مادر و کودک

راه های درمان و جلوگیری از نیش پشه در نوزادان

نیش پشه یکی از آزاردهنده ترین مواردی است که معمولا افراد در خواب شبانه تابستانی آن را تجربه می کنند. این موضوع برای نوزادان که پوست حساس و آسیب پذیرتری دارند می تواند دردناک تر نیز باشد. علائم این گزیدگی ها می توانند برای هر نوزادی متفاوت ظاهر شوند.گاه شدت قرمزی، التهاب و خارش پوست آنچنان زیاد است که از تحمل نوزاد خارج است. بنابراین توصیه می شود والدین عزیز راهکارهای جلوگیری و درمان نیش پشه در نوزادان را فرا بگیرند تا از این طریق بتوانند نوزاد خود را از این حشرات موذی دور نگه داشته و یا زودتر درد و خارش ناشی از آن را تسکین دهند.

دلایل نیش پشه در نوزادان

پیش از اینکه به درمان نیش پشه در نوزادان بپردازیم، تصمیم داریم بررسی کنیم که اصلا این موضوع به چه دلایلی اتفاق می افتد. شاید با شناسایی این عوامل بتوانید کمی از پشه گزیدگی نوزادان پیشگیری کنید و دیگر احتیاجی به راهکارهای درمانی نباشد. از جمله دلایل نیش پشه در نوزادان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلودگی محیط: جمع شدن زباله ها یا راکد شدن آب در محیط آشپزخانه و یا هر بخش دیگری از خانه می تواند باعث آلوده شدن محیط شده و در نهایت سبب جذب حشرات موذی از جمله پشه ها شود.
  • قرار گرفتن پوست نوزاد در معرض نیش پشه: طبیعی است که به دلیل گرم بودن هوا، از لباس های نازک برای نوزادان استفاده کنید. همچنین در برخی مواقع لباس نوزاد ممکن است پوشش کاملی نداشته باشد و این مسئله امکان گزیدگی پوست نوزاد را توسط پشه افزایش می دهد.
  • افزایش رطوبت محیط: معمولا محیط های مرطوب مکان مناسبی برای تجمع پشه ها هستند. اگر لباس نوزاد مرطوب یا خیس است، اگر در فضای اتاق حوله مرطوبی دارید، اگر سقف اتاق دچار نشتی شده و… همه این موارد را باید برطرف کنید تا احتمال پشه زدگی نوزاد به حداقل ممکن برسد.
  • تعریق زیاد: تعریق زیاد نیز می تواند عاملی برای جذب پشه ها باشد. بنابراین بهتر است به طور مرتب لباس نوزادان خود را در فصل گرم تعویض کنید تا از پشه زدگی آن ها بتوانید جلوگیری به عمل آورید.
  • مواد غذایی: مواد غذایی بهتر است حتما درون ظروف درب دار و تا حد امکان درون یخچال یا کابینت آشپزخانه نگهداری شوند تا از جذب و تجمع پشه ها جلوگیری شود.

پشه زدگی در نوزادان چه علائمی دارد؟

درمان نیش پشه در نوزادان

برای درمان نیش پشه در نوزادان باید پیش از هر چیزی با علائم آن آشنا شوید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، علائم پشه زدگی ممکن است در برخی موارد برای نوزادان متفاوت باشد. اما این اتفاق یک سری علائم کلی دارد که در اکثر مواقع برای همه مشترک است. این علائم به شرح زیر هستند:

  • ایجاد ضایعه ها و برجستگی هایی روی پوست که در عین حال می تواند بسیار دردناک باشد.
  • خارش و حساسیت زیاد پوستی
  • تورم و قرمزی
  • گریه و بی قراری نوزادان به دلیل سوزش و خارش شدید ناحیه گزیده شد

گاهی این خارش و قرمزی بیش از حد می تواند باعث ایجاد جوش هایی قرمز و چرکین روی پوست شود که قطعا این جوش ها محلی برای تجمع میکروب ها و باکتری ها هستند. مواردی که تاکنون به آن ها اشاره کردیم، یک سری علائم کلی و موقتی هستند که با رعایت یک سری نکات قابل درمانند. اما علائم دیگری نیز وجود دارند که شدیدتر هستند. این علائم زمانی بروز می کنند که بدن نوزاد به نیش پشه حساسیت نشان می دهد. از جمله این علائم عبارتند از:

درمان پشه زدگی نوزادان
  • کهیرهای شدید و خارش هایی که در نهایت منجر به خونریزی می شوند.
  • سرفه شدید، احساس خس خس در سینه و حتی تنگی نفس
  • احتمال خفگی
  • متورم شدن لب ها
  • متورم شدن زبان
  • مشکل در بلع
  • احتمال غش و بیهوشی
  • سستی
  • رنگ پریدگی و…

راهکارهای درمان خانگی نیش پشه در نوزادان

درمان نیش پشه در نوزادان

برای اینکه کار به استفاده از راهکارهای درمانی نکشد، بهتر است از پشه بند نوزاد استفاده کنید تا بدن نوزاد را در هنگام خواب از نیش پشه ها در امان نگه دارید. اما اگر به هر دلیلی پوست نوزاد دچار پشه زدگی شد، می توانید برای از بین بردن علائم آن و درمان پوست از روش های زیر استفاده کنید.

استفاده از یخ

یخ در رفع و درمان التهابات و قرمزی پوست بسیار تاثیرگذار است. برای اینکه از انتشار اثرات گزیدگی به دیگر نواحی پوست جلوگیری کنید، یک یا دو تکه یخ را درون دستمال یا پارچه ای نرم و تمیز قرار دهید و آن را به ناحیه موردنظر بزنید. توجه داشته باشید که نباید یخ را طولانی مدت روی پوست نگه دارید. نهایتا بین 5 تا 10 ثانیه یخ را نگه داشته و آن را بردارید و این کار را مجددا تکرار کنید. با استفاده از یخ علاوه بر التهابات پوست، درد و ناراحتی ناحیه گزیده شده نیز کاهش پیدا می کند.

یخ

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موادی است که معمولا در هر خانه ای یافت می شود. این ماده برای بسیاری از درمان های خانگی استفاده می شود. برای درمان نیش پشه در نوزادان نیز می توان از مقداری جوش شیرین روی پوست استفاده کرد. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب کرده و کاملا آن را مخلوط کنید تا جوش شیرین درون آب حل شود. سپس حوله ای تمیز را به این ترکیب آغشته کرده و آن را روی پوست نوزاد قرار دهید. جوش شیرین در کاهش و درمان خارش پوست تاثیر دارد.

درمان نیش پشه در نوزادان

استفاده از نمک

نمک، خصوصا نمک دریا، خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. برای درمان بهتر و سریع تر پوستی که دچار پشه زدگی شده می توانید مقداری نمک را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را به ناحیه موردنظر بزنید.

نمک

استفاده از عسل

عسل سرشار از خواص درمانی است. برای این محصول می توان روش های درمانی زیادی نام برد. خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری عسل تنها یکی از خواص بی نظیر آن است. برای تسکین و کاهش درد، خارش و درمان پوست پشه زده نوزاد، می توانید از مقداری عسل استفاده کنید. عسل همچنین شدت تورم پوست را کاهش می دهد.

درمان نیش پشه در نوزادان

استفاده از سیر

سیر یکی دیگر از مواردی است که می تواند برای درمان نیش پشه در نوزادان مرهم باشد. برای از بین بردن میزان خارش پوست و ضدعفونی کردن آن می توانید یک حبه سیر را خرد کرده و آن را روی محل موردنظر قرار دهید. البته باید پس از چند دقیقه آن را کاملا از روی پوست برداشته و به کمک یک پارچه نرم تمیز کنید.

سیر

نکته مهم

توجه داشته باشید که ممکن است نوزاد به درمان های خانگی ذکر شده حساسیت داشته باشد. بنابراین ابتدا هنگام انجا هر یک از درمان های فوق روی یک ناحیه کوچک از التهابات آن را تست کنید و در صورتی که نوزاد به درمان حساسیت نداشت و وکانش بدی نشان نداد درمان را روی دیگر نقاط ملتهب ادامه دهید.

همچنین توجه داشته باشید که درمان های خانگی ذکر شده برای پشه زدگی هایی که زخم نشده اند مناسب است و نباید از آن ها بر روی قسمت های زخم شده استفاده کنید و در این شرایط حتما برای کاهش خارش نوزاد خود به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا