سریع تر سپری کنند. به همین دلیل دست به هر کاری می زنند. از دور کردن فرزندان خود گرفته تا تهدید و ترساندن آن ها به شیوه های مختلف. قطعا این راهکارها حتی اگر کودک را از خوردن شیر مادر منصرف کنند، می توانند عواقب بدتری برای روح و روان او داشته باشند.

پس بهتر است برای از شیر گرفتن کودک کمی صبور باشید و این کار را به آرامی پیش ببرید. رفته رفته شیر خود را کم کنید تا کودک به یک باره با یک اتفاق عجیب و ناگهانی مواجه نشود و بتواند راحت تر با این موضوع کنار بیاید. اینگونه بهانه گیری های کودک نیز کمتر خواهد شد.

ایجاد آرامش در کودک

یکی از دلایلی که باعث می شود کودک پس از توقف شیردهی بسیار اذیت شده و بی قراری کند، دور شدن از مادر است. در واقع کودک به واسطه شیر خوردن یک نوع تماس فیزیکی نیز با مادر دارد که احساس امنیت و عاطفه او را بیشتر می کند.

ایجاد آرامش در کودک

با تمام شدن دوران شیردهی، مادر باید روش های جایگزین دیگری را برای این ارتباط عاطفی با فرزند خود در نظر داشته باشد. مادران در این دوران باید ارتباط بیشتری با فرزند خود برقرار کنند. برای آن ها کتاب قصه تعریف کرده و در این حین آن ها را در آغوش بگیرند. نوازش کردن های طولانی و ماساژ دادن بدن نیز می تواند احساس آرامش بیشتری را در کودکان ایجاد کند. اینگونه خیال کودک آسوده می شود که قرار نیست با متوقف کردن شیر، ارتباط عاطفی او نیز با مادر قطع شود.

کمک به مشارکت کودک

از شیر گرفتن کودک

اگر کاری کنید که کودک نیز در پروسه متوقف کردن شیر مادر، همکاری و مشارکت داشته باشد، این موضوع باعث می شود تا از شیر گرفتن، کمی برای او آسان تر شود. به عنوان مثال می توانید غذایی برای او تهیه کنید تا بتواند بدون کمک و حمایت شما آن را بخورد. اینگونه کودک استقلال در غذا خوردن را تجربه می کند و کمی از فضای شیر خوردن دور می شود.

استفاده از تکنیک شیر ندادن

گاهی اوقات در دوره شیردهی این مادران هستند که با یادآوری به کودک خود می گویند که زمان خوردن شیر فرا رسیده است. برای دورانی که قرار است خوردن شیر مادر متوقف شود، می توان از ترفند “پیشنهاد ندادن و رد نکردن” استفاده کرد. یعنی تا زمانی که خود کودک تمایلی به خوردن شیر نشان نداده، مادر به هیچ عنوان پیشنهاد آن را به کودک نکند.

با احساسات خود کنار بیایید

در فرایند از شیر گرفتن کودک، این تنها کودک نیست که دوره سختی را سپری می کند. مادران نیز به این دلیل که مجبور هستند کودک را از خود دور کرده و نیاز او را به شکلی دیگر برآورده کنند، ناراحت خواهند شد. در این پروسه، احساساتی شدن شاید کار چندان معقولانه ای نباشد. چرا که تمامی مادران این دوران را تجربه می کنند و البته که هیچ یک از این اقدامات به ضرر کودک نیست و قرار است با توقف شیردهی، کودک به مرحله جدیدی از زندگی خود وارد شود. پس مادران عزیز باید در این دوران روی احساسات خود کنترل داشته و آن را مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا