مادر و کودک

سوختگی پای نوزاد و راه های درمان آن

سوختگی پای نوزاد یکی از مشکلات شایعی است که اغلب والدین برای درمان آن به دنبال راهکار سریع و موثر هستند. در حالت عادی پوست نوزادان نسبت به پوست بزرگسالان نازک تر و آسیب پذیرتر است. بنابراین هر اتفاقی که باعث شود پوست تحت فشار قرار بگیرد، می تواند در نهایت منجر به سوختگی و سوزش بیش از حد آن شود. از آن جایی که پای نوزاد در تمام طول شبانه روز زیر پوشک قرار می گیرد، احتمال سوختگی آن نیز بیشتر می شود.

در این مقاله در خصوص دلایل سوختگی پای نوزاد و همچنین راه های جلوگیری و درمان آن صحبت خواهیم کرد، پس تا انتها همراه ما باشید.

دلایل سوختگی پای نوزاد

پیش از اینکه در خصوص راهکارهای درمان سوختگی پای نوزاد صحبت کنیم، می خواهیم ببینیم اصلا چه مواردی باعث بروز این اتفاق می شوند؟ مسلما با اطلاع از این موارد می توانید تا حد زیادی از بروز سوختگی در پای نوزاد خود جلوگیری کنید و احتمال آن را کاهش دهید. اگر مدتی است که نوزاد شما شدیدا بی قراری کرده و به طور مداوم گریه می کند. احتمال این می رود که پاهای او دچار سوختگی شده باشند. این اتفاق می تواند به دلایل زیر رخ دهد.

سفت بستن پوشک نوزاد

معمولا یکی از رایج ترین دلایل سوختگی پای نوزاد، محکم بستن پوشک اوست. برخی از مادران به دلیل ترس از نشتی ادرار یا مدفوع سعی می کنند تا حد امکان چسب پوشک را محکم ببندند. غافل از اینکه این کار علاوه بر تحت فشار قرار دادن پاها و جلوگیری از رشد درست عضلات پا، باعث اصطکاک پوست شده و در نهایت منجر به سوختگی پا می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده برخی از پوشک ها به گونه ای است که پس از تماس با پوست آن را دچار سایش می کنند و به این شکل باعث تحریک پذیری بیشتر پوست می شوند.

سوختگی پای نوزاد

تحریک پوست پا در اثر تماس با ادرار و مدفوع

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم پوست پای نوزاد در تمام 24 ساعت شبانه روز زیر پوشک و در معرض آلودگی ادرار و مدفوع قرار دارد. این موضوع قطعا سلامت پوست را به چالش می کشد، باعث تحریک پوست شده و التهاب پوست را بالا می برد. پس می توان گفت از دلایل مهم سوختگی پای نوزاد همین تحریکات ناشی از ادرار و مدفوع اوست.

واکنش های آلرژیک بدن نوزاد

پوست بدن نوزاد می تواند سریع تر از بدن بزرگسالان در برابر مواد شیمیایی همچون شوینده های لباس واکنش آلرژیک از خود نشان دهد. بنابراین می توان گفت انواع مایع شوینده، نرم کننده، صابون و حتی دستمال مرطوبی که از آن برای تمیز کردن پای نوزاد استفاده می کنید، می توانند سبب ایجاد حساسیت و آلرژی پوستی در پاها شده و در نهایت منجر به سوختگی آن شوند.

استفاده از محصولات ضد سوختگی نامرغوب

کرم سوختگی نوزاد

بسیاری از والدین برای درمان سوختگی پای نوزاد از محصولات مختلفی همچون پودر بچه، کرم سوختگی نوزاد و… استفاده می کنند. اما اگر استفاده از این محصولات بدون تحقیق کافی انجام شود، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. برخی از این محصولات به دلیل ترکیبات نامرغوب یا ناسازگار با پوست بدن نوزاد، التهابات پوستی را افزایش می دهند و باعث سوزش بیشتر پوست می شوند.

سوختگی پای نوزاد در اثر اسهال

اسهال، حاوی آنزیم های فعال است. مهم نیست این مشکل مزاجی برای بزرگسالان ایجاد شود یا نوزادان. در هر حالت می تواند اثرات منفی خود را روی بدن و پوست بگذارد و با سوزش و درد همراه باشد. از آن جایی که نوزادان پوست حساس تر و نازک تری دارند زودتر دچار التهاب، سوزش و قرمزی پوست می شوند.

رشد دندان ها

یکی از چالش برانگیزترین دوره های رشد کودک، زمانی است که قرار است اولین دندان های او رشد کنند. دندان درآوردن نوزاد می تواند با درد، سوزش و خارش لثه ها همراه باشد. حتی در مواقعی تب نیز به این علائم اضافه می شود و می تواند کودک را بی قرارتر از هر زمان دیگری کند. یکی از علائم و عوارضی که در دوره رشد دندان متوجه کودک می شود، سوختگی پاهاست. با افزایش دمای بدن و تب زیاد، نواحی از پوست پا که زیر پوشک قرار گرفته ملتهب تر و حساس تر شده و دچار سوختگی می شوند.

روش جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

 جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

شما می توانید به راحتی با رعایت یک سری نکات ساده، نوزاد خود را از شر سوختگی پا رهایی دهید. سعی کنید همیشه از بهداشت و سلامت فرزند خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنید تا کمتر درگیر روش های درمانی برای حل مشکل شوید. از مهم ترین راهکارها برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی که ترکیبات شیمیایی زیادی در آن ها به کار رفته و سرشار از آنزیم هستند برای شستشوی لباس های نوزاد استفاده نکنید. در کل سعی کنید میزان مصرف شوینده را به حداقل ممکن برسانید.
  • خشکی بیش از حد پوست می تواند میزان التهاب، قرمزی، سوزش و درد آن را دوچندان کند. سعی کنید همیشه پوست نوزاد خود را مرطوب نگه دارید. در این مورد می توانید از کرم ها، لوسیون ها و مرطوب کننده های مخصوص نوزاد استفاده کنید. (سعی کنید برای اطمینان بیشتر از کارایی محصول از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید.)
  • در انتخاب پوشک نوزاد خود دقت زیادی به خرج دهید. پوشک های گیاهی که ترکیبات به کار رفته در آن ها کاملا طبیعی و ارگانیک است می توانند از پوست پای نوزاد در برابر هر نوع سوختگی و التهاب محافظت کنند.
  • سعی کنید فاصله بین تعویض پوشک را کمتر کنید. قرار گرفتن بیش از حد پاها در معرض آلودگی ادرار و مدفوع می تواند احتمال سوزش را بیشتر کند.
  • در زمان تعویض پوشک چند دقیقه ای نوزاد را راحت بگذارید تا پوست بدن او کاملا در معرض هوای آزاد قرار بگیرد و کمی تنفس کند.
  • به هیچ عنوان پوشک را بیش از حد سفت نکنید و روش صحیح پوشک کردن نوزاد را یاد بگیرید.
  • از دادن غذاهای مسهل به نوزاد خودداری کنید.
  • مادران باید روی غذایی که می خورند دقت بیشتری داشته باشند. چرا که ترکیبات آزاردهنده می توانند از طریق شیر به فرزند منتقل شوند.

راه های درمان سوختگی پای نوزاد

ممکن است مادران عزیز به دلیل تجربه اول خود در بزرگ کردن کودک راهکارهای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد را ندانند و در حال حاضر با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. برای این دسته از افراد یک سری راهکارهای درمانی ارائه می کنیم تا بتوانند هر چه سریع تر این مشکل را برطرف کنند. راهکارهای خانگی بهترین و کم خطرترین روش ها برای درمان سوختگی پای نوزاد هستند. بیایید با چند مورد از آن ها آشنا شویم.

راه های درمان سوختگی پای نوزاد

استفاده از آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خاصیت خنک کنندگی بالایی دارد و می تواند پوست را در برابر التهاب، قرمزی و سوزش محافظت کند. خواص آنتی باکتریال آلوئه ورا باعث شده تا برای هر پوستی مناسب باشد. استفاده از آن برای پوست حساس کودکان نیز پیشنهاد می شود. اما پیش از استفاده در محل سوختگی بهتر است آن را روی یک قسمت از پوست نوزاد امتحان کنید و در صورتی که پوست دچار التهاب و قرمزی نشد از آلوئه ورا برای قسمت های سوختگی پای نوزاد استفاده کنید.

استفاده از عسل

عسل از گیاهان بسیار پر خاصیت است که برای هر دردی، درمانی دارد. بسیاری از بزرگسالان برای شفافیت، درمان عفونت، ترمیم بافت و تغذیه پوست از آن به شکل های مختلف استفاده می کنند. استفاده از عسل برای درمان سوختگی پای نوزاد نیز راهکار بسیار موثری است. می توانید تا زمان درمان کامل پوست، به صورت مرتب عسل را به تنهایی روی نواحی از پا که سوخته استفاده کنید. همچنین ترکیب عسل با ماست خاصیت خنک کنندگی آن را بیشتر می کند و به نوزاد نیز احساس خوب و آرامش بخشی می دهد. البته به یاد داشته باشید که برای این کار باید حتما از عسل های اصل و ارگانیک استفاده شود.

استفاده از نشاسته

برای استفاده از این روش درمانی، ابتدا مقداری آرد را تفت دهید. پس از آن پودر نشاسته را به آرد اضافه کرده و برای افزایش نرم کنندگی مقداری پماد آ.د به ترکیب بیفزایید. این ترکیب را به آرامی روی نواحی مورد نظر بزنید. با توجه به شدت سوختگی پا می توانید تعداد دفعات استفاده از این ترکیب را افزایش دهید تا در نهایت به نتیجه دلخواه برسید. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از این روش در صورت وجود زخم استفاده نکنید.

استفاده از کرم های سوختگی مخصوص نوزاد

 کرم های سوختگی مخصوص نوزاد

در بازار انواعی از کرم های سوختگی نوزاد وجود دارند که هر کدام ترکیبات خاص خود را دارند. در صورتی که احساس می کنید راهکارهای خانگی برای گرفتن نتیجه مطلوب زمان بیشتری از شما می گیرند، می توانید به سراغ انواع کرم ضد سوختگی بروید. اما توجه داشته باشید، لزوما تمامی محصولات عرضه شده به بازار نمی توانند مشکل نوزاد شما را برطرف کنند. بنابراین بهتر است همیشه قبل از استفاده خودسرانه از هر محصولی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

استفاده از کرم سوختگی نوزاد بهترین روش برای درمان سوختگی پای نوزاد است، البته در صورتی که محصول مناسبی انتخاب شود. اما به یاد داشته باشید که روش های خانگی ذکر شده برای درمان سوختگی های جزئی پای نوزاد مفید است و در صورتی که شدت سوختگی پای نوزاد زیاد باشد نباید هرگز از این روش ها استفاده کنید و نوزاد را فورا نزد پزشک اطفال ببرید. چرا که ممکن است نوزاد دچار سوختگی عفونی شود.

سوختگی عفونی چه علائمی دارد؟

سوختگی عفونی

سوختگی پای نوزاد در درجات بالاتر می تواند بسیار دردناک و سخت باشد. اگر شدت سوختگی افزایش پیدا کند ممکن است منجر به ایجاد تاول های حساس و عفونی شود که برای نوزاد خطرناک خواهد بود. بنابراین بهتر است با علائم این نوع از سوختگی آشنا باشید تا در صورت مشاهده هر یک از آن ها سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. این علائم به شرح زیر هستند:

  • تب شدید
  • متورم شدن نواحی سوختگی
  • افزایش میزان درد
  • افزایش میزان التهاب و قرمزی به گونه ای که دیدن آن واقعا نگران کننده است.
  • تحریک و متورم شدن غدد لنفاوی
  • استشمام بوی نامطبوع از نواحی سوخته شده
  • مشاهده خونریزی در کنار عفونت
  • مشاهده تاول هایی که حاوی مایع سبز یا قهوه ای هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا