مادر و کودک

بهترین روش تمیز کردن گوش نوزاد

رسیدگی به بهداشت نوزادان یکی از چالش برانگیزترین کارها برای والدین است. سختی این موضوع برای آن دسته از والدینی که اولین تجربه فرزندآوری را دارند دوچندان است. جرم گرفتگی و کثیفی گوش نوزادان معمولا یکی از مسائلی است که والدین باید به آن توجه زیادی داشته باشند. چرا که تجمع چربی، آلودگی و جرم در گوش می تواند در نهایت برای نوزاد مشکل آفرین شود. از آن جایی که گوش نقطه حساسی است و در حالت عادی نوزادان در برابر هر اتفاقی آسیب پذیری بالایی دارند، باید قبل از اینکه دست به اقدامی بزنید روش درست تمیز کردن گوش نوزاد را فرا بگیرید. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی را در این خصوص به شما ارائه کنیم.

دلایل ایجاد جرم در گوش نوزاد

شاید بهتر باشد قبل از اینکه به ارائه راهکار برای تمیز کردن گوش نوزاد بپردازیم، با دلایلی که می توانند سبب بروز این مشکل شوند آشنا شویم. اینگونه می توان تا حد زیادی از ایجاد جرم یا چرک در گوش نوزادان جلوگیری کرد. به هر حال تمیز کردن گوش می تواند نوزاد را اذیت کند و ما نمی خواهیم کار به آن جا بکشد. از مهم ترین دلایلی که باعث کثیف شدن گوش نوزادان می شوند می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • گوش نوزادان مثل همه ما بزرگسالان برای مقابله با انواع آلودگی یک ماده مومی تولید می کند. در طول روز هر نوع گردوغبار، آلودگی و کثیفی که به داخل گوش نوزاد نفوذ کند به این ماده مومی می چسبد. تجمع بیش از حد این آلودگی ها قطعا سبب جرم گرفتگی گوش می شود و نیاز به تمیز کردن دارد.
  • استفاده از دست برای تمیز کردن گوش نوزاد. یکی از اشتباهات رایجی که متاسفانه برخی از والدین مرتکب می شوند این است که برای تمیز کردن گوش نوزاد از دست استفاده می کنند. فرو کردن انگشت آن هم در گوش کوچک نوزاد نه تنها احتمال آسیب زدن به گوش را افزایش می دهد، بلکه ممکن است آلودگی ایجاد شده را به بخش انتهایی گوش انتقال دهد. بنابراین بدون اینکه متوجه شوید حجم زیادی از کثیفی در گوش نوزاد باقی می ماند.
  • استفاده مداوم از سمعک. نوزادان و کودکانی که به دلایل مختلف دچار مشکل در شنوایی هستند قطعا به سمعک نیاز خواهند داشت. این سمعک آلودگی های درون گوش را در یک ناحیه متمرکز و خشک می کند و باعث گرفتگی بیشتر گوش می شود.
تمیز کردن گوش نوزاد

علائم جرم گرفتگی گوش نوزاد

در مورد تمیز کردن گوش نوزاد باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که نباید در این مورد خیلی حساسیت به خرج دهید و افراطی عمل کنید. وجود جرم به میزان اندک نشان از عملکرد درست ماده مومی در گوش است. برخی از والدین اصرار دارند که به صورت مرتب با استفاده از گوش پاک کن و یا هر وسیله دیگر فضای داخلی گوش نوزاد را تمیز کنند. حال آن که ممکن است انجام زیاد از حد این کار نتیجه معکوس داشته باشد. شما با دیدن یک سری علائم و نشانه ها می توانید پی ببرید که احتمالا شدت جرم گرفتگی در گوش نوزاد بالاست و باید برای تمیز کردن آن اقدام کنید. این نشانه ها و علائم به شرح زیر هستند:

  • زمانی که نوزاد روی گوش خود بسیار حساس شده و در اثر تماس دست با گوش گریه و بی قراری می کند.
  • زمانی که نوزاد در برابر صداها و واکنش های صوتی محیط عکس العملی از خود نشان نمی دهد، می تواند نشان از گرفتگی گوش و مشکل در شنوایی او باشد.
  • تشخیص سردرد و سرگیجه
  • بهانه گیری های پی در پی نوزاد

شاید بتوان مشکل شنوایی و گرفتگی جرم گوش در کودکان را راحت تر تشخیص داد. اما شناسایی مشکل در نوزادانی که قدرت تکلم و ابراز درد ندارند بسیار سخت است. به همین دلیل توصیه می شود برای اطمینان خاطر بیشتر در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا، نوزاد را به یک متخصص گوش، حلق و بینی کودکان نشان دهید.

بهترین روش تمیز کردن گوش نوزاد

تمیز کردن گوش نوزاد

قطعا اگر مشکل گرفتگی گوش نوزاد شدید و حاد باشد، بهترین روش تمیز کردن گوش مراجعه به یک پزشک متخصص است. این کار باید کاملا اصولی و با احتیاط انجام شود تا نه به دیواره و پرده گوش آسیب وارد شود و نه نوزاد احساس آزردگی و درد را تجربه کند. اما راهکارهای دیگری نیز برای تمیز کردن گوش نوزادان وجود دارند که جزء روش های خانگی هستند و والدین می توانند با رعایت احتیاط این راهکارها را عملی کنند. بیایید با این روش ها آشنا شویم.

تمیز کردن گوش نوزاد با استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن های گیاهی است که خاصیت درمانی نیز دارد. استفاده از این روغن می تواند جرمی که در اطراف گوش و داخل آن ایجاد شده را کمی از حالت سفتی درآورده و امکانی را فراهم کند تا والدین بتوانند گوش را راحت تر تمیز کنند.

این روغن هیچ ضرری ندارد و حتی به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود می تواند باعث ضدعفونی کردن گوش شود. برای این کار می توانید چند قطره را از قبل کمی گرم کرده (داغ نباشد) و آن را به آهستگی درون گوش بریزید. پس از این کار برای 10 تا 15 دقیقه زمان بدهید تا روغن تاثیر خود را بگذارد. حال می توانید به کمک یک دستمال کاملا تمیز و نرم جرم درون گوش را پاک کنید.

معمولا استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش پیشنهاد نمی شود. اما اگر تصمیم داشتید از این طریق جرم درون گوش را پاک کنید باید حتما از گوش پاک کن نوزاد استفاده کنید که کاملا مختص نوزادان ساخته شده است. توجه داشته باشید که گوش پاک کن را نباید به صورت مستقیم به داخل گوش فرو ببرید. چرا که این کار تنها جرم باز شده را به صورت عمقی به داخل گوش فرو می برد و کار شما را سخت تر می کند.

تمیز کردن گوش نوزاد با استفاده از روغن بادام

روغن بادام نیز سرشار از خواص درمانی است و طب سنتی نیز خواص آن را تایید کرده است. نحوه استفاده از این روغن برای تمیز کردن گوش نوزاد دقیقا مشابه روش قبل است. این راهکار برای آن افرادی پیشنهاد می شود که در خانه روغن زیتون ندارند. به این نکته توجه داشته باشید که نباید هر روغنی را جایگزین کنید.

نکات مهم در تمیز کردن گوش نوزاد

تمیز کردن گوش نوزاد

برای محافظت از سلامت گوش نوزاد خود و تمیز کردن اصولی آن، بهتر است حتما نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • هنگام استحمام به هیچ عنوان داخل گوش نوزاد را با فشار و کف زیاد نشویید.
  • تمیز کردن گوش نوزاد فقط باید در دهانه کانال گوش و قسمت لاله گوش انجام شود.
  • به هیچ عنوان برای تمیز کردن داخل گوش نوزاد از گوش پاک کن استفاده نکنید.
  • از گوش پاک کن فقط برای تمیز کردن دیواره های خارجی گوش استفاده کنید.
  • به جای استفاده از گوش پاک کن می توانید از یک حوله نرم و تمیز که کمی با آب ولرم یا روغن زیتون یا بادام مرطوب شده استفاده کنید.

راهکارهایی که برای تمیز کردن گوش نوزاد ارائه کردیم، همگی بر یک اصل مهم اتفاق نظر دارند. آن هم اینکه برای از بین بردن جرم و کثیفی گوش نوزاد نباید وسیله ای را داخل گوش فرو ببرید. شما با تمیز کردن جداره های خارجی گوش می توانید از تجمع جرم و آلودگی جلوگیری کنید. با استفاده از حوله یا دستمال نرم، باقیمانده آلودگی از درون گوش نوزاد به بیرون می ریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا