مادر و کودک

دلایل ترس شبانه کودکان و راه های غلبه بر آن

یکی از چالش های مهمی که اغلب کودکان در سنین مختلف با آن روبرو می شوند، ترس شبانه است. ترس شبانه کودکان می تواند دلایل متعددی داشته باشد و والدین برای اینکه بتوانند این مشکل را به خوبی مدیریت و در نهایت حل کنند، باید به علت اصلی ترس کودک خود پی ببرند. اگر شما هم به عنوان والد با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل ترس شبانه کودکان

ترس شبانه کودکان

ترس شبانه کودکان تنها یکی از مشکلاتی است که می تواند در سنین کم برای آن ها اتفاق بیفتد. روحیات کودکان بسیار حساس، شکننده و آسیب پذیر است. برخی از کودکان نیز قدرت تخیل بسیار قوی دارند و همیشه هر مسئله ای را با کنجکاوی دنبال می کنند. به همین دلیل ترسیدن از عوامل مختلف، یکی از مشکلات شایع در دوره کودکی است که باید حتما از سوی والدین جدی گرفته شود.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دلیل ترس کودک خود در شب، ناچارید تا ساعاتی از شب را برای خوابیدن در کنار او سپری کنید و به طور کل برنامه خواب شما از حالت طبیعی خارج شده است، بهتر است به سراغ راهکارهایی باشید تا این مشکل را از ریشه حل کنید. اما قبل از آن، باید دلیل بروز این اتفاق را پیدا کنید. در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل ترس شبانه کودکان می پردازیم.

فوبیای خواب

یکی از دلایل ترس شبانه کودکان می تواند داشتن فوبیای خواب باشد که البته این موضوع برای تمام کودکان صدق نمی کند. اغلب دلیل این فوبیا از این موضوع نشات می گیرد که کودکان تصور می کنند پس از خوابیدن بیدار نمی شوند. از این رو تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا به خواب نروند یا حداقل دیر وقت بخوابند.

قطعا چنین اتفاقی باعث اختلال در خواب شده و حتی می تواند مشکلات دیگری را نیز برای کودک به همراه داشته باشد. بنابراین برای جدا کردن اتاق کودک از والدین در چنین شرایطی، بهتر است حتما از نظر یک فرد متخصص مانند روانپزشک یا روانشناس کودک کمک بگیرید.

فکر کردن زیاد

یکی از تصوراتی که در مورد کودکان کاملا اشتباه است این موضوع می باشد که اغلب والدین تصور می کنند کودکان ذهن آرام و بی دغدغه ای دارند. در صورتی که برخی از کودکان همانند بزرگسالان در پایان روز و در هنگام خواب به اتفاقات روز خود فکر می کنند. این فکر کردن بیش از اندازه که مسلما موضوعات مختلفی را می تواند در بر گیرد، باعث افزایش اضطراب و ترس شبانه در کودکان خواهد شد.

خیال پردازی های کودکانه

ترس شبانه کودکان

این موضوع تقریبا در تمامی کودکان عمومیت دارد. خیال پردازی های کودکانه شدت های مختلفی دارد، اما اگر از کنترل کودکان خارج شود، می تواند مشکل ساز شود. قطعا ترس شبانه و نخوابیدن، یکی از مهم ترین پیامدهای این خیال پردازی ها است. قدرت خیال پردازی کودکان معمولا زمانی شدت می یابد که آن ها یک فیلم یا صحنه ای از یک فیلم ترسناک را دیده اند یا چیزهایی در مورد داستان های ترسناک شنیده اند که مانع از خوابیدن آن ها می شود.

کابوس های شبانه

یکی دیگر از دلایل ترس شبانه کودکان، کابوس هایی است که آن ها در زمان خواب می بینند. معمولا کودکان کنترل کمتری روی احساسات و هیجانات خود دارند و در زمان دیدن کابوس و بیدار شدن از خواب نمی توانند خیلی تفاوت رویا و واقعیت را درک کنند.

به همین دلیل این موضوع باعث می شود تا نتوانند خواب باکیفیت و آرامی داشته باشند یا حتی ممکن است به طور کل از خوابیدن امتناع کنند. دیدن کابوس در خواب نیز می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما اگر کابوس دیدن ها طولانی شوند، باید حتما راهی برای درمان آن پیدا کرد و آن را کاملا جدی گرفت.

راه های غلبه بر ترس شبانه کودکان

حال که با مهم ترین دلایل ترس شبانه کودکان آشنا شدیم، بهتر می توانیم به معرفی راهکارهای غلبه بر آن بپردازیم. وقتی بدانید ترس کودک شما از خواب دقیقا به چه علتی است؟ می توانید متناسب با آن، یک راهکار موثر پیدا کنید.

به عنوان مثال، در صورتی که ترس کودک شما تنها به جهت تاریک بودن محیط اتاق خواب است و در این شرایط کودک با خیال پردازی و داستان سرایی در ذهن، از اشیاء و وسایل موجود در اتاق شخصیت هایی ترسناک برای خود می سازد، می توانید با خرید یک آباژور اتاق کودک این مشکل را به راحتی حل کنید.

اگر شدت ترس در کودک شما بسیار حاد و غیر طبیعی است. بهتر است حتما از نظر و مشورت یک روانشناس کودک کمک بگیرید تا پس از ارزیابی وضعیت کودک، راهکارهای درمانی را به شما ارائه کند. اما ما نیز قصد داریم در این خصوص یک سری روش های موثر و ساده را در اختیارتان قرار دهیم که این موارد نیز تا حد زیادی می توانند به کودک شما کمک کنند تا بر ترس خود از خوابیدن غلبه کند.

عدم تمسخر کودک

ترس شبانه کودکان

در اولین گام برای درمان ترس کودک از خواب، باید او را کاملا درک کنید. به هیچ عنوان نباید ترس او را زیر سوال برده، تمسخر کرده و یا به شکلی آن را نادیده بگیرید. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این حس در کودک ایجاد شود که والدین او همیشه مراقب او هستند و شرایط او را درک می کنند.

نحوه برخورد شما و واکنشی که در مقابل ترس کودک دارید، بخش مهمی از این مشکل را می تواند برطرف کند. اگر غیر از این باشد، ترس و اضطراب کودک دوچندان خواهد شد و این موضوع حتی ممکن است در سنین بالا هم برای او مشکلاتی از نظر شخصیتی و روحی ایجاد کند.

ایجاد یک محیط آرام برای خواب

قطعا محیط خوابی که برای کودک خود در نظر می گیرید، روی کیفیت خواب او تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین سعی کنید روی انتخاب وسایل اتاق خواب، چیدمان وسایل، نورپردازی آن و عواملی از این دست دقت داشته باشید. همانطور که اشاره کردیم، استفاده از آباژور مخصوص اتاق خواب کودک می تواند در این مورد بسیار موثر باشد.

ایجاد آرامش در کودک

ترس شبانه کودکان

شما به روش های مختلف می توانید قبل از خواب یک آرامش نسبی در کودک ایجاد کرده و او را برای خواب بهتر آماده کنید. سعی کنید تا زمانی که کودک به طور کامل به خواب نرفته اتاق او را ترک نکنید. می توانید کنار او دراز بکشید، با دستان خود موهای او را نوازش کنید و…

همچنین حداقل یک ساعت قبل از خواب کودک، دیدن تلویزیون را ممنوع کنید. به هیچ عنوان اجازه ندهید کودک شما فیلم های ترسناک نگاه کرده یا داستان های ترسناک بخواند. سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از خواب، زمان خود را در اختیار کودک قرار داده و با او در مورد اتفاقات زیبا و خوشایند صحبت کنید و یا با خواندن کتاب قصه او را در داشتن خواب بهتر کمک کنید.

از بین بردن موقعیت های تنش زا

هر شرایط و اتفاقی که باعث می شود کودک شما دچار ترس، اضطراب و تنش شود را باید شناسایی کرده و از بین ببرید. شما به عنوان والد به هیچ عنوان نباید در حضور کودکان، بحث و جدل داشته باشید. همچنین بهتر است ارتباط شما با کودکتان نزدیک باشد تا بتوانید از این طریق هر آنچه در ذهن او می گذرد را استخراج کرده و از مشکلات و ترس های کودک بیشتر بدانید. اینگونه می توانید از راهکارهای موثری برای غلبه بر ترس کودک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا