مادر و کودک

اولین حمام نوزاد + زمان اولین حمام

اولین حمام نوزاد یکی از چالش برانگیزترین کارها برای والدین است که سختی های خاص خود را دارد بخصوص اگر والدین اولین تجربه بچه دار شدن را داشته باشند. به همین دلیل معمولا برخی از والدین برای این کار از بزرگ ترهای خود یا یک پرستار کودک کمک می گیرند. اما بهتر است این کار را خودتان انجام دهید.

چرا که همه والدین بالاخره باید روزی اولین حمام نوزاد را تجربه کنند و نمی توانند همیشه به حضور دیگران متکی باشند. ما برای اینکه بتوانیم در این مورد شما را راهنمایی کنیم، نکاتی را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید اصول صحیح حمام کردن نوزاد را بدانید و با اطلاعات بیشتری این کار را انجام دهید.

زمان اولین حمام نوزاد

اولین حمام نوزاد

علم پزشکی در گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی شده است. تا پیش از این، مرسوم بود که بیمارستان ها نوزاد تازه متولد شده را بلافاصله استحمام می کردند. اما امروزه به جای این کار به والدین توصیه می شود یک تاخیر 24 ساعته برای استحمام نوزاد در نظر بگیرند. البته در این مورد هم اظهار نظرهای متفاوتی ارائه شده است.

برخی از پزشکان مدت تاخیر استحمام نوزاد را تا 35 ساعت نیز مجاز می دانند. برخی نیز معتقدند اگر به هر دلیلی تاخیر 24 ساعته در حمام نوزاد امکان پذیر نبود، والدین حداقل برای مدت 6 ساعت انتظار بکشند و پس از آن نوزاد را حمام کنند. بنابراین زمان اولین حمام نوزاد بسته به شرایط افراد ممکن است کمی متفاوت باشد. ولی در حالت کلی، 24 ساعت پس از تولد نوزاد بهترین زمان برای اولین حمام اوست.

توجه داشته باشید که حمام اول نوزاد با شرایط خاصی انجام می شود و قرار نیست مدت زیادی طول بکشد. در این حمام فقط از یک اسفنج مرطوب و نرم برای تمیز کردن بدن نوزاد استفاده می شود. در واقع تا زمانی که ریشه بند ناف نوزاد به طور کامل نیفتاده، نباید او را در آب وان غوطه ور کرد.

اگر نسبت به ختنه نوزادتان اقدام کرده اید بهتر است تا 48 ساعت صبر کنید و پس از آن نوزادتان را به حمام ببرید.

دلایل تاخیر 24 ساعته در استحمام نوزاد

اولین حمام نوزاد

نوزادانی که فورا بعد از متولد شدن حمام می شوند ممکن درگیر مشکلات زیر شودند:

  • ممکن است نوزاد دچار استرس شده و قند خونش افت کند.
  • احتمال سرماخوردگی در این نوزادان بیشتر است.
  • دور کردن نوزاد از مادر ممکن است باعث عدم موفقیت مادر در شیر دهی اولیه شود. چرا که مطالعات نشان می دهد، موفقیت در شیر دهی اولیه برای نوزادانی که اولین حمامشان 12 ساعت بعد از تولد بوده، بسیار بیشتر از نوزادانی است که اولین حمامشان 2 ساعت بعد از متولد شدن انجام شده است.
  • ورونیکس کازئوزا ماده ای سفید رنگ و پنیری شکل است که قبل از تولد روی پوست نوزاد می نشیند و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. این ماده دارای خواص آنتی باکتریال است که توصیه می شود برای جلوگیری از خشکی پوست این ماده 24 ساعت روی پوست بماند. (این موضوع برای نوزادان نارس اهمیت بیشتری دارد.)

مهم ترین نکات در اولین حمام نوزاد

اگر نحوه صحیح حمام کردن نوزاد را بدانید، می توانید این کار را به یکی از لذت بخش ترین کارها تبدیل کنید. البته بیشتر چالش و سختی کار در اولین حمام نوزاد است. پس از آن با کمی تکرار، استحمام نوزاد به یک کار روتین و ساده تبدیل می شود. یک سری نکات مهم در خصوص اولین حمام نوزاد وجود دارند که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم:

اولین حمام نوزاد
  • از قبل و پیش از درآوردن لباس های نوزاد، وسایل حمام او را آماده کنید. ( صابون، اسفنج حمام، حوله، پوشک، لباس و…)
  • اتاق و همچنین حمام را به اندازه کافی گرم کنید تا نوزاد دچار سرماخوردگی نشود.
  • آب حمام نباید خیلی سرد و خیلی داغ باشد. بهتر است قبل از استفاده، آن را روی مچ دست خود تست کنید.
  • لباس های نوزاد را داخل حمام درآورید.
  • هیچ نوع وسیله برقی در حمام نباید وجود داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که پس از خیس کردن بدن نوزاد، احتمال لیز خوردن او از داخل دست ها وجود دارد. پس باید خیلی با احتیاط رفتار کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کف حمام خشک باشد و از یک دمپایی مناسب برای خود استفاده نمایید که لغزنده نباشد.
  • برای اینکه نوزاد به یک باره احساس امنیت خود را از دست ندهد، اجازه دهید اندکی با پوشک درون حمام باشد.
  • اگر بند ناف نوزاد نیفتاده او را درون آب غوطه ور نکنید.
  • دقت کنید که هنگام تمیز کردن بدن نوزاد، اطراف بند ناف خیس نشود.
  • در اولین حمام همیشه توصیه می شود از آب خالی برای تمیز کردن بدن نوزاد استفاده شود. اما اگر می خواهید از یک شوینده استفاده کنید، بهتر است قبل از آن، این موضوع را با پزشک درمیان گذاشته و حتما از یک شوینده مناسب نوزاد استفاده کنید. شوینده ها و لوسیون های بعد از حمام باید کاملا با پوست نوزاد سازگار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا