مادر و کودک

علائم عدم تحمل و حساسیت به لاکتوز در نوزادان + معرفی راه های درمان

حتما برای شما هم پیش آمده که کودکتان پس از شیر خوردن دچار بی قراری، دل درد های مداوم، اسهال و یا نفخ شود؛ امروزه عدم تحمل لاکتوز در کودکان بسیار شایع است و بعید نیست که کودک شما نیز به آن دچار شده باشد. نیازی نیست نگران این موضوع باشید ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا علائم آن را بشناسید و بتوانید به موقع پیشگیری و یا اقدام به رفع این بیماری برای نوزاد دلبندتان کنید؛ با ما همراه باشید تا هر آنچه نیاز است درباره حساسیت به لاکتوز در نوزادان بدانید را به شما گوشزد کنیم.

لاکتوز یا قند شیر

عدم تحمل لاکتوز در کودکان امری بسیار طبیعی است که به دلایل مختلف در کودکان دیده می شود؛ این بیماری روش های درمانی متفاوتی دارد و شما می توانید از هر روشی که باب میل تان است نسبت به درمان آن اقدام کنید.

به قندی که در محصولات لبنی و شیر وجود دارد لاکتوز می گویند؛ این قند بسیار پیچیده است و برای اینکه مصرف آن برای انسان راحت تر باشد باید آن را به قند های ساده تری مانند لاکتولوز، گالاکتوز و گلوکز تجریه می شود. جالب است بدانید برای تجزیه لاکتوز در روده انسان آنزیمی به نام لاکتاز ترشح می شود.

مقدار آنزیم موجود و ترشح لاکتاز در بدن ما انسان ها همواره همراه با بالا رفتن سن کمتر می شود؛ اما بدن کودکان نسبت به ترشح این ماده ناتوانایی هایی دارد. بنابراین هنگامی که مواد لبنی به روده کوچک می رسد در این قسمت التهاب ایجاد می کند و عوارض و بیماری های گوارشی خود را برای نوزاد به همراه دارد.

دلایل عدم تحمل لاکتوز در کودکان

حساسیت به لاکتوز در نوزادان

عدم تحمل لاکتوز در کودکان دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  1. بیماری های گوارشی
  2. بیماری های عفونتی
  3. آسیب به روده کوچک
  4. سابقه خانوادگی عدم تحمل لاکتوز
  5. نوزادان نارس

علائم عدم تحمل لاکتوز یا مقاومت به لاکتوز در کودکان

علائم این بیماری 30 الی 2 ساعت پس از مصرف شیر و لبنیات شروع می شود. البته که لازم است بدانید این علائم در همه کودکان یکسان نیست و در هر کودک می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی این علائم شامل موارد زیر می باشد:

  1. تورم شکم
  2. نفخ
  3. شکم درد
  4. قولنج شکمی شدید
  5. مدفوع شل یا اسهال
  6. افزایش زیادی گاز شکم پس از شیر خوردن
  7. حالت تهوع
  8. بیماری های روده ای و معده

اگر علائم ذکر شده پس از هر بار مصرف شیر ادامه پیدا کرد نسبت به درمان آن و مراجعه به پزشک اقدام کنید. برای اینکه متوجه شوید کودک تان بیقراری می کند ممکن است علائم زیر را از خود نشان دهد:

  1. لگد زدن مداوم و جمع کردن پاها
  2. گره کردن مشت ها
  3. گریه به هنگام ادرار یا هنگام دفع گاز
  4. قوس دادن به پشت خود برای تخلیه باد شکم

تفاوت حساسیت به لاکتوز در نوزادان و آلرژی کودک به لبنیات

تفاوت حساسیت به لاکتوز در نوزادان

عدم تحمل لاکتوز و آلرژی کودکان بسیار مشابه یکدیگر هستند اما در آلرژی یا حساسیت به شیر سیستم ایمنی بدن کودک به خود واکنش نشان می دهد اما عدم تحمل لاکتوز دستگاه هضم کودک را درگیر می کند. حساسیت به شیر نوعی حساسیت غذایی محسوب می شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به مصرف تمامی لبنیات واکنش نشان می دهد. از جمله دیگر علائمی که نشان دهنده حساسیت به لاکتوز در نوزادان است شامل موارد زیر می باشد:

  1. استفراغ
  2. چشمان خیس
  3. خس خس سینه
  4. کهیر
  5. خارش
  6. سرفه کردن
  7. التهاب

در صورتی که کودک شما به شیر حساسیت داشته باشد پوست آن دچار خارش می شود و جوش های ریزی بر روی پوست آن ظاهر می شود؛ تورم صورت، لب یا آبریزش بینی و کهیر را نیز از دیگر علائم آن می باشد. در این صورت کودک شما به پروتئین موجود در لبنیات گاو حساسیت دارد و دچار ناتوانی و عدم تحمل لاکتوز شده است.

در صورت مشاهده هر یک از موارد بالا فورا نسبت به رفع آن اقدام کنید اگر پس از نیم ساعت این علائم تشدید پیدا کرد به پزشک خود تماس بگیرید و فورا کودک تان را به بیمارستان ببرید تا نسبت به درمان این بیماری اقدامات لازم برای نوزاد انجام شود. در غیر اینصورت می تواند منجر به کاهش فشار خون، کم رنگ شدن پوست یا کبود شدن، درد قفسه سینه، افت هوشیاری و سختی نفس کشیدن نوزادتان شود.

لاکتوز در چه غذاهایی وجود دارد؟

همانطور که ذکر شد لاکتوز به قند موجود در شیر و سایر لبنیات گفته می شود که ممکن است بدن کودک تان نیز نسبت به هضم آن واکنش نشان دهد. برخی از مواد غذایی و لبنی که حاوی لاکتوز هستند به شرح زیر است:

  1. اسموتی
  2. سس سفید بر پایه شیر
  3. کاستارد
  4. پودینگ
  5. پنیر
  6. بستنی
  7. شیر
  8. ماست
  9. فیلینگ دسر خامه ای
  10. خامه بر پایه شیر
  11. خامه های فرم گرفته شده
  12. غذاهای دارای پنیر پیتزا

راه های کنترل حساسیت به لاکتوز در نوزادان

شیر خوردن نوزاد

برای اینکه متوجه شید چه مواد لبنی را می توانید در دسته غذاهای کودک تان قرار دهید باید به مدت یک هفته آزمایش کنید برای مثال به عنوان یک هفته غذاهای دارای لاکتوز را از برنامه غذایی کودک تان حذف کنید و پس از آن با مقدار کم شروع شیر دادن به نوزاد کنید در این دوران به علائم کودک تان بسیار توجه کنید تا متوجه نتیجه آزمایش بشوید.

  1. شیر را همراه با غذاهای کمکی به کودک تان بدهید در این صورت علائم این بیماری کم می شود و کودک تان کمتر اذیت می شود. برای این کار می توانید بیسکوئیت ترد را همراه با پنیر به کودک تان بدهید یا شیر را به غلات اضافه کنید.
  2. از مواد غذایی استفاده کنید که سطح لاکتوز کمتری دارند؛ از جمله این مواد لبنی شامل: پنیر سوئیسی، ماست بدون لاکتوز، پنیر چدار و پنیر پارمزان.
  3. به دنبال شیر و محصولات لبنی فاقد لاکتوز باشید؛ چرا که از نظر طعم هیچ تفاوتی با دیگر محصولات ندارد. شما می توانید شیر فاقد لاکتوز خریداری کرده و شیربادام برای کودک تان تهیه کنید بدین صورت هم کودک تان را تغذیه کردید و هم به وزن گیری و تامین انرژی او کمک کردید.

شیر خشک های مناسب برای حساسیت به پروتئین های گاوی

حساسیت به لاکتوز

اگر نوزاد شیرخوار شما از شیر خشک استفاده می کند؛ باید بدانید بسیاری از نوزادان به شیر و سویا آلرژی دارند. اگر حساسیت به لاکتوز در نوزادان شما مخصوصا دو قلوها زیاد است؛ بهتر است از شیر خشک های هیدرولیز شده، یا شیر خشک های مرتبط به حساسیت های پروتئین های گاوی مصرف کند تا دچار بیماری های دستگاه گوارش نشود. برخی از این شیرها را برایتان تهیه کردیم عبارتند از:

  1. شیر خشک بر پایه پروتئین سویا: این شیر خشک ها بر پایه پروتئین سویا تهیه شده است و برای نوزادانی که به شیر گاو حساسیت دارند بسیار موثر است.
  2. شیر خشک هیدرولیز شده: شیر خشک های هیدرولیز شده معمولا نخستین انتخاب ها برای درمان این نوع حساسیت ها هستند اما با این وجود حتی برخی از کودکان باز هم نسبت به این نوع شیر ها واکنش نشان می دهند. در این نوع شیر خشک پروتئین گاوی به ذرات بسیار ریزی تبدیل می شود تا حساسیت در کودکان را به حداقل برساند.
  3. شیر خشک بر پایه آمینواسید: کودکانی که قادر به تحمل کردن فرمول هیدرولیز نیستند ممکن است با مصرف این شیر مشکل شان حل شود؛ تقریبا در تمامی مراحل حساسیت کودکان به پروتئین گاوی یا سویا، کودک می تواند شیر خشک بر پایه آمینو اسید را تحمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا