مادر و کودک

ساده ترین و بهترین طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد+نکات

معمولا نوزادان پس از یک دوره کامل مصرف شیر مادر به عنوان غذای اصلی به غذای کمکی نیز نیاز خواهند داشت. غذای کمکی معمولاً به شکل پوره و کاملا له شده به نوزاد داده می ‌شود. یکی از غذاهای کمکی فوق العاده مقوی و خوشمزه که مادران عزیز می ‌توانند از شروع شش ماهگی برای نوزادان خود آماده کنند در کنار تهیه انواع سرلاک،حریره بادام است که به استخوان‌بندی و رشد نوزاد کمک زیادی می کند. البته برخی از مادران دادن حریره بادام به کودک خود را سریع تر شروع می‌کنند. اما طبق نظر پزشکان معمولا بهترین زمان برای شروع استفاده از حریره بادام آغاز شش ماهگی نوزاد است. این خوراکی خوشمزه و مقوی بسیار راحت و آسان آماده می ‌شود. برای آموزش طرز تهیه حریره بادام در ادامه با ما همراه باشید.

ترکیبات حریره بادام

برای یادگیری طرز تهیه حریره بادام باید ابتدا از ترکیبات موجود در آن مطلع باشید. قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که حریره بادام یکی از سالم ‌ترین غذاهای بین المللی برای کودکان به شمار می ‌رود که به رشد بهتر آن ها بسیار کمک می‌کند. بنابراین مادران عزیز نباید از دادن این خوراکی خوشمزه و البته پرخاصیت به کودکان خود غافل شوند.

اصلی ‌ترین ترکیب موجود در حریره بادام شیر است و همانطور که مطلع هستید شیر سرشار از کلسیم است. کودکان در ابتدای دوران رشد خود استخوان ‌های بسیار نرم و آسیب ‌پذیری دارند، کلسیم موجود در حریره بادام می تواند باعث رشد بهتر استخوان ‌ها و افزایش استحکام آن ها شود. علاوه بر این، اگر می‌خواهید کودک شما در آینده دندان ‌هایی سالم ‌تر و قوی ‌تر داشته باشد این خوراکی می تواند در این مورد بسیار موثر واقع شود.

بادام نیز یکی دیگر از مواد اولیه مهم در حریره بادام است که منبعی غنی از ریبوفلاوین به شمار می‌ رود. ریبوفلاوین در قدرت و رشد حافظه، افزایش تمرکز و در کل رشد ذهنی کودکان بسیار مفید است. اما بیایید با مواد لازم مراحل آماده سازی حریره بادام آشنا شویم.

مواد لازم

آرد برنج1 قاشق غذا خوری
آب سرد1 لیوان
شیر تازه1 لیوان
بادام تازه5 عدد
کره (اختیاری)1 قاشق غذا خوری
شکر2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

در این مقاله بهترین و ساده ترین روش تهیه حریره بادام برای نوزاد آورده شده است. مقدار مواد ذکر شده برای تهیه این غذای کمکی مقوی می تواند برای یک تا دو وعده نوزاد کافی باشد. شما می توانید با افزایش مقدار های ذکر شده در بالا مقدار بیشتری تهیه کنید، اما بهتر است همیشه آن را تازه تازه درست کنید و به نوزاد بدهید. چرا که ماندن و سرد شدن بیش از حد حریره بادام ممکن است باعث شود تا نوزاد چندان رغبت به خوردن آن نداشته باشد.در ادامه مراحل تهیه حریره بادام برای نوزاد ذکر شده است پس برای درست کردن این غذای کمکی مقوی خوشمزه مراحل را با دقت دنبال کنید و به نکاتی که در انتها بیان می شود توجه کنید.

مرحله اول: خیساندن و پوست کندن بادام ها

در اولین مرحله باید بعد از شکستن پوست بادام ها و جدا کردن پوسته سخت از آن مغز بادام را نیز پوست بکنید. برای ساده تر شده پوست کندن مغز بادام بادام ها را با آب ئاغ خیس کنید. خیس شدن بادام ها حداقل به 3 تا 5 ساعت زمان نیاز دارد. پس از گذشت این زمان، بادام ها حالتی متورم و باد کرده به خود می گیرند. این یعنی شما می توانید پوست آن ها را بگیرید.

پس از گرفتن پوست بادام، باید آن ها را کاملا ریز و خرد کنید. اگر می خواهید حریره بادام بافتی لطیف تر به خود بگیرد، می توانید بادام پوست گرفته شده را آسیاب کنید.در برخی دستور پخت های حریره بادام گفته می شود که مغز بادام ها را با پوست آسیاب کنید و برای پخت حریره بادام استفاده کنید. اما این روش برای پخت حریره بادام برای نوزادان مناسب نیست چراکه پوست بادام ممکن است نوزاد را در عمل هضم دچار مشکل کند. بنابراین برای نوزاد حتما پوست مغز بادام را از آن جدا کنید.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد

ترکیب کردن مواد در طرز تهیه حریره بادام

در این مرحله تمامی مواد آرد برنج، بادام خرد یا آسیاب شده، شکر و کره را درون یک ظرف مناسب به همراه یک لیوان آب سرد روی شعله گاز قرار دهید. مواد باید کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. همچنین برای جلوگیری از گوله گوله شدن آرد برنج باید حرارت شعله را کم کنید و آن را به صورت مرتب روی حرارت هم بزنید. در نهایت وقتی مواد به غلظت مناسب رسید. پس از به غلظت رسیدن، قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کاملا سرد شود.

مرحله سوم: افزودن شیر به مواد

افزودن شیر به مواد

حال نوبت به اضافه کردن شیر می ‌رسد. در این مرحله یک قابلمه تمیز برداشته و شیر را درون آن بریزید. ظرف حاوی شیر را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید شیر به جوش آید. پس از دیدن اولین حباب ‌ها بر روی سطح شیر آن را از روی شعله گاز برداشته و زمان دهید تا کاملاً سرد شده و از حرارت بیفتد. ترکیب حاوی آرد برنج را که در مرحله دوم آماده کردید را به شیر اضافه کنید و آن ها را کاملاً با یکدیگر مخلوط کرده تا به یک ترکیب یکدست و یکنواخت برسید.

در این مرحله اگر مواد گلوله گلوله شده است برای رسیدن به بافتی یکدست می توانید مواد را از یک صافی با سوراخ های متوسط عبور دهید و تمام گلوله های مواد را با پشت قاشق روی صافی باز کنید و نا خالصی ها را جدا کنید.

مرحله ششم: پخت نهایی

طرز تهیه حریره بادام

در مرحله پایانی ظرفی که تمامی مواد در آن به طور کامل یکدست ترکیب شده‌ اند را روی حرارت قرار دهید تا به غلظت مناسب برسد. در انتها در صورت تمایل می توانید کرده را در این مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس زیر شله گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید حریره بادام از حرارت بیافتد، سپس آن را به کودک خود بدهید.

نکات مهم در آماده کردن حریره بادام

این طرز تهیه راحت ‌ترین و سریع ‌ترین طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد بود که گام به گام با آن پیش رفتیم. اما در طرز تهیه حریره بادام نکات جزئی و البته مهمی وجود دارند که بهتر است آن ها را حتما رعایت کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

طرز تهیه حریره بادام و دیگر مغز ها
  • استفاده از یک تکه نبات به جای شکر انتخاب بهتر و سالم تری است. شکر مضرات بیشتری داشته و خیلی با شیر و آرد برنج که طبع سردی دارند سازگار نیست بنابراین می توانید نبات را کمی بکوبید تا خورد شود و سپس آن را زمانی که شیر را داغ می کنید به شیر اضافه کنید تا حل شود.
  • معمولا حریره بادام پس از اینکه از حرارت افتاد، کمی سفت تر می شود. بنابراین بهتر است آن را زودتر از روی شعله بردارید. خوردن حریره سفت برای نوزاد سخت است. بنابراین در صورت سفت شدن حریره بادام با اضافه کردن مقدار کمی آب جوش یا شیر گرم می توانید غلظت آن را کم کنید.
  • می توانید برای خوش طعم ‌تر شدن، خاصیت بیشتر و ایجاد تنوع در حریره بادام مقدار بسیار کمی پودر زعفران، پودر هل، وانیل، گلاب یا پسته آسیاب شده نیز در مرحله دوم پخت به آن اضافه کنید. این موضوع می ‌تواند اشتهای کودک را برای خوردن حریره بادام بیشتر کند.
    اما توجه داشته باشید که استفاده از ترکیباتی مثل زعفران یا پودر وانیل ممکن است باعث بروز حساسیت در نوزاد شود بنابراین اگر مطمئن هستید نوزاد به این مواد حساسیت ندارد از آن برای خوش طعم تر شدن حریره بادام استفاده کنید.
  • علاوه بر این در انتخاب ظرف غذا خوری بچه حتماً توجه داشته باشید. چرا که انتخاب یک ظرف مناسب نیز می تواند باعث برانگیخته شدن اشتهای کودک شود.
  • همچنین می توانید در تهیه حریره به جای بادام از مغز های دیگری نیز به صورت بدون پوست و پودر شده به همان روش استفاده کنید اما بهترین مغز برای تهیه حریره برای نوزاد، بادام است.
  • اگر کودک شما به شیر حساسیت دارد می توانید حریره بادام را بدون شیر تهیه کنید یا در صورت حساسیت نوزاد به لاکتوز شیر از شیر بدون لاکتوز یا دیگر شیر ها استفاده کنید اما از سالم بودن شیر و عدم حساسیت نوزاد به شیر مطمئن شوید و حتما با پزشک نیز در این باره مشورت کنید.

خواص حریره بادام برای نوزاد

خواص حریره بادام برای نوزاد

حال که با طرز تهیه حریره بادام و ترکیبات آن آشنا شدیم، می خواهیم کمی بیشتر به خواص و فواید آن برای نوزادان بپردازیم. از جمله این خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حریره بادام سرشار از مواد مغذی برای بدن است. به همین دلیل می تواند در وزن گیری نوزاد بسیار موثر باشد.
  • ویتامین های موجود در شیر و بادام به تنهایی می توانند انرژی زیادی در بدن تولید کنند. پس این غذای مکمل باعث افزایش انرژی نیز می شود.
  • یکی دیگر از خواص حریره بادام، درمان یبوست در کودکان است. یبوست عوارض زیادی برای بدن دارد و می تواند دفع در کودکان را بسیار دردآور و سخت کند.
  • کمک به افزایش رشد نوزاد
  • تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی یا نرمی استخوان در کودکان
  • تقویت سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری ها
  • تامین کلسیم و فسفر بدن نوزادان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا