مادر و کودک

نحوه شستن لباس نوزاد با دست و لباسشویی + نکات مهم

نوزادان تازه متولد شده پوست نازک و حساسی دارند و به راحتی به عوامل حساسیت زا واکنش نشان می دهند. یکی از مهمترین مواردی که ممکن است باعث این مشکلات شود، شستن لباس نوزاد با روش های نادرست و شوینده های نا مناسب است. بیشتر مادرها برای جلوگیری از هرگونه بیماری و حفظ سلامت نوزاد سعی می کنند لباس ها را با دست بشویند و در ماشین لباسشویی قرار ندهند. بنابراین خوب است با نحوه صحیح شست و شوی لباس نوزاد با دست و لباسشویی آشنا شویم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شستن لباس نوزاد با دست

شستن لباس نوزاد با دست

بعضی از مادرها ترجیح می دهند لباس نوزاد را با دست بشویند. برای این کار باید از شوینده لباس نوزاد استفاده شود. لباس کودک پارچه متفاوتی با لباس های معمولی دارد. پارچه هایی که برای کودکان استفاده می شود لطافت بیشتری داشته و برای شستن آن ها باید از نرم کننده استفاده شود. شوینده های معمولی مانند پودر و صابون ممکن است باعث از بین بردن نرمی پارچه شوند، به همین دلیل بهتر است همراه پودر یا صابون از نرم کننده نیز استفاده شود. لباس های رنگی را جدا از لباس های سفید بشویید زیرا احتمال رنگ دادن لباس های رنگ روشن وجود دارد.

خوب است پیش از استفاده لباس های نو حتما آن را یک بار با آب و شوینده بشویید. چرا که فرایندی که برای دوخت لباس در تولیدی ها طی می شود باعث می شود لباس ها در تماس با افراد و اشیا مختلفی قرار می گیرند. از این رو اگر نوزادی که پوست حساس دارد در تماس با آلودگی های این لباس ها قرار بگیرد ممکن است علائم آلرژی از خود نشان دهد. هنگام شستن لباس با دست، لباس ها را بیش از حد فشار ندهید و ترجیحا شوینده را مستقیما روی لباس ها نریزید. مقداری آب ولرم در لگن ریخته و شوینده ها را به آن اضافه کنید. با دست شوینده را در آب حل کرده و سپس لباس ها را در لگن قرار دهید.

اگر لکه ای روی لباس وجود داشت که پاک کردن آن دشوار بود کمی لکه بر روی آن ریخته و مجددا مالش دهید تا لکه پاک شود. شستن لباس نوزاد با لباس بزرگسالان متفاوت است چرا که تار و پود لباس کودک ظرافت بیشتری داشته و به کار بردن روش شستن نادرست به لباس آسیب می زند. برای ضد عفونی کرد لباس کودک به هیچ عنوان از وایتکس استفاده نکنید. به جای آن از مواد طبیعی مانند سرکه یا جوش شیرین استفاده کنیدو چند بار لباس ها را آبکشی کنید. اما هنگام استفاده از سرکه باید لباس ها را برای خشک شدن در محیط باز بگذارید تا بوی سرکه از لباس برود و نوزاد را اذیت نکند.

شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی

شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس نوزاد می توانید از لباسشویی و مینی واش هم استفاده کنید اما باید چند نکته را در نظر داشته باشید. به هیچ عنوان لباس نوزاد را همراه با لباس سایر اعضای خانواده در ماشین لباسشویی قرار ندهید. همچنین توصیه می شود از یک مینی واش برای شستشوی لباس های نوزاد به جای ماشین لباسشویی استفاده کنید چرا که حجم آب و برق کمتری استفاده می کند اما به همان اندازه لباس ها را تمیز می کند و فضای بسیار کمی را هم اشغال می کند.

اولین اقدامی که باید هنگام شستن لیاس ها کنید این است که باید لباس ها را بر اساس رنگ و جنس جدا کرده و در ماشین لباسشویی بگذارید. برای شستن لباس نوزاد در ماشین لباسشویی درجه را روی شستشوی ملایم قرار دهید و کمترین دما را انتخاب کنید. شوینده های مختلفی برای شستن لباس نوزاد وجود دارد که می توانید آن ها را در ماشین لباسشویی بریزید. بعد از اتمام زمان شستشو سریعا لباس ها را از دستگاه خارج کرده و در هوای آزاد خشک کنید.

باید توجه داشته که همه لباس های نوزاد را نمی توان با یک برنامه، شستشو داد. برای لباس هایی مانند حوله یا لباس های پشمی از گزینه های شستشو مخصوص لباسشویی استفاده کنید. بهتر است شوینده هایی که در ماشین لباسشویی استفاده می شوند بدون عطر و اسانس باشند. از عوامل آلرژی زا برای پوست کودک عطرهای موجود در شوینده ها هستند. در صورت امکان لباس ها را با نور خورشید خشک کنید. گرمای خورشید خواص ضدعفونی کننده دارد و مواد آسیب زا را از لباس ها حذف می کند.

بیشتر ماشین لباسشویی ها گزینه Baby care دارند که می توان برای شستن لباس نوزاد از آن استفاده کرد. اگر روی لباس کودک غذا ریخته بود یا بخشی از آن به مدفوع و استفراغ آغشته بود به هیچ عنوان لباس را در ماشین لباسشویی قرار ندهید و ابتدا مواد روی لباس نوزاد را تمیز کنید. ترکیب شدن لباس های کثیف با لباس های دیگر در ماشین لباسشویی موجب آلوده شدن همه لباس ها شده و حتی ممکن است اثرات آن روی لباس باقی بماند. توصیه ما این است که در صورت امکان لباس های آلوده با دست شسته شوند.

نکات مهم شستشوی لباس های نوزاد

نکات مهم شستشوی لباس های نوزاد
  • برای شستن لباس های لکه دار با دست 20 تا 30 دقیقه آن ها را در ترکیب آب ولرم و شوینده لکه بر قرار دهید و سپس به راحتی لباس ها را بشویید و آب بکشید.
  • لکه های زردی که از ریختن شیر مادر روی لباس یا ادرار کردن کودک باقی می مانند معمولا به سختی تمیز می شوند. این لکه های قدیمی و کهنه را با استفاده از جوش شیرین تمیز کنید.
  • لباس های پشمی و کاموایی را در صورت امکان با دست بشویید و حتما از آب سرد استفاده کنید تا حالت لباس حفظ بماند.
  • معمولا شستن لباس نوزاد بلافاصله پس از کثیف شدن آن باعث تمیزی و از بین رفتن لکه ها شده و نیازی به لکه بر هم ندارد. اما کهنه شدن لکه ها فرایند شستشو را سخت می کند.
  • یکی از اشتباهاتی که مادران انجام می دهند خشک کردن لباس ها در حمام است. حمام محیط مرطوبی بوده و زیستگاه میکروب های بیماری زا است. برای خشک کردن لباس ها از نور خورشید، هوای آزاد یا بخاری و شوفاژ استفاده کنید.
  • ممکن است چربی روغن بچه یا پمادهای مختلف روی لباس باقی بماند. معمولا استفاده از آب گرم باعث تمیز شدن و از بین رفتن چربی لباس می شود. اما اگر تمیز نشد برای پاک کردن لکه ها می توانید از نشاسته استفاده کنید.
  • لکه خون لباس کودک را با محلول 3 درصد پراکسید هیدروژن از بین ببرید.
  • لکه آب میوه با سرکه سفید از بین می رود. پس از هربار استفاده مواد لکه بر طبیعی، زمان بیشتری برای آبکشی لباس ها اختصاص دهید تا اثری از مواد روی لباس باقی نماند.
  • اگر قصد دارید لباس نوزاد را در مینی واش بشویید حداقل 30 دقیقه زمان برای آن در نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا