مادر و کودک

میانگین زمان خواب نوزاد چقدر است؟ جدول زمانی خواب نوزاد

معمولا مادران بخصوص مادرانی که تجربه اول والد شدن را دارند، در خصوص نحوه رسیدگی به نوزاد با سوالات زیادی مواجه می شوند. یکی از این سوالات مربوط به زمان خواب نوزادان است. اینکه استاندارد خواب نوزاد چند ساعت است؟ بهتر است در چه ساعاتی از شبانه روز نوزاد خوابیده و بیدار شود و سوالاتی از این دست جزء مهم ترین دغدغه های والدین هستند. در این مطلب قصد داریم با ارائه جدول زمانی خواب نوزاد، استاندارد خواب را در دوره های مختلف رشد او شرح دهیم.

میانگین زمان خواب نوزاد چقدر است؟

نوزادان به همان اندازه که برای رشد به شیر مادر نیاز دارد، نیازمند داشتن یک برنامه خواب استاندارد و باکیفیت نیز هست. در واقع اگر نوزاد در طول روز خواب آرام و باکیفیتی نداشته باشد، احتمالا شدت بی قراری او بیشتر می شود. همچنین نداشتن خواب کافی روی رشد و سیستم ایمنی نوزاد نیز تاثیر منفی می گذارد.

به همین دلیل لازم است والدین عزیز در مورد میانگین زمان خواب کودک اطلاعات کافی داشته باشند و بدانند که فرزند آن ها برای سرحال بودن حداقل به چند ساعت خواب مفید نیاز دارد. در مورد مقدار خواب مورد نیاز نوزاد باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که در هر بازه سنی، نوزاد نیازمندی های متفاوتی خواهد داشت.

با بزرگ تر شدن کودک، الگوهای خواب او نیز تغییر خواهند کرد. بنابراین آگاهی از این موضوع، هم به کیفیت خواب کودک کمک می کند و هم والدین را از نگرانی در می آورد. در ادامه جدول زمانی خواب نوزاد را در دوره های مختلف رشد او بررسی می کنیم.

زمان خواب نوزادان در یک ماهه اول

زمان خواب نوزاد

میانگین زمان خواب نوزاد در هفته های ابتدایی تولد می تواند بین 15 تا 18 ساعت متغیر باشد. البته این میزان خواب به دوره های 2 تا 4 ساعته تقسیم می شوند. این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که شرایط هر نوزاد با دیگری متفاوت است. ممکن است میانگین ساعت خواب برای نوزادی که درگیر کولیک نوزادی هستند کمتر از حالت معمول باشد.

در اولین ماه تولد نوزاد، اگر از نظر فیزیک و شرایط جسمی مشکلی وجود نداشته باشد، بهتر است نسبت به تعداد ساعات خواب کودک خود خیلی حساسیت نشان ندهید. چرا که هنوز نوزاد به الگوی خواب مشخصی عادت نکرده است.

زمان خواب نوزادان بین 1 تا 4 ماهگی

زمان خواب نوزاد

پس از گذشت یک ماهگی، مدت زمان خواب نوزاد نیز تغییرات محسوسی خواهد داشت. هر چه نوزاد نسبت به محیط اطراف خود آگاه تر می شود، از زمان خواب او نیز کاسته می شود. در دوره 1 تا 4 ماهگی میانگین زمان خواب به 14 الی 15 ساعت می رسد. هر بار خواب نیز می تواند بین 4 تا 6 ساعت به طول بینجامد. در این دوره نوزاد تا حدودی به یک الگوی خواب مشخص دست یافته است و میزان بی قراری او در شب و روز نسبت به دوران یک ماهگی کمتر است.

زمان خواب نوزادان بین 4 تا 12 ماهگی

زمان خواب نوزاد

در دوره 4 تا 12 ماهگی، ساعات خواب ممکن است نوساناتی داشته باشد. اما معمولا استاندارد خواب چیزی حدود 15 ساعت است. در این دوره وضعیت خواب نوزادان کمی شبیه به الگوی خواب بزرگسالان شده است. برنامه خواب نوزادان در این دوره به یک وعده خواب شبانه که معمولا کامل ترین نوع خواب است و دو الی سه وعده چرت روزانه تقسیم می شود.

تعداد چرت های روزانه و زمان خواب برای هر نوزاد می تواند متفاوت باشد. اما این چرت روزانه معمولا یک وعده در صبح، یک وعده ظهر و یک وعده در زمان عصر اتفاق می افتد. این چرت روزانه نیز نهایتا بین 1 الی 2 ساعت زمان می برد. هر چه نوزاد به 1 سالگی خود نزدیک تر می شود، برنامه خواب او نیز نظم بیشتری پیدا می کند.

زمان خواب کودکان بین 1 تا 3 سالگی

کودک بین 1 تا 3 سال

زمان خواب نوزادان در بازه 1 تا 3 سالگی بین 12 تا 14 ساعت متغیر است. معمولا در این دوره تعداد چرت های روزانه کاهش پیدا می کند. اگر کودک تمایلی به خواب میان روزی داشته باشد، این خواب بین 1 تا 3 ساعت طول خواهد کشید.

زمان خواب کودکان بین 3 تا 6 سال

کودک بین 3 تا 6 سال

در این دوره کودکان برای خواب با چالش های جدیدی روبرو می شوند. ترس شبانه کودک رایج ترین مشکلی است که به یکی از دغدغه های والدین نیز تبدیل می شود. برای حل این مشکل لازم است تا والدین راه های خواباندن نوزاد را آموزش ببینند.

میانگین خواب کودک در بازه سنی 3 تا 6 سال حدودا بین 10 تا 12 ساعت است. البته در صورتی که کودک با اختلال خواب نیز مواجه باشد ممکن است از زمان خواب کاسته شود. برای جلوگیری از این موضوع والدین عزیز بهتر است حتما به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • ایجاد یک محیط امن، آرام و راحت برای خواب کودک
  • کاهش نور و صدای محیط
  • حمام کردن کودک پیش از خواب
  • انتخاب یک لباس نرم و راحت برای خواب کودک
  • قصه خواندن و همراهی کودک برای آرامش بیشتر قبل از خواب و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا