مادر و کودک

بی خطر ترین و بهترین رژیم شیردهی مادران + باید ها و نباید ها

رژیم غذایی مناسب و سالم برای مادر در دوران شیردهی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که هر چه بخورید مستقیم روی شیرتان تاثیر می گذارد و در نتیجه کودک تان از آن تغذیه می کند؛ در این مقاله قصد داریم بهترین رژیم شیردهی را برایتان توضیح دهیم تا شما مادران عزیز بتوانید در بهترین حالت نوزادتان را سیر کنید. مادرانی که نوزاد خود را شیر می دهند باید غذاهای سرشار از ویتامین و پروتئین مصرف کنند تا شیر سالم و با کیفیتی را به کودکشان بدهند.

فواید شیردهی مادر به نوزاد

شیر دادن مادر به نوزاد علاوه بر رشد کامل کودک فواید چشم گیری بسیاری مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان آندومتر، دیابت، فشارخون و … را برای مادر دارد. ضمن اینکه شیردهی خونریزی مادر پس از زایمان را کاهش داده و بدن مادر را سریع تر التیام می بخشد. همچنین برخی از فواید شیردهی مادر به نوزاد به شرح زیر است:

  1. حفظ نوزاد از بیماری ها: طی مطالعات و تحقیقات علمی پزشکان متوجه شدند که ویروس اسهال و معده، عفونت های گوش و … در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر اتفاق می افتد و تغذیه نوزاد با شیر مادر بدون استفاده از هیچ گونه مکمل، شیرخشک و … حداقل تا 6 ماهگی نوزاد بهترین غذا برای کودک است.
  2. تقویت و افزایش هوش: شیر مادر با رشد شناختی کودک تاثیر مستقیمی دارد و طی مطالعات و تحقیقات انجام شده کودکانی که در کودکی از شیر مادر تغذیه کردند ذکاوت بالاتری نسبت به کودکانی که از شیر خشک استفاده کردند دارند؛ به احتمال زیاد وجود اسیدهای چرب و مغذی در شیر مادر بزرگ ترین دلیل برای بالا رفتن هوش نوزادان است.
  3. پیشگیری از چاقی: کارشناسان معتقدند نوزادانی که در کودکی از شیر مادر تغذیه کردند در بزرگ سالی کمتر دچار چاقی مفرط شده اند؛ شیر دادن مادر به نوزاد الگوی غذایی مناسبی برای کودک دارد؛ چرا که شیر مادر انسولین کمی نسبت به شیر خشک دارد.

نکاتی برای مادرانی که به تازگی دوران شیردهی را آغاز نمودند

رژیم شیردهی
  • برای شیردهی پوزیشن های مختلف را امتحان کنید و در نهایت بهترین آن را انتخاب کنید.
  • در روزهای اولیه پس از زایمان شیر کمی دارید این موضوع کاملا طبیعی است.
  • 48 تا 96 ساعت پس از زایمان تولید شیر بدنتان شروع می شود و کم کم روال می شود.
  • در کلاس های شیردهی و مراقبت از نوزاد شرکت کنید.
  • از مطالعه کتاب غافل نشوید؛ کتاب های مربوطه را پیدا کنید.
  • اگر نیازدارید هرگونه دارویی مصرف کنید با پزشک تان مشورت کنید.
  • لباس مناسب شیردهی تهیه کنید.
  • اگر در ماه اول سخت تان است شیرتان را بدوشید تا در صورت نیاز همسر و یا خانواده به نوزادتان رسیدگی های لازم را انجام دهند.
  • شیرمادر ترکیبی از آب، پروتئین، کربوهیدرات، سلول های ایمنی، هورمون ها، آنتی بادی و … می باشد.
  • از دوستان و یا اقوامی که به تازگی مادرشدند مشورت بگیرید و صحبت کنید تا تجربه کسب کنید اما از این تجربیات با کمی تحقیق استفاده کنید.

بهترین رژیم شیردهی

رژیم شیردهی
  1. غذاهای دریایی: انواع ماهی، میگو و … می تواند به شیردهی بهتر شما کمک کند و باعث افزایش شیر مادر می شود.
  2. گوشت و مرغ: گوشت گوسفند و گوشت گاو نیز به دلیل غنی بودن از پروتئین ها بسیار توصیه می شود.
  3. میوه و سبزیجات: موز، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم پیچ، فلفل دلمه ای، اسفناج، ریحان، شنبلیله و … می تواند به التیام بدنتان پس از زایمان کمک زیادی کند.
  4. چربی های مفید و مواد غذایی حاوی فیبر: روغن زیتون، روغن نارگیل، تخم مرغ، ماست پرچرب، جودوسر، عدس، لوبیا، کدو حلوایی، شکلات تلخ و …
  5. مغزیجات و دانه ها: بادام، گردو، پسته، شاهدانه، تخم کتان، دانه چیا و …
  6. مصرف مایعات: روزانه حداقل 6 لیوان آب، چایی، آبمیوه و … میل کنید.

نباید های رژیم شیردهی

  1. مصرف کافئین
  2. قندهای مصنوئی
  3. الکل
  4. دخانیات
  5. مصرف قهوه
  6. مصرف مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده
  7. مصرف شاه ماهی و سایر ماهی های دارای جیوه

دلایل اهمیت رژیم شیردهی

  1. به بدنتان در تولید شیردهی کمک می کند.
  2. بهبودی و التیام بدنتان را تسریع می بخشد.
  3. از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  4. مقاومت و توان بدنی تان را بالا می برد.
  5. کیفیت شیرتان را افزایش می دهد.

لاغری پس از زایمان با رژیم گرفتن در کمترین زمان ممکن

یکی از دغدغه مادران پس از زایمان بازگرداندن بدن شان به حالت اولیه است و می خواهند در کمترین زمان به اندام قبل خود بازگردند؛ شما به عنوان یک مادر شیرده اگر روزانه کمتر از 1800 کالری دریافت کنید شاهد کاهش انرژی و سطح خلق و خوی خود خواهید شد.

بنابراین بهتر است رژیم غذایی مناسب سرشار از پروتئین، ویتامین، فیبر، آهن و … داشته باشید و اجازه دهید تا کم کم بدنتان التیام یابد. بهترین راه برای تناسب اندام پس از زایمان پیاده روی و ورزش های سبک است. ورزش مناسب و برنامه غذایی می تواند از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کند. ورزش کمردردتان را التیام می دهد و عضلات لگن تان را تقویت می کند.

توصیه های لازم برای مادران شیرده

رژیم شیردهی
  • در برنامه غذایی خود تمامی گروه های غذایی را بگنجانید.
  • برای جلوگیری از کم خونی حتما روزانه مقدار چشم گیری آب بنوشید.
  • پس از زایمان ریزش مو امری کاملا طبیعی است از این رو از گروه ویتامین های B استفاده کنید.
  • ورزش های سبک انجام دهید.
  • حداقل روزی 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید.
  • از مصرف شکلات، سوسیس کالباس، سس های پرچرب، نوشابه های گاز دار، قهوه، مواد غذایی نفاخ و … بپرهیزید.
  • اگر بیماری خاص و یا نیاز به مراقبت خاص دارید حتما از پزشک تان درخواست برنامه غذایی کنید.
  • از مکمل های غذایی استفاده کنید.

جمع بندی

آغاز شیردهی شما از بدو تولد دلبندتان شروع می شود؛ ماما و پرستار شما آموزش های اولیه برای شیردهی را به شما آموزش می دهند و در این امر به شما کمک می کنند تا کم کم به این عمل عادت کنید و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست بیاورید. در منزل نیز روزهای اول از همسر و یا خانواده تان کمک بگیرید تا دست تنها نباشید.

یکی از پر چالش ترین دوران برای خانم ها دوران بارداری و شیردهی است؛ بسیاری از ما فکر می کنیم قبل از بارداری چی بخوریم، بعد از آن چی بخوریم تا کودک مان رشد کاملی داشته باشد و دچار هیچ گونه کمبود ویتامینی نشود. بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان برای لاغری رژیم غذایی سخت نگیرید چرا که می تواند سلامت تان را به خطر بیندازد.

کلسیم، آهن، پروتئین و .. از جمله مهم ترین ویتامین ها برای بدن مادر و شیری که کودک می خورد است. شما به عنوان یک مادر هر وعده غذایی تان باید شامل سبزیجات، لبنیات، گوشت، مرغ و غلات باشد. ضمن اینکه از خوردن کافئین، نوشابه، قهوه، الکل، دخانیات و … باید بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا