دیگر مقالات

طرز تهیه شیر بادام، خواص شیر بادام برای نوزاد

شیر بادام از نوشیدنی های بسیار مقوی است که خواص زیادی برای نوزادان و بزرگسالان دارد. این نوشیدنی جایگزین خوبی برای شیر حیوانی بوده و محبوب گیاهخواران و کهنسالان است. شیر بادام سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن بوده و سبب افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی خواهد شد. طرز تهیه شیر بادام بسیار راحت است و مانند حریره بادام به آسانی در منزل آماده می شود. ما در این مقاله قصد داریم به روش تهیه شیر بادام و فواید آن برای نوزادان بپردازیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه شیر بادام

طرز تهیه شیر بادام

برای تهیه شیر بادام نیاز به حدود 200 گرم بادام دارید. بادام ها را در کاسه ای پر آب بریزید به طوری که همه بادام ها زیر آب قرار بگیرند. اجازه دهید بادام ها 8 تا 12 ساعت خیس بخورند و پوست از مغز جدا شود. سپس با دقت پوست آن را از کاسه خارج کنید. مغزها را در خردکن یا مخلوط کن بریزید و 2 پیمانه به آن آب بیفزایید. کمی صبر کنید و دکمه مخلوط کن را بفشارید تا بادام ها کاملا خرد شوند. مخلوط کن را وقتی خاموش کنید که بادام به ریزترین اندازه خود برسد. پارچه ای تمیز را روی کاسه قرار دهید و مخلوط آماده شده را در آن بریزید.

طرز تهیه شیر بادام

پارچه را جمع کنید و بادام ها را بفشارید تا آب موجود در آن از منافذ پارچه خارج شود. این مرحله ممکن است کمی سخت باشد اما باید به دقت انجام گیرد. انقدر پارچه را بفشارید تا چیزی جز بادام های خشک شده در آن باقی نماند. آب خارج شده از پارچه همان شیر بادام است که می توانید نوش جان کنید. شیر بادام را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. حداکثر 4 روز پس از آماده کردن شیر بادام آن را بنوشید. تفاله شیر بادام را دور نریزید. بگذارید تا خشک شود سپس درون آسیاب ریخته و بادام ها را تبدیل به آرد کنید اکنون می توانید از این آرد برای تهیه حریره بادام استفاده کنید.

شیر بادام ترکیبی از آب و بادام است. وقتی در ظرف ریخته شود پس از مدتی ته نشین شده و آب از بادام جدا می شود. این حالت کاملا طبیعی است. کافیست قبل از مصرف شیشه را تکان دهید تا به حالت اول بازگردد. حال که با طرز تهیه شیر بادام آشنا شدید حداقل ماهی یکبار آن را درست کنید و بنوشید. این نوشیدنی به ویژه برای کودکانی که در سنین رشد هستند سرشار از خاصیت است.

فواید شیر بادام برای سلامتی نوزادان

فواید شیر بادام برای سلامتی نوزادان

شیر بادام یک نوشیدنی گیاهی است و ترکیبات غنی در آن وجود دارد. کالری شیر بادام بسیار کمتر از شیر گاو بوده و ویتامین های بیشتری دارد. جالب است بدانید کالری بادام از شیر بادام بیشتر است. مواد موجود در شیر بادام در روند رشد نوزادان و کودکان تاثیر بسیار خوبی دارند. مهم ترین موادی که برای رشد موثر است شامل کلسیم، ویتامین D، ویتامین B، ویتامین C، منیزیم، پروتئین و… می باشد. استخوان ها برای رشد به تمامی مواد نامبرده نیازمند هستند. کلسیم ماده اصلی سازنده استخوان هاست که نوزادان باید در سنین پایین میزان کافی آن را دریافت کنند. در غیر این صورت روند رشد آن ها طبیعی نبوده و با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

نوزادانی که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند می توانند شیر بادام مصرف کنند. نوشاندن شیر بادام به نوزادان از 6 ماهگی به بعد مجاز است و یک غذای کمکی کامل به حساب می آید. برخی به اشتباه تصور می کنند که می توان شیر بادام را با شیر خشک جایگزین کرد. اما باید بگوییم که شیر بادام با وجود اینکه نوشیدنی سرشار از مواد مغذی است اما همه مواد مورد نیاز بدن نوزادان را تامین نمی کند. به همین دلیل نباید آن را یک غذای کامل در نظر گرفت. همانطور که گفتیم شیر بادام غذایی است که باید در کنار غذاهای دیگر به نوزاد داده شود.

ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3 به تقویت حافظه کمک می کنند. این ترکیبات که در شیر بادام نیز وجود دارد سبب بهبود عملکرد مغزی شده و جریان خون بدن را بهبود می بخشند. پروتئین های گیاهی موجود در شیر بادام بافت های بدن را ترمیم می کنند و سبب تقویت رشد اندام های مختلف بدن می شوند. این نوشیدنی گیاهی فیبر زیادی دارد که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست نوزادان خواهد شد.

شیر بادام و درمان سرفه

اگر نوزاد یا کودک دارید خوب است با طرز تهیه شیر بادام برای درمان سرفه نیز آشنا شوید. نوزادان و کودکان به دلیل آنکه سیستم ایمنی ضعیف و آسیب پذیری دارند زودتر از دیگران مریض می شود. در فصول سرد سرماخوردگی مهمترین عامل بی حالی و بیماری نوزادان است. ترکیب شیر بادام و عسل با ویتامین هایی که دارد داروی مفیدی برای کاهش سرفه های سرماخوردگی خواهد بود. سرفه یکی از علائم آلرژی های فصلی نیز می باشد. اگر فرزندتان درگیر علائم آلرژی شد به او شیر بادام بدهید. این نوشیدنی مقوی ضد آلرژی بوده و بهبود دهنده علائم آن است.

تهیه شیر بادام و عسل

چه زمانی برای مصرف شیر بادام بهتر است؟

در همه روزهای سال می توانید شیر بادام بخورید و هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد. اما کارشناسان تغذیه توصیه می کنند شیر بادام را صبح ها یا شب ها بنوشید. البته صبح ها زمان مناسب تری برای خوردن شیر بادام است چرا که در طول روز انرژی شما تامین می شود و کیفیت عملکرد و فعالیت روزمره تان بهبود می یابد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با طرز تهیه شیر بادام و فواید آن برای نوزادان آشنا کنیم. شیر بادام با تنها دو قلم مواد آماده می شود و مدت زمان تهیه آن نیز کوتاه است. اگر علاقمند به مصرف این نوشیدنی هستید شیر بادام خانگی و دستساز را نوش جان کنید. چرا که شیر بادام های صنعتی عمدتا دارای مواد نگهدارنده بوده و ممکن است برای شما و فرزندتان حساسیت ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا