مادر و کودک

طرز تهیه انواع سرلاک نوزاد

وقتی نوزاد وارد سن 6 ماهگی می شود، والدین می توانند غذا دادن به کودک را آغاز کنند، البته که نه هر غذایی، فقط غذاهای مخصوص نوزادان 5 و 6 ماهه. در واقع در این سن تازه یکی از دغدغه های اصلی مادرها شروع می شود که به کودک خود چه غذایی بدهند که هم مفید باشد و هم مناسب سن او باشد و همچنین او را سیر نگهدارد. یکی از بهترین غذاهایی که می توان در این زمان به کودک داد، سرلاک است که یک منبع غنی از ویتامین ها و پروتئین ها است و بهترین و کامل ترین غذا برای نوزاد محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم در مورد طرز تهیه سرلاک صحبت کنیم و از فواید و خواص آن بگوییم. با ما همراه باشید.

سرلاک چیست؟

سرلاک

سرلاک اولین غذای کمکی سالم و بسیار مقوی برای نوزادان 6 ماهه به بالا است که از نظر طعم و قوام بسیار متنوع است. این ماده غذایی سبب تقویت سیستم ایمنی و گوارش نوزاد می شود و به رشد او کمک زیادی می کند. بعضی از مادران سرلاک های غنی شده از آهن را با شیر مادر یا شیر خشک مخلوط می کنند و به نوزادان در طی روز به عنوان یک وعده غذایی می دهند.

انواع سرلاک خانگی

سرلاک را می توان هم به صورت آماده و پودری با طعم های مختلف از داروخانه ها تهیه کرد و هم می توان با مواد مغذی ای که در خانه وجود دارد، یک سرلاک خانگی برای کودکان درست کرد. در ادامه طرز تهیه چند نوع سرلاک خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

سرلاک برنج

طرز تهیه سرلاک برنج

یکی از مقوی ترین سرلاک های خانگی که سیرکنندگی خوبی هم دارد، سرلاک برنج است. برای تهیه این سرلاک باید یک دوم پیمانه برنج را به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس آن را در یک سبد بریزید تا آب آن کاملا تخلیه شود. بعد از آن برنج را در یک تابه تمیز بریزید و روی حرارت قرار داده و به خوبی آن را تفت دهید تا برنج خشک شود.

سپس اجازه دهید تا برنج سرد شده و آن را داخل دستگاه آسیاب بریزید تا به شما پودر برنج تحویل دهد. این پودر را در یک ظرف دربسته ریخته و درب آن را محکم ببندید تا بتوانید ماه ها از آن استفاده کنید. حالا برای تهیه سرلاک یک قاشق پودر برنج را با کمی آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید و به خوبی هم بزنید تا گلوله نشود. در انتها بعد از این که مواد سرد شد می توانید با شیر یا شیر خشک ترکیب کنید و به کودک خود بدهید تا میل کند.

سرلاک گندم و جو دو سر پرک

طرز تهیه سرلاک گندم و جو دو سر

طرز تهیه سرلاک گندم هم مانند سرلاک برنج بسیار راحت است. برای درست کردن این سرلاک ابتدا باید مقداری گندم خشک را تفت دهید و بعد از آن صبر می کنید تا گندم خنک شود. سپس در دستگاه آسیاب ریخته و آن را پودر می کنید. کمی آب را با پودر گندم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید و آن را هم بزنید تا گلوله نشود. بعد از خنک شدن با کمی شیر یا شیر خشک مخلوط کنید و به کودک دهید. برای تهیه سرلاک جو دو سر پرک هم دقیقا همین مراحل را انجام می دهید.

سرلاک برنج و آرد نخودچی

طرز تهیه سرلاک برنج و آرد نخودچی

طرز تهیه سرلاک برنج و آرد نخودچی هم ساده است و به راحتی می توانید در کمتر از نیم ساعت این سرلاک خوشمزه را برای کودک خود درست کنید. ابتدا برنج را مانند مراحلی که قبلا توضیح دادیم پودر می کنید و تفت می دهید. سپس آرد نخودچی را در یک تابه جداگانه تفت می دهید و کمی پودر بادام هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

بعد از این که مواد آماده شد، پودر برنج را به آن اضافه کنید و کمی آب داغ و شکر قهوه ای بریزید. مواد را در یک ظرف دربسته بریزید و به مدت 5 الی 8 دقیقه به آن زمان دهید. حالا سرلاک شما آماده شده است و می توانید آن را به دلبند خود دهید تا میل کند.

سرلاک برنجک

طرز تهیه سرلاک برنجک

یکی دیگر از سرلاک های خوشمزه و لذیذ برای کودکان، سرلاک برنجک است. برای تهیه این سرلاک نصف پیمانه برنجک را در یک تابه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا برنجک کاملا خشک شود. آرد نخودچی را هم به طور جداگانه تفت دهید و منتظر بمانید تا هر دو مواد سرد شوند. سپس همه مواد را در غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید. این پودر می تواند تا چند ماه نگهداری شود. برای یک وعده از غذای کودک می توانید دو قاشق غذاخوری از پودر را با مقداری آب داغ مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا گلوله نشود. بعد از این که کمی خنک شد کودک شما می تواند آن را میل کند.

سرلاک غلات و حبوبات

طرز تهیه سرلاک غلات و حبوبات

یکی از بهترین سرلاک های خانگی سرلاک غلات و حبوبات است که نسبت به سایر سرلاک ها طرز تهیه آن کمی وقت گیرتر است. برای تهیه این سرلاک شما نیاز به دو قاشق غذاخوری ماش، دال عدس و عدس و یک پیمانه برنج، هفت عدد بادام و دو قاشقش غذاخوری گندم شکسته دارید.

تمامی مواد را به طور جداگانه بشویید و سپس به مدت چند دقیقه روی یک پارچه تمیز پهن کنید و اجازه دهید تا خشک شوند. پس از خشک شدن، همه مواد را در تابه بریزید و روی حرارت قرار داده و تفت دهید تا خشک شوند. پس از آن می توانید مواد را در دستگاه آسیاب بریزید تا کامل پودر شوند.

این پودر را می توانید در یک ظرف دربسته تا چند ماه نگهدارید. برای هر وعده غذایی کودک، دو قاشق از پودر را با مقداری آب گرم روی حرارت قرار دهید و تا چند دقیقه به خوبی هم بزنید. در انتها مخلوط به دست آمده باید یک مخلوط غلیظ باشد. پس از سرد شدن مواد، سرلاک آماده میل شدن است.

سرلاک میوه و سبزیجات

طرز تهیه سرلاک میوه و سبزیجات

از دیگر سرلاک های خانگی بسیار مقوی سرلاک میوه و سبزیجات است که برای تهیه آن شما نیاز به 100 گرم هویج پخته له شده، 100 گرم سیب له شده، 100 گرم چغندر پخته له شده، یک دوم پیمانه شیر، یک دوم پیمانه برنج و یک چهارم پیمانه گندم دارید. برنج و گندم را طی مراحلی که قبلا توضیح دادیم تبدیل به پودر آماده می کنید. بعد از آن تمامی مواد را در دستگاه غذاساز ریخته و به خوبی با یک دیگر مخلوط می کنید و سپس کمی شیر به آن اضافه می کنید. این سرلاک آماده سرو است.

انواع سرلاک های آماده

انواع سرلاک های آماده

همان طور که گفتیم سرلاک های آماده هم در فروشگاه های معتبر و داروخانه ها به فروش می رسند که طعم های بسیار خوشمزه ای دارند و در عین حال بسیار مقوی هم هستند. پیش تر طرز تهیه سرلاک خانگی را به شما آموزش دادیم اما شما می توانید در کنار آن در بعضی روزها به کودک خود سرلاک آماده هم دهید. در ادامه چند مورد از سرلاک های آماده را به شما معرفی می کنیم:

سرلاک گندم و موز

این سرلاک دارای ریز مغذی های فراوانی همچون آهن، روی، ویتامین آ، ث و غیره است و به راحتی هضم می شود. برای یک وعده کودک می توانید آب جوشیده را با 5 الی 10 پیمانه سرلاک، (بسته به میزان مصرف کودک، این میزان می تواند متغیر باشد) مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا مخلوط یک دستی به شما بدهد. سپس با قاشق و ظرف سرلاک خوری نوزاد آن را به کودک دهید تا میل کند.

سرلاک سه غله همراه شیر

یکی دیگر از سرلاک های آماده سرلاک سه غله است که دارای ریز مغذی های ایمن، انواع ویتامین ها، مواد معدنی، بیفیدوس و مواد مغذی حفاظت کننده است. این سرلاک به تقویت سیستم دفاعی بدن کودک کمک زیادی می کند. البته بهتر است از سن 12 ماهگی به بعد آن را به کودک خود بدهید.

نکات مهم در مورد تغذیه کودک با سرلاک

درست است که سرلاک یک غذای مقوی و کامل برای کودک شناخته می شود، اما بهتر است قبل از مصرف نکات زیر را رعایت کنید:

  • اولین سرلاکی که قرار است به کودک دهید باید با تجویز و اجازه پزشک باشد. بعضی از پزشکان براساس نوع غذا خوردن کودک، خلق و خو، نوع گوارش و غیره تصمیم می گیرند که چه زمانی به کودک اجازه خوردن سرلاک دهند. این زمان گاهی ممکن است 4 ماهگی نوزاد و گاهی اتمام 6 ماهگی باشد.
  • برای شروع ابتدا سعی کنید از سرلاک های تک غله ای مانند برنج یا گندم شروع کنید. سپس پس از گذشت چند ماه و بعد از این که کودک به غذایی غیر از شیر مادر عادت کرد، سراغ سرلاک های چند غله ای و سبزیجات بروید.
  • پس از خورده شدن یک سرلاک جدید توسط نوزاد تا سه روز صبر کنید تا اگر کودک نسبت به این نوع از سرلاک حساسیت داشت، متوجه شوید. گاها بعضی از نوزادان به بعضی از مواد غذایی ها حساسیت دارند و ممکن است دچار عوارضی همچون اسهال، استفراغ، مشکلات گوارشی و تنفسی، کهیر، جوش های ریز و غیره شوند. این موارد جز نشانه ها و علائم آلرژی است که با مشاهده آن سریعا باید مصرف سرلاک قطع شود.
  • سعی کنید زمان طرز تهیه سرلاک تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید و دقیقا به همان روشی که آموزش دادیم عمل کنید تا مشکلی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا