مادر و کودک

زمان مناسب برای دادن غذای کمکی به نوزاد

یکی از مراحل مهم رشد نوزاد، رسیدن به سنی است که باید غذایی غیر از شیر مادر را بخورد. دادن غذای کمکی به نوزاد اصول خاص خودش را دارد و بهتر است مادرانی که تجربه ای در این زمینه ندارند، از پزشک اطفال و یا افراد متخصص دیگر مشورت بگیرند.

ما در این مطلب قصد داریم مهمترین نکات در مورد دادن غذای کمکی به نوزاد و همچنین بهترین سن شروع غذای کمکی را در اختیار شما قرار دهیم. پس چنانچه نوزادی دارید که قرار است غذای کمکی به او بدهید و یا حتی در اطرافیان خود نوزادی با این شرایط وجود دارد، خواندن این مطلب می تواند اطلاعات کاملی به شما بدهد. پس تا پایان همراه ما باشید.

بهترین سن برای شروع غذای کمکی نوزاد

زمان دادن غذای کمکی

طبق نظر همه متخصصان اطفال، سنین بین 4 تا 6 ماهگی سن مناسب برای دادن غذای کمکی به کودک است. معمولا در این سن اکثریت کودکان آمادگی لازم برای بلعیدن غذا را داشته و می توانند این کار را یاد بگیرند. از طرفی در این سن بدن کودک به انواع مختلف ویتامین ها و مواد مغذی برای رشد نیاز داشته که شیر مادر و یا شیر خشک آن ها را تامین نمی کند.

البته زمان دادن غذای کمکی به نوزاد می تواند در برخی از شرایط خاص تغییر کند که این شرایط باید به تشخیص پزشک صورت بگیرد. به عنوان مثال برخی از کودکان مشکل در بلع دارند. بنابراین ممکن است طبق صلاحدید پزشک تا سن خاصی نتوانند از غذاهای جامد استفاده کنند. بنابراین بهتر است زمان دادن غذای کمکی به نوزاد خود را از پزشک متخصص اطفال کودک خود بپرسید و از او مشورت بگیرید.

نوزادان تا قبل از 4 ماهگی نیازی به ماده غذایی دیگری غیر از شیر مادر یا شیر خشک ندارند. البته در کنار این ماده باید از ویتامین A و D نیز استفاده کنند. به جز این مورد به هیچ ماده غذایی دیگری تا قبل از سن 4 ماهگی نیاز نخواهند داشت. اما بعد از این سن به دلیل نیاز به انرژی بیشتر و ویتامین ها و مواد مغذی بیشتر برای ادامه روند رشد، دندان در آوردن، افزایش قد و غیره نیاز به مواد غذایی کاملتری دارند.

خطرات تاخیر در شروع دادن غذای کمکی به نوزاد

تاخیر در زمان دادن غذای کمکی به نوزاد می تواند آسیب هایی را به دنبال داشته باشد. از جمله این که سبب کمبود آهن و در نتیجه کندی در روند رشد کودک می شود. همچنین می تواند باعث بروز اختلالاتی در عملکرد فک و دهان کودک شود. بی اشتهایی کودک و پیدا کردن آلرژی نسبت به غذای جامد هم می تواند از پیامدهای تاخیر در زمان دادن غذای کمکی به نوزاد محسوب شود.

خطرات شروع زود هنگام غذای کمکی در نوزادان

همانطور که به تاخیر انداختن زمان دادن غذای کمکی به کودک می تواند آسیب زا باشد، شروع زود هنگام آن هم می تواند پیامد های منفی به وجود آورد. از جمله این پیامد های منفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیر شدن کودک و عدم دریافت میزان کافی از شیر مادر
  • ایجاد حساسیت های مختلف مانند کهیر زدن
  • اسهال یا یبوست
  • اختلال در روند رشد کودک
  • ایجاد عفونت ها و بیماری های مختلف
  • عدم جذب آهن
زمان دادن غذای کمکی

نشانه های آمادگی کودک برای استفاده از غذا های جامد

بهتر است ابتدا برای دادن غذای کمکی به نوزاد از غذا های مایع و رقیق مانند لعاب برنج و آب گوشت استفاده کنید. به مراتب بعد از چند روز می تواند از غذا های غلیظ تر مانند فرنی، حریره بادام و غیره استفاده کنید. معمولا مادر نوزاد باید به علائم آمادگی کودک خود برای بلعیدن غذا های جامد واقف باشد. علائمی مانند توانایی ثابت نگه داشتن سر و بردن دست خود به سمت دهان می تواند از جمله این نشانه ها باشد.

زمانی که وزن کودک شما دو برابر وزن او هنگام تولدش شد، می توان غذا های کمکی جامد را شروع کرد. همچنین کودکی که با شیر مادر یا شیر خشک سیر نمی شود و هنوز میل به غذا دارد نیز می تواند غذا های جامد را شروع کند. همه این علائم می تواند نشانه های آمادگی کودک برای شروع غذای کمکی باشد. در نهایت پس از اتمام دوره شیر دهی می توانید به راحتی اقدام به گرفتن نوزاد از شیر کنید.

مراحل شروع غذای کمکی

زمان دادن غذای کمکی

همانطور که در بالا اشاره شد در مرحله اول برای شروع غذای کمکی بهتر است از غذا های رقیق و آبکی استفاده کنید. مانند لعاب برنج، آب سوپ و غیره تا کودک به مرور زمان بلعیدن را یاد بگیرد. بعد از این مرحله می توانید غذاهای غلیظ تر مانند فرنی و حریره بادام، سوپ له شده و غیره را به کودک خود بدهید.

دقت داشته باشید همه این مواد غذایی باید در حجم کم به کودک داده شود و به مراتب به حجم ماده غذایی اضافه کنید. مثلا در هفته اول یک قاشق کافی است اما هر هفته به تعداد قاشق ها و حجم ماده غذایی اضافه شود. طبق توصیه پزشکان انواع مواد غذایی که می تواند در هفته های اول به کودک خود بدهید، در پشت کارت واکسن کودک نوشته شده است. اما می توانیدسری به لیست غذا های کمکی نوزاد نیز بیاندازید.

بهتر است هر سه روز یا چهار روز در میان ماده غذایی جدیدی را وارد برنامه غذایی کودک خود کنید تا از عدم آلرژی کودک به آن ماده غذایی مطمئن شوید. برای دادن میوه های مختلف می توانید از پستانک های مخصوص میوه استفاده کنید. در این صورت کودک از پریدن قطعات میوه به گلوی نوزاد و ایجاد خفگی ایمن خواهد بود. همچنین این وسیله می تواند مهارت در دست نگه داشتن وسایل را در کودک افزایش دهد.

نکات مهم در دادن غذای کمکی به نوزاد

همانطور که می دانید بهتر است طبق زمان بندی که در پشت کارت واکسن نوشته شده است اقدام به دادن غذاهای مختلف از گروه های مختلف غذایی به کودک خود کنید. حجم غذا باید در مراحل اول بسیار کم باشد و زمانی اقدام به این کار کنید که کودک شما رغبت به خوردن غذا نشان می دهد. از ظروف مختلف برای ترغیب کودک و افزایش اشتهای او استفاده کنید.

به هیچ عنوان از ظروف شکستنی برای دادن غذا به کودک استفاده نکنید. همچنین ظروف پلاستیکی و ملامین نیز سلامت غذای کودک را به خطر می اندازند. چون در مواجه با مواد غذایی داغ مواد شیمیایی خاصی از خود تولید می کنند. بهترین ظروف برای دادن غذا به کودک ظروف بامبو هستند. چون هم در برابر ضربات مقاوم هستند و هم مواد شیمیایی خاصی تولید نمی کنند.

سعی کنید تا جای امکان کودک را در غذا خوردن آزاد بگذارید تا بتواند غذا را لمس کند و با دست خودش غذا را در دهان بگذارد. این کار باعث برقراری ارتباط کودک با مواد غذایی شده و تجربه خوشایندی برای او به وجود خواهد آورد. نکته مهم دیگر در دادن غذای کمکی به نوزاد این است که به هیچ عنوان از فوت کردن برای سرد کردن غذا استفاده نکنید. بهتر است قبل از این که کودک شروع به غذا خوردن کند، غذای اورا بکشید و زمان بدهید تا سرد شود.

زمان دادن غذای کمکی

می توانید از قاشق های حرارتی برای تشخیص دمای غذا استفاده کنید. در طول غذا خوردن همیشه در کنار کودک باشد. به دلیل این که او هنوز مهارت کافی برای خوردن غذا به تنهایی ندارد. کودک برای رشد خود به همه انواع مواد غذایی نیاز دارد. بهتر است برای کودک خود برنامه غذایی اختصاص دهید تا از همه گروه های غذایی استفاده کند و انواع ویتامین ها و مواد معدنی به بدنش برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا