مادر و کودک

دمای مناسب و ایده آل اتاق نوزاد چقدر است؟

سرما و گرما دو عامل مهمی هستند که می توانند در کیفیت خواب و سلامت جسمی نوزاد تاثیر زیادی داشته باشند. از این رو یکی از دغدغه های مهم والدین این است که دمای مناسب اتاق نوزاد دقیقا چقدر است و در فصول مختلف سال باید این دما را روی چه درجه ای حفظ کنند. این سوال بسیار خوبی است.

چرا که سرد یا گرم بودن بیش از حد اتاق نه تنها می تواند باعث بروز بیماری هایی نظیر گرما زدگی، سرماخوردگی و… شود، بلکه این اجازه را به نوزاد نمی دهد که خواب باکیفیت و عمیقی را تجربه کند. در این مطلب قصد داریم در خصوص دمای مناسب اتاق نوزاد نکات مهمی را ارائه کنیم.

دمای مناسب و ایده آل اتاق نوزاد چقدر است؟

دمای مناسب اتاق نوزاد

نامتعادل بودن دمای اتاق برای هر فردی می تواند آزاردهنده باشد. این موضوع کوچک و بزرگ نمی شناسد. اما ناخوشایند بودن این موضوع برای کودکان دوچندان است. چرا که آن ها نمی توانند به صورت مستقیم مشکل خود را با دیگران درمیان بگذارند و نهایتا با بی قراری وجود مشکلی را به والدین خود اطلاع می دهند.

بنابراین والدین باید نسبت به استاندارد دمای اتاق نوزاد خود توجه ویژه ای داشته باشند. برخی از والدین در فصول سرد سال به جهت نگرانی از مریض شدن فرزند خود، دمای اتاق را به شدت افزایش می دهند که این موضوع نیز می تواند باعث بی قراری نوزاد شود. هر چقدر که دمای اتاق متعادل تر باشد، نوزاد احساس راحتی بیشتری در آن خواهد داشت.

دمای مناسب اتاق نوزاد، بر اساس تغییرات آب و هوایی که در فصول مختلف سال رخ می دهدو شرایط جسمی نوزاد، متفاوت است. از این رو پس از بررسی های انجام شده، متخصصین به این امر پی بردند که در فصول مختلف سال چه دمایی برای اتاق نوزاد مناسب و ایده آل است. بر این اساس دمای ایده آل برای نوزاد در شرایط مختلف به شرح زیر است:

  • دمای اتاق نوزاد، در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان، باید بین 68 الی 72 درجه فارنهایت یا بین 20 تا 22 درجه سانتی گراد باشد.
  • در فصل های سرد سال مانند پاییز و زمستان، مناسب ترین دما برای اتاق نوزاد، بین 72 الی 75 درجه فارنهایت یا بین 22 تا 24 درجه سانتیگراد است.
  • در صورت ابتلای نوزاد به زردی، لازم است دمای اتاق، در حدود 24 درجه سانتیگراد باشد.

اهمیت توجه به دمای اتاق نوزاد

دمای مناسب اتاق نوزاد

برخی از افراد تصور می کنند که دمای مناسب اتاق نوزاد دقیقا همان دمایی است که خودشان در آن احساس راحتی می کنند. اما شرایط بدن بزرگسالان با کودکان کاملا متفاوت است و قرار نیست بدن شما تعیین کند که دمای مناسب اتاق نوزاد چه دمایی باشد. اگر نسبت به این مورد بی توجه باشید، قطعا نوزاد شما با مشکلاتی مواجه خواهد شد که شاید برای درمان آن ناچار باشید به پزشک اطفال مراجعه کنید. اهمیت توجه به دمای اتاق نوزاد را در چند مورد زیر خلاصه می کنیم:

  • سندروم SIDS (سندروم مرگ ناگهانی)، سندرومی است که بدون اینکه پیش بینی شود در زمان خواب نوزاد اتفاق می افتد. با تنظیم نگه داشتن دمای اتاق خواب نوزاد می توانید از بروز این اتفاق پیشگیری کنید. یکی از عواملی که احتمال بروز این سندروم در نوزادان را افزایش می دهد، گرمازدگی است. بنابراین والدین نباید به خاطر ترس از سرماخوردن نوزاد در فصل زمستان، دمای اتاق او را بیش از حد استاندارد زیاد کنند.
  • اهمیت مناسب بودن دمای اتاق برای نوزادان نارس دوچندان می شود. چرا که این نوزادان هنوز از نظر جسمانی به وضعیت ثابت و پایداری دست نیافته اند و در برابر افزایش یا کاهش دمای شدید اتاق آسیب پذیری بیشتری دارند.
  • از آن جایی که قرار است هنگام خواب نوزاد از یک روانداز یا پتو نیز برای او استفاده کرد. اگر دمای اتاق بیش از اندازه گرم باشد، این گرما به گرمای پتو افزوده می شود و سبب بی قراری و بیماری نوزاد می گردد.
  • گرمای بیش از حد اتاق، بیدار شدن نوزاد از خواب را سخت تر می کند.
  • گرمای زیاد بی قراری و کلافگی زیادی در نوزاد ایجاد می کند و باعث اختلال خواب در او می شود.
  • تعریق زیاد بر اثر گرما می تواند باعث سوختگی پوست بدن نوزاد شود.

نکات مهم در مورد دمای مناسب اتاق نوزاد

دمای مناسب اتاق نوزاد
  • بهتر است به جای افزایش درجه حرارت سیستم های گرمایشی در خانه، از پنجره های دوجداره استفاده کنید. این پنجره ها از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنند و باعث می شوند تا شما بتوانید راحت تر دمای اتاق نوزادتان را تنظیم کنید.
  • عایق بندی دیوارها نیز راه حل بسیار خوبی برای تنظیم دمای اتاق نوزاد است. دیوارهای عایق شده در فصول سرد سال دمای اتاق را گرم و در فصول گرم سال دمای اتاق را اندکی خنک تر از حالت عادی نگه می دارند. بنابراین این موضوع باعث صرفه جویی در انرژی نیز می شود.
  • اگر در اتاق نوزاد از کفپوش پارکت استفاده کنید، نه تنها از هدررفت انرژی جلوگیری به عمل می آورید، بلکه امنیت کودک را نیز افزایش می دهید.(کفپوش پارکت نسبت به کفپوش سرامیک امنیت بیشتری برای کودک دارد.)
  • بهتر است در انتخاب لباس کودک به هنگام خواب دقت بیشتری داشته باشید. در فصل سرد سال علاوه بر لباس زیر از یک دست لباس گرم نیز برای او استفاده کنید و در فصل گرم سال نیز لباس های راحت و نرم برای خواب نوزاد انتخاب کنید.
  • در کنار تمام موارد گفته شده، توجه به میزان رطوبت اتاق نوزاد نیز، در تنظیم دمای مناسب اتاق نوزاد بسیار موثر است. رطوبت پایین، هوای اتاق را خشک کرده و تنفس نوزاد را با مشکل مواجه می کند. رطوبت بالا نیز، میزان رشد باکتری و قارچ را افزایش خواهد داد. به همین دلیل، به منظور حفظ سلامتی نوزاد، لازم است میزان رطوبت اتاق بین 30 تا 50 درصد باشد. استفاده از یک دماسنج و رطوبت سنج در این شرایط، به شما کمک زیادی خواهد کرد.

پوشش نوزاد و تاثیر آن در تنظیم دما

پس از انجام تمامی موارد بالا، راه های ساده ای مانند توجه به پوشش نوزاد نیز، موجب کنترل دمای بدن او خواهد شد.

برای پوشش نوزاد و کنترل دمای بدن او در فصل تابستان، رعایت نکات زیر ضروری می باشد:

  • هرگز نوزاد را در فصول گرم سال زیاد نپوشانید.
  • از پارچه هایی با الیاف مناسب تابستان استفاده کنید.
  • نوزاد را در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه قرار ندهید.
  • به چگونگی تهویه اتاق و جریان هوای آن دقت کنید.

برای پوشش و کنترل دمای بدن نوزاد در فصل زمستان نیز رعایت نکات زیر لازم است:

  • هرگز در داخل خانه از کلاه برای نوزاد استفاده نکنید.
  • هرگز نوزاد را در نزدیکی یا در کنار منابع گرمایی قرار ندهید.
  • از پوشیدن زیاد نوزاد در خانه در فصول سرد سال خودداری نمایید.
  • استفاده از پتوی زیاد برای نوزاد، موجب تعریق بیش از اندازه و خفگی او خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا