مادر و کودک

آموزش عوض کردن پوشک نوزاد

عوض کردن پوشک نوزاد یکی از کارهایی است که والدین باید آن را به خوبی آموزش دیده باشند تا احتمال نشتی به صفر برسد و در عین حال نوزاد احساس ناراحتی نداشته باشد. خوشبختانه این روزها با یک سرچ ساده می توان برای هر موضوعی راه حلی پیدا کرد. در خصوص تعویض پوشک نوزاد نیز مطالب بسیار زیادی را می توان یافت که هر کدام به روش خاصی این عملیات را آموزش می دهند. البته این آموزش ها بیشتر مناسب آن دسته از افرادی هستند که اولین تجربه خود را در فرزندآوری دارند و تاکنون این کار را انجام نداده اند. در این مطلب قصد داریم مهم ترین نکات آموزشی برای عوض کردن پوشک نوزاد را در اختیارتان قرار دهیم.

آموزش عوض کردن پوشک نوزاد

معمولا بانوانی که برای اولین بار قرار است حس مادری را تجربه کنند در دوران بارداری سوالات زیادی در ذهن دارند و می خواهند همه چیز قبل از متولد شدن نوزاد آماده باشد. به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا نکات آموزشی در خصوص نگهداری از نوزاد را کاملا فرا بگیرند. عوض کردن پوشک نوزاد دقیقا یکی از کارهایی است که بهتر است از قبل نکات آموزشی آن را بدانید.

هر چند که با چند بار انجام دادن این کار می توان در تعویض پوشک نوزاد به مهارت خوبی دست یافت. اما قطعا آموزه های تئوری هم می توانند این فرایند را برای مادران عزیز آسان تر کنند. توجه داشته باشید که کسب این مهارت بسیار ضروری است. معمولا در حالت کلی کودکان تا سن 2 سالگی نیاز دارند تا از پوشک استفاده کنند. پس اگر در طی این مدت، پوشک نوزاد به درستی تعویض نشود، امکان اینکه به پاها و پوست او آسیب وارد شود بسیار زیاد است.

وسایل لازم برای تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد

برای عوض کردن پوشک نوزاد باید حتما از قبل وسایل لازم را آماده کنید تا فرایند تعویض پوشک سریع تر انجام شود. وسایلی که برای تعویض پوشک نوزاد نیاز هستند به شرح زیر می باشند:

  • یک پوشک کاملا تمیز و مناسب سایز نوزاد
  • دستمال مرطوب مخصوص نوزاد ( می توانید به جای استفاده از دستمال مرطوب از مقداری پنبه یا یک پارچه نرم، لطیف و تمیز به همراه مقداری آب ولرم استفاده کنید.)
  • تشک تعویض
  • کیسه زباله
  • کرم سوختگی نوزاد یا انواع کرم ضد حساسیت برای جلوگیری از التهاب، سوزش و قرمزی پای نوزاد

نکات مهم در تعویض پوشک نوزاد

برای اینکه مراحل عوض کردن پوشک نوزاد به خوبی طی شوند، بهتر است نکاتی را در این رابطه بدانید و رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  • به هیچ عنوان برای تعویض پوشک نوزاد احساس ترس و اضطراب به خود راه ندهید. این کار هم مثل هر کار دیگری برای شما به یک امر طبیعی تبدیل می شود. تنها کافیست چند بار آن را انجام دهید تا به این نتیجه برسید.
  • تعویض پوشک نوزاد را در محلی انجام دهید که دمای متعادلی داشته باشد. اینگونه پس از باز کردن پوشک، نوزاد سرما نمی خورد.
  • محل تعویض پوشک باید کاملا تمیز باشد. استفاده از میز یا تشک تعویض در این مورد پیشنهاد می شود.
  • سرگرم کردن نوزاد با یک وسیله بازی می تواند فرایند تعویض پوشک را برای شما راحت تر کند.
  • حتما از متناسب بودن سایز پوشک برای نوزاد اطمینان حاصل کنید. کوچک بودن پوشک باعث اعمال فشار و آزار پای کودک و حتی زخم شدن پای او شده و بزرگ بودن پوشک نیز احتمال نشتی مدفوع یا ادرار را افزایش می دهد.
  • سعی کنید همیشه از یک پماد یا کرم مخصوص سوختگی نوزاد استفاده کنید. اینگونه نوزاد هر بار پس از تعویض پوشک اذیت نمی شود و بی قراری نمی کند.

مراحل تعویض پوشک نوزاد

تعویض پوشک نوزاد

برای عوض کردن پوشک نوزاد باید گام به گام پیش بروید تا نتیجه خوبی کسب کنید. سعی کنید هر مرحله را با دقت انجام دهید. اینگونه می توانید اطمینان داشته باشید که هم نوزاد احساس راحتی خوبی در پوشک دارد و هم احتمال کثیف شدن لباس او به حداقل ممکن می رسد. این مراحل به شرح زیر هستند.

1. شستن دست ها

قطعا برای هر بار عوض کردن پوشک نوزاد لازم است تا دست هایتان را کاملا با آب و صابون بشویید. پوست نوزادان بسیار حساس و سیستم ایمنی آن ها در برابر بیماری ها ضعیف تر از بزرگسالان است. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که قبل از هرگونه تماس با نوزاد، دست هایتان را کاملا تمیز کرده اید. در صورت عدم دسترسی به آب، می توانید از دستکش یکبار مصرف یا دستمال مرطوب استفاده کنید.

2. آماده کردن پوشک تمیز

قبل از اینکه چسب پوشک کثیف را باز کنید، پوشک تمیز را روی یک پارچه کنار خود باز کرده تا بتوانید زودتر عملیات تعویض را انجام دهید. به هیچ عنوان قبل از اینکه پاهای نوزاد را تمیز کنید، پوشک را زیر پاهای او نگذارید.

3. باز کردن پوشک کثیف

عوض کردن پوشک نوزاد

در این مرحله شما آماده هستید که پوشک نوزاد را باز کنید. پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم که برای سرگرم کردن نوزاد و همراهی او با شما، بهتر است یک وسیله بازی در اختیارش قرار دهید. پوشک کثیف را باز کرده و آن را داخل یک کیسه بگذارید. پاهای نوزاد را به کمک دستمال مرطوب یا هر پارچه تمیز دیگری که از قبل آماده کرده اید کاملا تمیز کنید. این مرحله باید با دقت بالایی انجام شود. چرا که ناحیه تناسلی و مناطقی که زیر پوشک قرار می گیرند دائما در معرض انواع میکروب و باکتری هستند و باید در هر بار تعویض پوشک کاملا تمیز و خشک شوند.

در استفاده از دستمال مرطوب خساست به خرج ندهید و مطمئن شوید که همه نقاط بدن نوزاد که درگیر آلودگی هستند را تمیز کرده اید. برای اطمینان از این موضوع می توانید به کمک دستان خود مچ پای نوزاد را به آرامی گرفته و به سمت بالا ببرید. حال بررسی کنید که کار درست انجام شده باشد. (نکته مهم: همیشه یک سطل زباله کنار خود داشته باشید تا برای جلوگیری از شیوع باکتری ها در محیط بتوانید پوشک کثیف را بلافاصله در آن بیندازید.)

دستمال مرطوب

همچنین گاهی اوقات تمیز کردن نوزاد با دستمال مرطوب ممکن است کافی نباشد. در این صورت باید نوزاد را با آب گرم بشویید و او را فورا خشک کنید تا سرما نخورد.

4. استفاده از کرم ضد حساسیت

برای این مرحله محصولات مختلفی وجود دارند که با توجه به شرایط نوزاد خود می توانید از انواع آن ها استفاده کنید. از جمله این محصولات می توانیم به کرم ضد حساسیت، ضد خارش، ضد سوزش، لوسیون و کرم مرطوب کننده مخصوص نوزاد و… اشاره کنیم. این کار باعث می شود تا پای نوزادان دچار سوزش، التهاب، قرمزی، جوش یا خشکی بیش از حد نشود.

5. باز گذاشتن نوزاد برای چند دقیقه

سعی کنید هر بار پس از عوض کردن پوشک نوزاد، برای چند دقیقه هم که شده اجازه دهید تا نوزاد آزاد و رها باشد. این کار باعث می شود تا هرگونه رطوبت در ناحیه تناسلی و پاها خشک شود. همچنین هوای آزاد از پوسته پوسته شدن پاها یا دیگر مشکلات پوستی در نوزاد جلوگیری می کند.

6. بستن پوشک تمیز

خب در این مرحله باید کار را تمام کرده و پوشک تمیز را استفاده کنید. پوشک ها از نظر طراحی، نوع چسب و روش بسته شدن انواع گوناگونی دارند و هر کدام به روش خاصی استفاده می شوند. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چسب پوشک را نباید بیش از اندازه شل یا سفت ببندید.

پس از بستن چسب ها اطراف پوشک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه فضای بازی برای نشتی وجود ندارد. همچنین وضعیت پای نوزاد را بررسی کنید که بیش از حد تحت فشار نباشد. (اگر علائمی همچون قرمزی یا سیاهی روی پوست نوزاد مشاهده کردید باید بلافاصله چسب ها را باز و مجددا با میزان سفتی کمتر ببندید.)

7. شستن دست ها

مجددا در پایان هر بار تعویض پوشک نوزاد باید دست ها را کاملا با آب و صابون بشویید. رعایت همین نکات است که می تواند سلامت نوزاد شما را تضمین کند. در نهایت برای اطمینان بیشتر نیز می توانید از محلول های ضدعفونی نیز استفاده کنید (همچنین به یاد داشته باشید که هرگز از محلول های ضدعفونی برای تمیز کردن پا ها و ناحیه تناسلی نوزاد استفاده نکنید). همچنین در اسرع وقت، کیسه زباله ای که پوشک نوزاد درون آن قرار گرفته را به بیرون از خانه انتقال دهید. این زباله ها علاوه بر باکتری و آلودگی زیادی که دارند می توانند بوی نامطبوعی را در محیط خانه منتشر کنند.

عوض کردن پوشک نوزاد

زمان مناسب برای تعویض پوشک نوزاد

یکی از سوالاتی که برای برخی از مادران کم تجربه پیش می آید این است که پوشک نوزاد را باید هر چند وقت یکبار تعویض کرد؟ دیر عوض کردن پوشک نوزاد می تواند به او احساس ناخوشایندی بدهد و این موضوع معمولا سبب بی قراری، گریه و همچنین سوختگی پای نوزاد می شود. بنابراین لازم است پس از کثیف شدن پوشک بلافاصله اقدام به تعویض آن کنید.

تعداد دفعات تعویض پوشک ممکن است برای هر نوزاد متفاوت باشد. چرا که شرایط مزاجی و عملکرد دستگاه گوارش نوزادان متفاوت از یکدیگر است. اما طبق بررسی ها مشخص شده که در طول یک شبانه روز (24 ساعت) حداقل بین 8 تا 10 مرتبه نیاز است پوشک نوزاد تعویض شود.

خواب

معمولا نوزادان در زمان خواب کمتر پوشک خود را کثیف می کنند. بنابراین سعی کنید این کار را به وقت بیداری او موکول کنید. برای راحتی در مسافرت نیز بهتر است از پوشک هایی استفاده کنید که قدرت جذب بالایی دارند. این پوشک ها می توانند حجم بیشتری از ادرار یا مدفوع را جمع کرده و نیاز شما را به تعویض مرتب پوشک کم کنند. البته تنها در موارد استثنا بهتر است از این پوشک ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا