مادر و کودک

نحوه قنداق کردن نوزاد + مزایا، نکات، باید ها و نباید ها

قنداق کردن یک روش سنتی و محبوب پیچیدن نوزادان در یک پارچه یا پتو است که هدف از آن ایجاد احساس امنیت، آرامش و گرمایی مشابه رحم مادر در نوزاد است. بسیاری از والدین از این روش برای کمک به خواب آلودگی، کاهش دردهای کولیکی و جلوگیری از از خواب پریدن نوزاد استفاده می‌کنند.

قنداق کردن نوزاد می‌تواند برای نوزاد و والدین مزایای زیادی داشته باشد، اما همچنین باید به برخی از معایب و خطرات آن نیز توجه کرد. در این مقاله، ما به بررسی مزایا و معایب قنداق کردن نوزاد، نحوه انجام آن به روش صحیح و نکات ایمنی مربوط به آن می‌پردازیم.

مزایای قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن نوزاد می‌تواند برای نوزاد و والدین فواید زیادی را به همراه داشته باشد. در ادامه به مزایای قنداق کردن نوزاد می‌پردازیم.

ایجاد احساس امنیت و آرامش در نوزاد

زمانی که نوزاد قنداق می‌شود و در قنداق سنتی یا قنداق فرنگی قرار می‌گیرد، احساس می‌کند که در رحم مادر است و حس امنیت و آرامش پیدا می‌کند. این احساس می‌تواند به کاهش استرس، اضطراب و گریه نوزاد کمک کند.

کمک به خواب آلودگی و خواب عمیق نوزاد

مزایای قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن کودک از پریدن نوزاد از خواب جلوگیری می‌کند. پریدن نوزاد از خواب یک پدیده طبیعی است که در آن نوزاد به طور ناگهانی دست و پاهای خود را تکان می‌دهد و از خواب بیدار می‌شود.

این پدیده به دلیل نارسایی سیستم عصبی نوزاد در کنترل حرکات عضلانی او رخ می‌دهد. قنداق کردن با محدود کردن حرکات او، از این پدیده جلوگیری می‌کند و به کودک کمک می‌کند تا به خواب عمیق و با کیفیت برسد.

کاهش دردهای کولیکی نوزادان

قنداق کردن کودک از دردهای قولنجی و کولیک نوزادان جلوگیری می‌کند. کولیک یک حالت دردناک است که در آن نوزاد به طور شدید و مداوم گریه می‌کند. علت دقیق کولیک مشخص نیست، اما برخی از عوامل ممکن است شامل تغییرات هورمونی، عدم تنظیم سیستم گوارشی، تحریکات محیطی و یا گاز باشند. قنداق کردن نوزاد با فشار دادن به شکم او، می‌تواند به خروج گاز از روده‌ها کمک کند و به کاهش دردهای کولیکی منجر شود.

خواب مجدد نوزاد

مزایای قنداق کردن نوزاد

در قنداق کردن، اگر دست‌های نوزاد روی قفسه سینه و قلب او باشد، زمانی که کودک بیدار می‌شود دوباره به خواب می‌رود. این امر به دلیل این است که نوزاد با لمس کردن قلب خود، احساس می‌کند که مادرش در کنار اوست و به او آرامش می‌دهد.

خواب بیشتر والدین

قنداق کردن، سبب می‌شود پدر و مادر نیز بیشتر و بهتر بخوابند و اینگونه مادر با داشتن خواب کافی، شیر کافی نیز برای کودک خود خواهد داشت.

جلوگیری از آسیب زدن نوزاد به خود

نوزادان ناخن های تیزی دارند و ممکن است صورت خود را ناخن بکشند و زخم کنند از این رو قنداق کردن نوزاد از بروز این اتفاق جلوگیری می کند.

معایب قنداق کردن نوزاد

قنداق کردن نوزاد در کنار مزایایی که دارد در صورتی که اشتباه انجام شود می‌تواند برای نوزاد و والدین نیز معایب و خطراتی زیر را به همراه داشته باشد.

احتمال خفگی نوزاد

بسیاری از نوزادانی که قنداق می‌شوند، در اثر غفلت والدین به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، دچار می‌شوند، زیرا در این حالت، سر نوزاد به علت کوچک بودن به داخل پتو رفته و احتمال خفه شدن برای او وجود دارد.

برای جلوگیری از این خطر، باید از پتوهای سبک و نفوذپذیر استفاده کرد و از پتوهای سنگین، پشمی، پنبه‌ای و یا پلی استر خودداری کرد. همچنین باید از قنداق کردن کودک در فصل‌های گرم سال و در دمای بالای اتاق خواب خودداری کرد.

کاهش آزادی حرکتی نوزاد

قنداق کردن نوزاد می‌تواند باعث کاهش آزادی حرکتی و عضلانی او شود. زمانی که نوزاد قنداق می‌شود، او نمی‌تواند حرکات طبیعی خود را انجام دهد و عضلات خود را تقویت کند. این می‌تواند به کندی رشد نوزاد، عدم تعادل و هماهنگی، و یا اختلالات اسکلتی و مفصلی منجر شود.

برای جلوگیری از این مشکل، باید از قنداق کردن نوزاد در طول روز خودداری کرد و به او فرصت داد تا در محیط‌های امن و مناسب بازی کند و حرکات خود را تمرین کند.

کاهش تماس پوست به پوست با والدین

تماس پوست نوزاد با والدین

قنداق کردن نوزاد می‌تواند باعث کاهش تماس پوست به پوست با والدین شود. تماس پوست به پوست یکی از روش‌های موثر برای ایجاد ارتباط عاطفی و افزایش اعتماد بین نوزاد و والدین است. این تماس می‌تواند به افزایش سطح هورمون اکسیتوسین، کاهش فشار خون، افزایش شیردهی مادر، کاهش درد نوزاد و بهبود سیستم ایمنی نوزاد کمک کند.

برای جلوگیری از این مشکل، باید از قنداق کردن کودک در زمان‌هایی که می‌توانید با او تماس پوست به پوست داشته باشید، مانند هنگام شیردهی، ماساژ و یا خوابیدن، خودداری کرد و به او حس گرما، محبت و مهربانی را منتقل کرد.

مشکلات مفصلی نوزاد

مشکلات مفصلی نوزاد

اگر قنداق بیش از حد محکم بسته شود می‌تواند مشکلات مفصلی زیادیرا برای نوزاد به همراه داشته باشد. در رفتگی لگن و ران از داخل لگن شایع‌ ترین مشکل مفصلی در قنداق کردن نوزاد به شکل نامناسب است. از آنجایی که مفاصل نوزاد بسیار نرم هستند حتی یک فشار آرام نیز ممکن است موجب در رفتن مفاصل دست، پا یا لگن شود. بنابراین آشنایی با شیوه صحیح قنداق کردن کودک مهم است.

نحوه قنداق کردن نوزاد به روش صحیح

برای قنداق کردن نوزاد به روش صحیح، باید از پتو یا پارچه‌ای استفاده کرد که سبک، نفوذپذیر، بدون زیپ، دکمه، گل‌های زبر و ضخیم یا سایر لوازم جانبی باشد. اندازه پتو یا پارچه باید حدود 120 در 120 سانتی‌متر باشد.

باید از قنداق کردن کودک در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد خودداری کرد و دمای محیط را در حدود ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد نگه داشت. باید از پوشاندن سر و صورت نوزاد با پتو یا پارچه جلوگیری کرد و از رنگ صورت و گردن نوزاد برای بررسی دمای بدن او استفاده کرد. اگر صورت یا گردن نوزاد ، سرخ یا تعریق کرده باشد، باید از قنداق کردن او خودداری کرد یا لایه‌های پتو یا پارچه را کم کرد.

نحوه قنداق کردن نوزاد به روش صحیح

باید کمی از قسمت گوشه بالا پتو یا پارچه را به شکل مثلثی تا بزنید. سپس نوزاد را روی پتو یا پارچه قرار داد و سر و گردن او را خارج از پتو یا پارچه نگه داشت.اکنون گوشه سمت راست پتو یا پارچه را به سمت چپ ببرید و زیر بدن نوزاد قرار داد. سپس گوشه پایین پتو یا پارچه را به سمت بالا ببرید و روی زانو یا شکم نوزاد قرار داد.

در نهایت گوشه سمت چپ پتو یا پارچه را به سمت راست ببرید و زیر بدن نوزاد قرار داد. باید از پیچیدن پتو یا پارچه به تندی خودداری کرد و به نوزاد فضای کافی برای حرکت دست و پاهای خود را داد.

در نهایت باید نوزاد را در وضعیت خوابیدن روی پشت قرار داد و از قرار دادن او در وضعیت خوابیدن روی شکم یا کنار خودداری کرد. این کار به جلوگیری از خفه شدن نوزاد و کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد کمک می‌کند.

نتیجه گیری

قنداق کردن نوزاد یک روش سنتی و محبوب پیچیدن نوزادان در یک پارچه یا پتو است که هدف از آن ایجاد احساس امنیت، آرامش و گرمایی مشابه رحم مادر در نوزاد است. قنداق کردن نوزاد می‌تواند برای نوزاد و والدین مزایای زیادی مانند کمک به خواب آلودگی، کاهش دردهای کولیکی، خواب مجدد نوزاد و… داشته باشد.

همچنین از آنجایی که با معایب قنداق کردن نیز در این مقاله آشنا شدید بهتر است از قنداق فرنگی های مناسب سایز کودک، ساده و سبک استفاده کنید. امیدواریم این راهنما به شما کمک کند به خوبی نوزاد خود را قنداق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا