دیگر مقالات

مراقبت های لازم از بند ناف نوزاد + بهترین زمان برای افتادن آن

همانطور که می دانید جنین از طریق جفت که به دیواره داخلی رحم متصل است؛ مواد غذایی و اکسیژن را از مادر دریافت می کند. جفت نیز به وسیله یک شکاف در شکم نوزاد به بند ناف متصل است که پس از متولد شدن این بند را از جفت جدا کرده و توسط یک گیره آن را می بندند تا از نفوذ و ورود آلودگی ها به بدن نوزاد جلوگیری کنند. به همی جهت قصد داریم در این مقاله به بررسی راه های مراقبت از بند ناف نوزادان بپردازیم. پس اگر شما نیز در این باره ابهاماتی دارید یا قصد کسب کردن اطلاعات مفید درباره این موضوع را دارید بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهترین زمان برای افتادن ریشه ناف نوزاد چه زمانی است؟

بند ناف

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم جنین در شکم مادر از طریق جفت و به وسیله بند ناف مواد غذایی را از مادر دریافت می کند؛ بنابراین زمانی که نوزاد متولد می شود دیگر برای تامین غذا و اکسیژن به آن نیازی ندارد و در نتیجه بند ناف توسط پزشک متخصص زنان بعد از زایمان بریده می شود.

پزشک متخصص نیز برای بریدن آن از دو گیره استفاده می کند و سپس از محل بین این دو گیره بند ناف را می برد. اما قسمتی از بند ناف همچنان به بدن نوزاد متصل است که به آن ریشه ناف می گویند. (این قسمت نباید بریده شود.) ریشه بند ناف زمانی که در معرض هوای آزاد قرار بگیرد خود به خود خشک شده و کم کم می افتد.

زمان افتادن ریشه آن در نوزادان با توجه به نحوه مراقبت آن متفاوت است و نمی توان زمان مشخصی را برای افتادن آن اعلام کرد. اما طی تحقیقات و تجربه پزشکان معمولا بین 5 تا 15 روز پس از تولد ریشه بند ناف می افتد. در صورتی که زود تر یا دیر تر از زمان اعلام شده ناف کودک تان افتاد دلیلی بر غیر طبیعی بودن یا به وجود آمدن مشکل در آن نیست و لزوی ندارد نگران باشید.

چگونه از بند ناف مراقبت کنیم؟

مراقبت از بند ناف

زمان افتادن بند ناف حدود دو هفته طول می کشد و لازم است بدانید در طول این زمان ریشه آن مستعد عفونت است و در صورت مراقبت نادرست عفونت به سراغ نوزادتان خواهد آمد؛ به همین دلیل است که مراقبت از آن دارای اهمیت فراوانی است و شما باید به درستی آن ها را بلد باشید. برخی از روش های مراقبت از ناف نوزاد شامل موارد زیر می باشد:

  1. ناف کودک را تا حد امکان خشک نگه دارید و در صورت خیس شدن فورا آن را خشک کنید.
  2. بدن نوزاد پس از تولد آغشته به ورنیکس کائوزا می باشد؛ بهتر است برای اولین حمام نوزاد تان کمی صبر کنید تا نوزاد 40 روزه شود.
  3. برای تسریع بخشیدن روند خشک شدن ریشه آن از الکل استفاده نکنید.
  4. برای جلوگیری از خیس شدن بند ناف بهتر است کودک را در وان حمام نکنید؛ و در صورت نیاز از یک پارچه نخی مرطوب برای تمیز کردن بدن نوزاد استفاده کنید.
  5. در زمان تعویض پوشک نوزاد دقت کنید که لبه پوشک بر روی ناف قرار نگیرد؛ چرا که می تواند به بدن کودک تان آسیب برساند و باعث ایجاد شدن زخم بر روی آن شود.
  6. تا زمان افتادن بند ناف هر روز وضعیت ناف کودک تان را بررسی کنید تا در صورت وجود علائمی از عفونت فورا نسبت به درمان آن اقدام کنید.
  7. ریشه ناف بسیار نرم است و به راحتی جدا می شود سعی کنید به آن دست نزنید تا به صورت طبیعی از بدن نوزاد جدا شود.
  8. در صورت جدا کردن بند ناف توسط دست ممکن است باعث ایجاد خونریزی و به دنبال آن عفونت برای نوزاد به وجود بیاورید.
  9. تا قبل از افتادن بند ناف از پوشاندن لباس های دکمه دارد و تنگ به نوزادتان بپرهیزید؛ ممکن است دکمه به ناف کودک گیر کند و باعث ایجاد زخم و یا آسیب در آن ناحیه شود.
  10. برای پاک و تمیز کردن بند ناف از پنبه استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است پرز های موجود در پنبه باعث ایجاد حساسیت و یا عفونت برای نوزاد تان شود.
  11. در هوای گرم از پوشاندن لباس های زیاد و یا گرم به نوزاد بپرهیزید؛ استفاده از یک لایه لباس نخی خنک به تسریع روند افتادن بند ناف کمک خواهد کرد.

گاها زمانی که بند ناف به صورت طبیعی از بدن نوزاد جدا می شود نیز خونریزی در آن دیده می شود اما مقدار آن بسیار کم است و جای نگرانی ندارد.

راه کارهایی برای پیشگیری از عفونت

راه کارهایی برای پیشگیری از عفونت

در صورتی که به درستی از ناف نوزاد مراقبت نشود علامت هایی از عفونت در آن قابل مشاهده می شود. زیرا سیستم ایمنی بدن نوزاد هنوز کامل نشده و توان مقابله با عفونت را ندارد بنابراین این بیماری فورا در بدن کودک تکثیر می شود. برخی از عواملی که نشان دهنده وجود عفونت در کودک می شود شامل موارد زیر می باشد:

  1. امتناع کودک در غذا خوردن و بی قراری بیش از حد معمول
  2. خواب آلودگی و بی حالی حتی پس از بیدار شدن از خواب
  3. قرمزی و متورم شدن اطراف ناف کودک
  4. تب بالای 38 درجه سانتی گراد
  5. نشت مایع زرد رنگ یا شفاف از محل ناف نوزاد
  6. توان و یا قدرت عضلانی ضعیف در نوزاد
  7. دردناک شدن محل اطراف ریشه بندناف
  8. تغییر رنگ در نواحی اطراف ریشه بند ناف

در صورتی که بند ناف نوزاد زود تر از 2 هفته جدا شود شما باید باز هم مراقبت های لازم را انجام دهید زیرا بروز عفونت در آن ناحیه بسیار بالا است. بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی زیر نظر پزشک متخصص باشید.

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر لازم است با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا در صورت نیاز به درمان کودک تان بپردازد:

  1. در صورت گذشت 4 هفته همچنان ریشه بند ناف از بدن کودک جدا نشده باشد.
  2. پوست اطراف ناف قرمز و یا متورم شده باشد.
  3. در صورتی که قبل و بعد از افتادن بند ناف خونریزی زیادی وجود داشته باشد.
  4. ناف دارای بوی ناخوشایند و ترشحات زرد رنگ به مقدار زیاد باشد.
  5. هنگامی که اطراف ناف را لمس می کنید و گریه نوزادتان بلند می شود.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب ذکر کردیم لازم است مراحل مراقبت از ناف نوزاد را به خوبی انجام دهید تا از بروز عفونت و انواع بیماری های نوزادان جلوگیری کنید. امیدواریم از این مقاله نیز لذت برده باشید. شما می توانید با رعایت کردن همین نکات ساده به روند رشد نوزادتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا