دیگر مقالات

آشنایی با بهترین غذا ها برای وزن گیری نوزاد + نکات مهم

پس از ورود نوزاد به دوره 6 ماهگی برای کمک به رشد بهتر او، علاوه بر شیر مادر از وعده های غذایی کمکی نیز باید بهره برد. معمولا یکی از بزرگ ترین دغدغه های والدین مسئله تغذیه و رشد کودک است. اینکه کودک به درستی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت کند و وزن گیری او به خوبی انجام شود. با توجه به اهمیت این موضوع قصد داریم در این مطلب لیستی از انواع غذا وزن گیری نوزاد را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با توجه به شرایط کودک خود بهترین برنامه غذایی را برای او در نظر بگیرید.

آشنایی با بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد

تغذیه و وزن گیری نوزاد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که ذهن والدین را به خود درگیر می کند. در واقع بخش مهمی از سلامت نوزاد به نوع و کیفیت تغذیه او مربوط می شود. نکته مهمی که در این خصوص می تواند برای والدین بسیار کمک کننده باشد این است که باید نوزادان را به دو گروه زیر 6 ماه و بالای 6 ماه تقسیم کرد. در بخش های آتی تغذیه مناسب نوزاد در هر دوره را بررسی خواهیم کرد.

بهترین غذا وزن گیری نوزاد زیر 6 ماه

غذا وزن گیری نوزاد

نوزادان در هر دوره از زندگی خود نیاز به برنامه غذایی بخصوصی دارند. بدن نوزاد تا پیش از رسیدن به 6 ماهگی توانایی هضم درست مواد غذایی را نداشته و از این رو بهترین غذا برای او شیر مادر و یا شیر خشک است. در حالت معمول یک نوزاد 5 ماهه باید دو برابر وزن تولد خود وزن داشته باشد. این میزان وزن استاندارد نیز تنها از طریق تغذیه از شیر مادر بدست می آید. البته نوزادانی که به هر دلیلی امکان بهره مندی از شیر مادر را ندارند، می توانند از شیر خشک استفاده کنند.

با اینکه هیچ چیزی در این دوره نمی تواند جایگزین شیر مادر باشد، اما ناچارا برای جلوگیری از توقف رشد نوزاد، باید در مواقع لزوم از شیر خشک نیز استفاده کرد. البته گاهی به دلیل کم بودن شیر مادر، می توان مقدار لازم از شیر مادر را با شیر خشک ترکیب کرد و به نوزاد داد. طرز تهیه شیر خشک نیز روی بسته بندی آن درج شده که والدین عزیز می توانند طبق دستورالعمل های آن پیش بروند.

اما توجه داشته باشید که تا پیش از 6 ماهگی نوزادانی که از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می کنند از نظر میزان رشد و وزن گیری چندان تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند. اما با گذر از این دوره و ورود به دورانی که خوردن غذا آغاز می شود، این تفاوت ها نیز بیشتر می شوند.

معمولا نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند نسبت به نوزادانی که از شیر خشک تغذیه داشته اند با کمی کاهش وزن مواجه می شوند که طبیعی است. اما برای این اتفاق جای نگرانی وجود ندارد. چرا که شیر مادر مسلما بهترین تغذیه برای نوزاد تا قبل از 6 ماهگی است و می تواند سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کند.

بهترین غذا وزن گیری نوزاد بالای 6 ماه

وزن گیری نوزاد

نوزادان هر یک شرایط جسمانی خاص خود را دارند و باید بر این اساس یک برنامه غذایی اصولی برای رشد و وزن گیری آن ها تنظیم شود. علاوه بر مکمل های غذایی، غذاهای کمکی نوزاد در رشد و افزایش وزن نوزاد بسیار موثر و ضروری هستند. البته برای نتیجه گیری بهتر، مادران عزیز باید شناخت خوبی از وضعیت معده و سلامت نوزاد خود داشته باشند و پس از انجام تحقیقات، لیستی از بهترین انواع غذا وزن گیری نوزاد را آماده کنند.

اگر وعده های غذایی با سیستم بدن نوزاد هماهنگی بیشتری داشته باشند طبیعتا نوزاد نیز رشد بیشتری خواهد داشت. نوزادان بالای 6 ماه تغذیه متنوع تری دارند و می توان علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک از دیگر مواد غذایی برای رشد و تغذیه آن ها استفاده کرد.

به هر اندازه که مادران عزیز برنامه غذایی باکیفیت تری برای نوزاد خود در نظر بگیرند، مواد مغذی و ویتامین های بیشتری به بدن نوزاد می رسد و وزن گیری او نیز بهتر صورت می گیرد. اما در ادامه بهترین انواع غذا برای وزن گیری نوزاد را معرفی می کنیم.

1. فرنی

غذا وزن گیری نوزاد

یکی از بهترین انواع غذا که می تواند به وزن گیری و رشد نوزاد کمک شایانی کند، فرنی آرد برنج است. البته طرز تهیه فرنی به چند روش مختلف است و تنها با آرد برنج نیست، حتی برخی افراد از آرد گندم نیز استفاده می کنند. اما از آن جایی که نوزادان به برنج نسبت به گندم حساسیت کمتری نشان می دهند، بهتر است فرنی را با آرد برنج آماده کنید.

در اوایل 6 ماهگی نوزاد، توصیه می شود برای آماده سازی فرنی از شیر مادر یا آب به جای شیر گاو استفاده شود. چرا که پروتئین گاوی برای دستگاه گوارش نوزاد بیش از حد سنگین بوده و هضم آن دشوار است. یکی از بهترین روش های آماده سازی فرنی به شرح زیر است:

  • ابتدا برنج مرغوب را به خوبی بشویید و اجازه دهید در یک مکان تمیز و عاری از گرد و غبار برای چند روز زیر سایه قرار داشته و کاملا خشک شود.
  • سپس برنج را کاملا آسیاب کنید و از یک الک رد کنید تا به آرد تبدیل شود.
  • نصف فنجان آرد برنج را با یک فنجان آب سرد (شیر) مخلوط کنید تا آرد برنج کاملا در آب حل شود.
  • حال این ترکیب را به یک قابلمه مناسب انتقال داده و روی حرارت ملایم بگذارید.
  • به طور مداوم ترکیب آب و آرد برنج را هم بزنید تا فرنی بافت یکنواخت و لطیفی به خود بگیرد.
  • پس از به غلظت رسیدن می توانید آن را از روی حرارت بردارید و کمی که فرنی از داغی افتاد برای تغذیه نوزاد از آن استفاده کنید.
  • جهت شیرین شدن فرنی می توانید از مقداری شکر یا شیر خشک استفاده کنید.

2. حریره بادام

به قطع می توانیم بگوییم یکی از مقوی ترین غذاهای کمکی نوزاد که به رشد و وزن گیری او کمک زیادی می کند، حریره بادام است. بادام از آن جهت که ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تغذیه نوزادان باشد.

البته به والدین عزیز توصیه می شود برای تهیه حریره بادام، حتما از بادام مرغوب و درجه یک استفاده کنند تا بتوانند از خواص بی نظیر آن برای نوزاد خود بهره مند شوند. برای آماده سازی حریره بادام می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا چند عدد بادام را درون آب گرم بخیسانید تا پوست آن ها به راحتی جدا شود.
  • پس از پوست گیری، بادام ها را با دستگاه آسیاب، به طور کامل پودر کنید.
  • حال بادام آسیاب شده را با مقدار کمی شکر، آب و آرد برنج مرغوب مخلوط کنید و این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • این مخلوط را به آرامی هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. معمولا غلظت حریره بادام به اندازه غلظت شیر مادر است.

3. انواع سوپ

غذا وزن گیری نوزاد

از دیگر انواع غذا وزن گیری نوزاد، سوپ ها هستند. برای آماده سازی سوپ می توان از انواع مواد غذایی استفاده کرد. بهتر است مادران عزیز تنها به یک نوع سوپ اکتفا نکنند و از مواد غذایی مختلف و متنوع برای تهیه سوپ استفاده نمایند تا ویتامین های مورد نیاز بدن نوزاد به خوبی تامین شوند.

برای تهیه سوپ می توان از انواع گوشت گوسفند، گوشت مرغ، سبزیجات، هویج، برنج و… استفاده کرد. هر کدام از این ترکیبات به تنهایی سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و پروتئین ها هستند و در کنار هم می توانند یک غذای کامل و مقوی برای نوزاد به شمار روند.

می توان هر چند وقت یک بار، مواد غذایی و ترکیبات جدیدتری را به سوپ اضافه کرد تا نوزاد نیز از یک غذا دلزده نشود و طعم ها و مزه های بیشتری را تجربه کند. هر چه مادران عزیز در آماده سازی سوپ خلاقیت و حوصله بیشتری به خرج دهند، اشتهای نوزاد و همکاری او برای خوردن غذا نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، وزن گیری نوزاد نیز به خوبی انجام می شود.

4. دیگر مواد غذایی برای وزن گیری نوزاد

علاوه بر لیست غذاهایی که معرفی کردیم، مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که بهتر است با توجه به شرایط جسمانی و توانایی معده نوزاد در هضم غذا از بهترین انواع آن ها استفاده کرد. چند نمونه از مواد غذایی مغذی و مفید که می توانند به رشد و وزن گیری نوزاد کمک شایانی کنند عبارتند از:

  • تخم بلدرچین یا زرده تخم مرغ
  • استفاده از کدو حلوایی، سیب زمینی و نخود فرنگی در سوپ نوزاد
  • ماست به همراه پوره هویج یا پوره سیب زمینی
  • حبوبات مانند عدس، ماش و لوبیا
  • انواعی از آب میوه های طبیعی و کاملا سالم
  • انواع میوه تمیز و پوست گرفته شده مانند گلابی، هلو، موز و…

پودرها و مکمل های طبیعی، سویق و… نیز می توانند به وزن گیری نوزاد بسیار کمک کنند. البته در انتخاب مکمل غذایی بهتر است والدین حتما از پزشک متخصص مشورت بگیرند و طبق توصیه های پزشک عمل کنند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، نوزادان هر یک شرایط مخصوص به خود را دارند و از نظر وضعیت جسمانی، سیستم ایمنی، قدرت معده در هضم غذاها و… متفاوت از یکدیگر هستند. بنابراین بهتر است برخی از مواد غذایی را زیر نظر متخصص تغذیه در برنامه غذایی نوزاد بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا