دیگر مقالات

اسباب بازی های مناسب برای کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال بنابر دلایل مختلف انرژی زیادی دارند و فعالیت آن ها بیشتر از کودکان عادی است. آن ها دائما در تکاپو هستند و جنب و جوش آن ها تمام نشدنی است. این ویژگی ها سبب می شود تمرکز کودک بیش فعال کاهش یابد و در روند یادگیری آن ها اختلال ایجاد شود. طبق گفته کارشناسان و پژوهشگران بازی کردن به کودکان بیش فعال کمک می کند تا تمرکز کردن را آموزش ببینند و کنترل بیشتری روی رفتارهای خود داشته باشند. استفاده از اسباب بازی های مناسب کمک زیادی به والدین و معلمان در این زمینه خواهد کرد. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی اسباب بازی های مناسب کودکان بیش فعال بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

اسباب بازی های کاربردی برای کودکان بیش فعال

کودکان بیشتر وقت خود را صرف بازی کردن می کنند. بازی با همسن و سالان یا والدین آن ها را سرگرم کرده و نکات زیادی را به آن ها آموزش می دهد. به همین دلیل بازی فرصت بسیار خوبی است که مطالب دلخواه والدین و معلمان به بچه ها آموخته شود. کودکان می توانند بسیاری از مهارت ها را در بازی تجربه کنند و سپس مهارت دلخواه را انتخاب کرده و تمرکزشان را روی آن افزایش دهند. خرید اسباب بازی برای کودک بیش فعال باید به گونه ای باشد که انرژی زیاد او را تخلیه کند.

علاوه بر آن تمرکز و دقت کودک را افزایش داده و نحوه تفکر صحیح را آموزش دهد. اسباب بازی های حرکتی و ورزشی برای کودکان بیش فعال مناسب هستند اما وسایلی که تمرکز کودک را در کنا تخلیه انرژی او افزایش می دهند باعث افزایش توانایی کنترل کودک بر رفتار خود می شوند. در ادامه به چند بازی کاربردی و مفید برای این کودکان اشاره می کنیم.

پیدا کردن اشیا

از ساده ترین بازی هایی که می توان در خانه انجام داد پیدا کردن اشیا است. یکی از اسباب بازی های کودک را در نقطه ای از خانه پنهان کنید و از او بخواهید که آن را پیدا کند. وقتی کودک به سمت مکان پنهان شدن اسباب بازی حرکت کرد شروع به دست زدن کنید. اگر به اسباب بازی نزدیک شد سرعت دست زدن را افزایش دهید. همچنین می توانید با یک خودکار روی یک میز به طور مداوم بزنید، به طوری که وقتی کودک از اسباب بازی دور است آرام روی میز بزنید و وقتی به اسباب بازی نزدیک است شدت ضربه روی میز را بیشتر کنید.

این کار را تا پیدا کردن اسباب بازی ادامه دهید. در این بازی جای خودتان را با کودک عوض کنید تا بازی برایش خسته کننده نشود. برای هیجان انگیزتر شدن بازی از کودک بخواهید که در مدت زمان تعیین شده مثلا 3 دقیقه شیء گم شده را پیدا کند.

دروازه فوتبال

دروازه فوتبال بازی کودکان بیش فعال

این بازی سبب افزایش فعالیت بدنی کودک شده و انرژی او را در جایی درست تخلیه می کند. حرکت دادن بدن و جنب و جوش بالا در این بازی علاوه بر کمک کردن به رشد بدن کودک باعث خسته شدن او شده و از شیطنت های خطرناک او جلوگیری می کند.

فوتبال دستی

فوتبال دستی بازی کودکان بیش فعال

یکی از بهترین بازی ها برای کودکان بیش فعال فوتبال دستی است. این بازی نیاز به تمرکز دارد و کودک باید همزمان ذهن و دست را به کار گیرد تا توپ وارد دروازه شود. هیجان این بازی بالاست و می تواند انرژی بالای کودک را تخلیه کند. فوتبال دستی مهارت تصمیم گیری و تمرکز کودکان را افزایش می دهد و موجب آرام شدن ذهن آن ها می شود. بازی فوتبال دستی بدون محدودیت در آپارتمان ها انجام می شود و خطرات سایر بازی ها را ندارد.

بازی با اسکوتر

اسکوتر بازی کودکان بیش فعال

اسکوتر اسباب بازی نسل جدید کودکان است. اسکوتر باعث افزایش فعالیت بدنی کودکان شده و بازی با آن نیازمند تمرکز است. در بازی با این وسیله افراد باید تمرکز کنند تا با حفظ تعادل اسکوتر را به حرکت درآورد. این وسیله یک اسباب بازی هیجان انگیز است و کودکان به آن علاقه زیادی دارند. به همین دلیل انتخاب خوبی برای کودکان بیش فعال است. چرا که هیجانات آن ها را تخلیه می کند. البته استفاده از وسایل ایمنی را هنگام بازی با این وسیله فراموش نکنید.

پازل

پازل اسباب بازی کودکان بیش فعال

پازل ها اسباب بازی هایی هستند که نیاز به تمرکز بالایی دارند. در این بازی کودک تمام حواس خود را به تکه های پازل می دهد تا بتواند تصویر اصلی را حدس بزند. کودک با مقایسه تکه ها و قرار دادن آن ها در جای مناسب خود در نهایت پازل را تکمیل می کند. پازل یکی از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان بیش فعال است که حتی می توانند تک نفره بازی کنند و ساعاتی از روز را سرگرم باشند.

منچ

منچ اسباب بازی کودکان بیش فعال

منچ یک بازی سرگرم کننده است و کودکان می توانند به صورت گروهی بازی کنند. پرتاب تاس به صورت نوبتی انجام می شود و این مسئله مهارت صبر کردن را به کودک آموزش می دهد. شمارش مهره ها در خانه های منچ نیازمند دقت است و حواس کودک را جمع بازی می کند.

بازی با کارت

کودکان دارای بیش فعالی به دلیل نقص در توجه ارتباط گیری سختی با اطرافیان دارند. کارت بازی یک بازی گروهی است که که کودکان دور هم جمع می شوند و با برداشتن شانسی هر کارت مهره را در خانه مد نظر جا به جا می کنند. در این بازی علاوه بر تمرکز کودک به روند بازی، با همسن و سالان صحبت می کند و مهارت برقراری ارتباط در وی تقویت می شود.

خمیر بازی یا شن بازی

بازی کردن با خمیر و شن مخصوص برای کودکان بسیار جذاب است. در این بازی ها تخیل کودک به چالش کشیده می شود و مهارت استفاده از دست و ساخت و ساز را افزایش می دهد. این بازی ها به رشد شناختی کودک کمک می کنند و اگر به صورت گروهی انجام شوند تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشند. شن بازی و خمیر بازی حس خوبی در کودک ایجاد کرده و هیجانات درونی او را تخلیه می کند.

بلوک های خانه سازی یا لگو

بلوک های خانه سازی یا لگو

یکی از اسباب بازی ها مفید برای کودکان بیش فعال بلوک های خانه سازی است. این کودکان شیطنت زیادی دارند و مدام در حال جنب و جوش و اذیت کردن والدین هستند. امر و نهی های پدر و مادر سبب کاهش اعتماد به نفس کودکان شده و احساس بدی در مورد خودشان ایجاد می کند. کارشناسان معتقدند خانه سازی با بلوک های اسباب بازی یا لگو می تواند به بهبود اعتماد به نفس کودکان کمک کند. کودک با استفاده از ذهن و تصورات خود ایده های خانه سازی را اجرا کرده و از این بابت هیجان زده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا