مادر و کودک

SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد چیست؟ دلایل و راه های پیشگیری از آن

به جرئت می توان گفت یکی از سخت ترین دوره های زندگی والدین، ماه های ابتدایی تولد نوزاد است که باید کاملا حواس خود را معطوف به نوزاد کرده و مراقبت همه جانبه ای از او داشته باشند. SIDS که به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نیز مشهور است به مرگ غیر قابل پیش بینی و ناگهانی نوزاد اشاره دارد که پس از آن هیج نشانه یا علامتی روی بدن نوزاد به جای نمی گذارد.

در این مطلب قرار است با این نوع سندرم، دلایل و راه های پیشگیری از آن صحبت کنیم. اگر شما هم به عنوان یک والد دغدغه مند، تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید، حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی چیست؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

SIDS یا (Sudden Infant Death Syndrome) یکی از بیماری هایی است که در میان انسان ها بسیار نادر بوده و اغلب برای نوزادان زیر یک سال اتفاق می افتد. این سندرم به این دلیل به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شهرت گرفته که به صورت کاملا ناگهانی اتفاق می افتد. یعنی نوزاد به هیچ مشکل یا بیماری خاصی مبتلا نیست و به شکل غیر منتظره در هنگام خواب جان خود را از دست می دهد. البته بهتر است بدانید این سندرم به دو نوع مختلف تقسیم می شود که این دو نوع به شرح زیر هستند:

  • سندرمی که برای نوزادان بین 2 تا 4 ماه اتفاق می افتد که نوزاد در هنگام خواب و ناگهانی فوت می کند.
  • سندرمی که برای کودکان زیر 1 سال اتفاق می افتد و معمولا علت آن می تواند قرار گرفتن شی یا وسیله ای در راه تنفسی کودک باشد.

البته که در مورد علل و دلایل بروز سندرم SIDS هنوز هم پزشکان به یک نتیجه واحد و مشخص نرسیده اند. اما آن چه که مسلم است این موضوع می باشد که در ناحیه مغز اتفاقی رخ می دهد که باعث می شود نوزاد امکان بیدار شدن از خواب را نداشته باشد و در نتیجه فوت کند.

دلایل بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

اگر سندرم SIDS شما را نگران کرده و از این رو برای خواباندن نوزاد خود کمی استرس و اضطراب دارید بهتر است با عللی که می توانند باعث بروز این نوع مرگ ناگهانی شوند آشنا شوید. اینگونه تا حد زیادی نوزاد خود را از این مرگ ناگهانی و غیرمنتظره در امان نگه می دارید. در واقع این علل احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهند. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • عفونت تنفسی که در اثر مبتلا شدن نوزاد به سرماخوردگی یا آنفولانزا بروز می کند.
  • تولد زودهنگام نوزاد که در این شرایط مغز نوزاد هنوز به تکامل کافی نرسیده و همین موضوع روی سیستم تنفسی و عملکرد قلب او تاثیر منفی می گذارد.
  • سبک وزن بودن نوزاد به هنگام تولد نیز می تواند احتمال بروز سندرم SIDS را افزایش دهد.
  • کم سن بودن مادر به هنگام زایمان (زیر 20 سال) نیز می تواند احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را بیشتر کند.
  • درگیر بودن مادران و پدران به دخانیات از جمله سیگار و قلیان می تواند باعث افزایش احتمال سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد شود.
  • سندرم SIDS متاثر از جنسیت و سن نوزادان نیز هست. یعنی احتمال فوت ناگهانی نوزادان پسر بیشتر از دختران است. همچنین نوزادان بین 2 تا 4 ماه در برابر این حادثه آسیب پذیری بیشتری دارند و بی دفاع تر هستند.
  • عوامل دیگری نظیر ژنتیک، اختلالات مغزی، خوابیدن نوزاد کنار والدین، حالت خواب نوزاد، خواب در محیط بسیار گرم و… نیز از دیگر دلایل بروز سندرم SIDS هستند.

راه های پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

از آن جایی که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد به یک باره و بدون هیچ علامت یا نشانه ای اتفاق می افتد، والدین پس از آن نمی توانند اقدامی برای نجات فرزند خود کنند. بنابراین بهترین راهکار این است که با راه های پیشگیری از این اتفاق آشنا شوید. در ادامه موثرترین راه های پیشگیری از سندرم SIDS را در اختیارتان قرار می دهیم.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
  • نوزاد زیر یک سال خود را نباید به پهلوها یا روی شکم بخوابانید. این موضوع احتمال سندرم مرگ ناگهانی را افزایش می دهد. بهترین وضعیت برای خوابیدن نوزاد، خواب به پشت است.
  • برای خواباندن نوزاد می توانید به او شیر داده و یا از پستانک استفاده کنید.
  • تا حد امکان از خواباندن نوزاد روی تخت خود، خودداری کنید. ممکن است در اواسط خواب، متوجه نشده و نوزاد زیرتان بماند که این باعث انسداد مسیر تنفسی و مرگ ناگهانی او خواهد شد.
  • قبل از قرار دادن نوزاد درون گهواره یا تخت مخصوص، حتما اطراف نوزاد را خالی کنید. وسایل بازی نوزاد می توانند هم در هنگام خواب ایجاد حساسیت کرده و هم بر اثر تکان های مکرر نوزاد روی دهان یا بینی او قرار گرفته و مسیر تنفسی او را مسدود کنند.
  • حتما واکسیناسیون های نوزاد را به موقع انجام دهید.
  • در دوران بارداری، تمام مراقبت های توصیه شده از سوی پزشک را رعایت کنید.
  • دمای اتاق را در حالت استاندارد تنظیم کنید و از گرم کردن بیش از حد اتاق اکیدا خودداری کنید.
  • نوزاد را قنداق نکنید اما در صورت قنداق کردن نوزاد هرگز قنداق را خیلی محکم نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا