مادر و کودک

بهترین طرز تهیه فرنی برای نوزاد

تهیه و طبخ غذا برای نوزادان و کوکان کار بسیار مهمی است. این که از چه مواد اولیه ای برای این کار استفاده کنیم و با چه روشی مواد را خوب طبخ کنیم از مهمترین نکات درست کردن انواع غذا ها برای نوزادان و کودکان به شمار می آید. زمانی که قرار است برای اولین بار از غذای کمکی برای نوزاد خود استفاده کنید، باید بدانید چه غذاهایی برای او مناسب هستند. به توصیه پزشکان از 6 ماهگی به بعد می توان غذای کمکی کودک را شروع کرد. البته این سن بستگی به وزن نوزاد و شرایط دیگری نیز دارد. به طور کلی از بین بهترین غذاهای کمکی برای کودکان، فرنی از جمله معروف ترین و راحت ترین غذا ها محسوب می شود. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه انواع مختلفی از فرنی را به شما آموزش دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

طرز تهیه انواع فرنی نوزاد

همانطور که گفتیم فرنی از جمله غذا های راحت و آسان برای شروع غذاهای کمکی کودک است. طبخ این غذای کمکی بسیار راحت بوده و مواد اولیه آن معمولا در دسترس هستند. اما روش های مختلفی برای طبخ آن وجود دارد و انواع مختلفی نیز دازد که در ادامه به طرز تهیه هر یک از آن ها می پردازیم.

طرز تهیه فرنی نوزاد با آرد برنج و شیر پاستوریزه

طرز تهیه فرنی نوزاد

عمولا برای تهیه فرنی از آرد برنج استفاده می کنند. برای تهیه فرنی می توانید از شیرهای پاستوریزه و بهداشتی استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که حتما باید به تاریخ تولید و انقضای درج شده بر روی بسته بندی شیر توجه داشته باشید.

توجه داشته باشید که مقدار مواد ذکر شده در زیر برای یک وعده نوزاد کفایت می کند. اما اگر می خواهید برای چند وعده فرنی برای نوزاد تهیه کنید می توانید مقدار مواد را افزایش دهید. همچنین اگر می خواهید فرنی را برای چند وعده درست کنید باید با نحوه نگهداری غذای کمکی نیز آشنا باشید.

مواد لازم:

آرد برنج1 قاشق غذا خوری
شیر تازه5 قاشق غذا خوری شیر
کره (با مشورت پزشک)نصف قاشق مربا خوری
شکرنصف قاشق غذاخوری

برای تهیه این نوع از فرنی به 1 قاشق غذا خوری سر پر آرد برنج، 5 قاشق غذا خوری شیر پاستوریزه تازه (برای نوزاد حتما از شیر پاستوریزه کم چرب استفاده کنید)، نصف قاشق غذا خوری شکر ( نوزاد تا یک سالگی نیازی به مصرف نمک و شکر ندارد بنابراین بهتر است در تهیه فرنی نوزادان زیر یک سال از شکر استفاده نکنید) نیاز خواهید داشت. همچنین با مشورت پزشک می توانید از نصف قاشق مربا خوری کره هم برای مقوی تر شدن فرنی استفاده کنید.

طرز تهیه:

ابتدا آرد برنج و شیر را خوب با هم مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را بر روی حرارت ملایم گذاشته و به طور مداوم هم بزنید. زمانی که سطح فرنی شما شروع به حباب زدن کردو جوش آمد، بهتر است شعله را کم کنید تا فرنی شما به اصطلاح جا بیافتد و در پایان به آن ابتدا شکر و کمی بعد کره را اضافه کنید.

همچنین لازم به یادآوری است که فرنی ها معمولا بعد از سرد شدن غلیظ تر می شوند. بنابراین نیازی نیست صبر کنید تا کاملا غلیظ شود. اما اگر بعد از سرد شدن فرنی غلیظ شد به آن کمی شیر پاستوریزه جوشیده اضافه کنید.

طرز تهیه فرنی نوزاد با آرد برنج و شیر خشک

طرز تهیه فرنی نوزاد

روش دیگر برای تهیه فرنی، استفاده از شیر خشک به جای شیر پاستوریزه است. این روش برای کودکانی که کمبود وزن دارند و یا به هر دلیل به شیر های پاستوریزه حساسیت دارند، توصیه می شود. البته کودکان عادی هم می توانند از این نوع فرنی به راحتی استفاده کنند.

مواد لازم:

آرد برنج1 قاشق غذا خوری
آب جوشیده سرد5 قاشق غذا خوری شیر
شیر خشک1 پیمانه
کره (با مشورت پزشک)نصف قاشق مربا خوری
شکرنصف قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه این نوع از فرنی مانند روش قبلی است. با این تفاوت که به جای شیر پاستوریزه از یک پیمانه شیر خشک و 5 قاشق غذا خوری آب جوشیده استفاده می کنید.

طرز تهیه:

در مرحله اول تهیه این نوع فرنی، باید آرد برنج را با آب مخلوط کرده و بر روی حرارت قرار دهیدو به طور مداوم هم بزنید تا به غلظت برسد. بعد از آن که به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را خاموش کرده و به آن ابتدا شکر و کمی بعد کره اضافه کنید و صبر کنید تا دمای فرنی کاهش پیدا کند.

وقتی به اصطلاح فرنی از دما افتاد، می توانید یک پیمانه شیر خشک را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. حالا فرنی شما آماده است. لازم به ذکر است این نوع از فرنی را می توانید تا دو روز در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه فرنی نوزاد با آرد برنج و شیر مادر

طرز تهیه فرنی نوزاد

برخی از پزشکان معتقد هستند که زمانی که کودک برای اولین بار از غذای کمکی استفاده می کند، بهتر است از همان شیر مادر برای تهیه غذا استفاده شود. به عنوان مثال برای تهیه فرنی بهتر است از شیر مادر استفاده شود. روش تهیه فرنی با استفاده از شیر مادر مانند همان روش تهیه فرنی با شیر پاستوریزه است.

تفاوت اساسی زمانی است که مادر نمی تواند این مقدار از شیر را جمع آوری کند. بنابراین بهتر است ابتدا به میزان شیر مادر دقت کرده و با توجه به میزان شیر، سایر مواد مانند شکر، آب و آرد برنج را تنظیم کنید. البته بهتر است این نوع فرنی همیشه در مقدار کم تهیه شود و به صورت تازه به کودک داده شود.

طرز تهیه فرنی نوزاد بدون شیر

همانطور که می دانید برخی از کودکان حساسیت به شیر و پروتئین گاوی دارند. برخی از مادران هم به دلایل مختلف شیر خودشان را به کودک نمی دهند. بنابراین برای تهیه فرنی به عنوان غذای کمکی، می توانند از آب هم استفاده کنند. طرز تهیه فرنی با آب و بدون شیر بسیار آسان بوده و تفاوت آن چنانی با تهیه انواع دیگر فرنی ندارد.

مواد لازم:

آرد برنج1 قاشق غذا خوری
آب جوشیده سرد5 قاشق غذا خوری شیر
کره (با مشورت پزشک)نصف قاشق مربا خوری
شکرنصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

برای دردست کردن این فرنی می توانید آرد برنج را با آب مخلوط کرده و بر روی حرارت قرار دهید و به طور مداوم هم بزنید تا به غلظت برسد. بعد از آن که به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را خاموش کرده و به آن ابتدا شکر و کمی بعد کره اضافه کنید. به یاد داشته باشید تهیه فرنی با شیر از نظر میزان مواد غذایی در اولویت بوده و بهتر است در صورت امکان از شیر برای تهیه فرنی استفاده کنید.

انواع دیگر فرنی

امروزه برخی از مادران از مواد دیگری هم برای تهیه فرنی کودک خود استفاده می کنند. به عنوان مثال از پودر آسیاب شده جو دوسر پرک به جای آرد برنج در کنار شیر مادر برای تهیه فرنی استفاده می کنند. فرنی آرد برنج به همراه پوره سیب هم از جمله فرنی های دیگری است که بسیار مورد علاقه کودکان قرار می گیرد. همچنین ویتامین و مواد مقوی زیادی دارد.

علاوه بر سیب می توانید از میوه های دیگر مانند موز هم برای درست کردن فرنی استفاده کرد. با این کار یک فرنی بسیار مقوی و کامل از نظر مواد غذایی را برای کودک خود تهیه خواهید کرد.

نکات مهم در تهیه فرنی

مهم ترین نکته برای درست کردن فرنی مقوی و سالم، استفاده از آرد برنج عالی است. برای این که از کیفیت آرد برنج خود مطمئن باشید، می توانید خودتان به راحتی در خانه آرد برنج را تهیه کنید. تهیه آرد برنج بسیار راحت است. بدین صورت که ابتدا مقدار لازم از برنج سفید ایرانی و با کیفیت را به خوبی شسته و اجازه دهید کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن می توانید آن را آسیاب کنید. برای این که آرد برنج یکدست و نرمی داشته باشید، می توانید چند مرحله آن را الک کنید.

نکته مهم دیگر شعله و حرارت گاز است. بهتر است در تمامی مراحل پخت شعله گاز متوسط رو به کم باشد تا فرنی شما کم کم و آهسته درست شود. در این صورت برنج شما کاملا پخته خواهد شد و لعاب پس خواهد داد. استفاده از شیر محلی برای تهیه فرنی برای کودکانی که تازه غذای کمکی را شروع کرده اند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بهتر است از همان شیر های پاستوریزه برای این کار استفاده کنید.

سعی کنید میزان شکر کمتری در فرنی کودک خود به کار برده تا ذائقه کودک خود به غذاهای سالم عادت دهید. نکته مهم دیگر این که بهتر است همیشه فرنی را در حجم کم درست کنید. درست است که از فرنی به مدت دو تا سه روز می توان در یخچال نگهداری کرد اما بهتر این است که به صورت تازه به کودک داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا