مادر و کودک

فواید لالایی برای نوزاد به همراه بهترین و محبوب ترین لالایی های نوزادی

یکی از مواردی که در تکامل نوزادان تاثیر مستقیمی دارد خواب آن ها است؛ خواب ذهن کودک را فعال و روح آن ها را تازه می کند. نوزادان مخصوصا در روز های اول زندگی خود بسیار زیاد می خوابند و این امر کاملا طبیعی است (تا 6 ماهگی)؛ خواب به بدن و مغز کودکان فرصتی می دهد تا تکامل پیدا کنند. یکی از راه های خواباندن نوزادان خواندن لالایی است که در این مقاله قصد داریم به بیان فواید لالایی نوزاد و معرفی بهترین و محبوب ترین لالایی های نوزاد برای مادرانی که اولین تجربه مادر شدن را دارند بپردازم، تا فرزندتان از فواید بی نظیر لالایی بهره مند شود و خواب آرامی را تجربه کند.

تاثیرات موتزارت برای هوش نوزاد

لالایی نوزاد

در مطالب قبل به تاثیر موتزارت بر هوش نوازد پرداختیم و تعدادی از بهترین آهنگ های موتزارت را نیزز معرفی کردیم. اما پیش از این که به بحث شیرین لالایی برسیم خوب است ابتدا کمی با موتزارت آشنا شوید. موتزارت یکی از بزرگ ترین نوازندگان و آهنگسازان موسیقی کلاسیک در جهان است. بسیاری از افراد بر این باورند که شنیدن موتزارت برای هوش نوزاد و هوشیاری آن بسیار کمک می کند.

طی تحقیقات و مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی موتزارت به نوزادان پس از تولد بسیار کمک می کند تا یادگیری و هوشیاری بالاتری داشته باشند. جالب است بدانید مادرانی که در طول دوران بارداری شان به آهنگ های موتزارت گوش داده اند از آرامش بیشتری برخوردار شدند؛ همچنین هوش نوزادشان نیز به نسبت دیگر نوزادان بالاتر بوده است.

از چه زمانی باید برای کودک لالایی بخوانیم؟

موسیقی تاثیر بی نظیری بر روی کودکان دارد و چه بهتر است از قبل از تولد آن را برای کودک دلبندمان بخوانیم؛ طی تحقیقات و مطالعات انجام شده کودکانی که حتی در زمان بارداری در معرض شنیدن موسیقی های کلاسیک قرار دارند پس از تولد رشد جسمی و ذهنی بهتری دارند. دانشمندان هم اکنون معتقدند خواندن لالایی مادر برای جنین تاثیرات مثبتی دارد.

لالایی چگونه نوزاد را آرام می کند؟

گوش دادن به موسیقی با کلمات منظم و آرام بخش امواج دلتای مغز را تحریک می کند و به کودک شما آرامش می بخشد. به همین دلیل است که کودکان با گوش دادن به لالایی های مادر خوابی عمیق تر و راحت تری را تجربه می کنند. امواج دلتا در آرامش هنگام خواب و داشتن خوابی عمیق تاثیر مستقیمی دارد؛ بدین ترتیب پزشکان به والدینی که از خواب کودک شان ناراضی هستند خواندن لالایی را پیشنهاد می کنند.

خواندن لالایی یک برنامه خواب ایده آل برای کودک

یکی از اقداماتی که والدین پس از متولد شدن کودک شان باید انجام دهند پیدا کردن الگوی خواب مناسب برای کودک شان است؛ یکی دیگر از اهمیت هایی که لالایی دارد این است که کودک شما را شرطی می کند و متوجه می شود هر زمان صدای لالایی را شنید زمان خوابش رسیده است.

شما به عنوان والدین باید یک سری سیگنال های ثابتی داشته باشید تا کودک تان را تحت تاثیر قرار دهید به عنوان مثال یک الی دو لالایی داشته باشید و هر زمان خواستید همان ها را برای کودک تان بخوانید، یا یک عطر ملایم داشته باشید و در فضای اتاق بزنید تا کودک را متوجه فضای خانه کنید، یا مثلا هنگامی که می خواهید کودک تان را بخوابانید نور اتاق را کم کنید و بسیاری موارد دیگر.

فواید و مزایای خواندن لالایی برای کودکان

لالایی نوزاد

به جز آرامشی که هنگام خواب برای کودک تداعی می شود چندین مورد دیگر نیز وجود دارد که در ادامه برایتان تهیه کردیم:

1. آموزش ریتم و ملودی

شما با خواندن لالایی برای کودک تان در حال آموزش دادن ریتم به آن هستید؛ چرا که در دوران جنینی نیز عادت دارند به صدای مادر گوش دهند. نوزادان ریتم را به خاطر می سپارند و بعد از تولد آن را به یاد می آورند و جالب است بدانید در 5 الی 6 ماهگی بدن خود را می توانند مطابق با ریتم حرکت دهند.

2. رشد و مهارت زبانی

خواندن لالایی برای نوزادان نوعی از آموزش گفتار و زبان است؛ شما با خواندن لالایی در حال آموزش دادن کلمات به آن هستید. نوزادان هوش بسیار بالایی دارند و از یک ماهگی قدرت درک کلمات را دارند و متوجه رفتار و گفتار شما می شوند.

3. ارضای نیاز توجه

خواندن لالایی برای نوزادان سبب می شود که نوزاد شما احساس تنهایی نکند و امنیت روانی داشته باشد؛ این احساس همه جانبه بر روی کودک شما تاثیر می گذارد.

4. ایجاد پیوند قوی بین مادر و کودک

پیوندی که با گفت و گوی مادر و فرزند ایجاد می شود بسیار مستحکم است؛ هنگامی که می خواهید لالایی بخوانید به کودکتان نگاه کنید و او را لمس کنید، کودک خود را تکان دهید و از کودک سالم و زیبایتان لذت ببرید.

5. بند آمدن گریه نوزاد کولیکی

طی مطالعات انجام شده نوزادانی که از بیماری کولیک رنج می برند و با گریه بی تابی می کنند با شنیدن صدای لالایی کمتر گریه می کنند و با ریتم صحبت های مادر نوزاد آرامش می گیرد.

6. بهترین راه برای کودکانی که خواب نا آرامی دارند

پس از یک روز کاری شلوغ و پر مشغله هنگامی که پدر و مادر هر دو خسته هستید و حوصله کتاب خواندن برای کودک را ندارید؛ خواندن لالایی باعث می شود تا کودک تان آرامش گرفته و به خواب فرو برود. بهتر است متن لالایی نوزاد را مطابق یا اسم کودک یا نام خود و همسرتان کامل کنید تا کودک این نام ها را به خاطر بسپارد.

7. کاهش استرس مادر

دکتر دنی پالمر ولف، مسئول پروژه تحقیقاتی درباره اثرات لالایی برای کودکان می گوید: خواندن لالایی نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است اما داشتن ریتم منظم به مادران نیز آرامش می بخشد. مادرانی که تحت استرس زیاد یا فشار های عصبی هستند؛ یا خدایی نکرده مادرانی که کودک شان مشکلی دارد و در بیمارستان بستری است با خواندن لالایی آرام می شوند و از میزان استرس شان کاهش پیدا می کند.

لالایی فقط مخصوص مادرها نیست؟

طی بررسی های انجام شده نوزادان صدای مادر شان را زود تر از صدای پدرشان تشخصی می دهند؛ چرا که 9 ماه در شکم مادر بودند و با صدای مادر به خوبی اونس گرفته اند. معمولا مادر ها با صدای نازک و آرام با فرزندشان صحبت می کنند و یا لالایی می خوانند.

اما بدین معنا نیست که فقط مادرها باید لالایی بخوانند شما به عنوان یک پدر باید دست به کار شوید و گاهی اوقات شما برای کودک تان لالایی بخوانید تا کودک به صدای شما نیز عادت کند. همانطور که تعویض پوشک یا حمام کردن فقط مخصوص مادرها نیست خواندن لالایی نیز به همین ترتیب است و به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار کنید.

چگونه برای کودک لالایی بخوانیم؟

لالایی نوزاد

خواندن لالایی به آرامش مادر و کودک کمک به سزایی می کند و به بهبود رشد و رفتار کودکتان بسیار کمک می کند. برای خواندن لالایی نوزاد نیاز است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اشعار تکراری را انتخاب کنید: یک شعر مخصوص داشته باشید و هنگام خواب آن را برای کودک تان بخوانید تا کودک به ریتم و کلمات آن عادت کند و متوجه شود هر زمان این ریتم را شنید زمان خواب او فرا رسیده است.
  2. نرم و ملایم باشید: تن صدای خود را پایین بیاورید و با صدای آرام و بدون استرس آن را برای دلبندتان بخوانید تا آرامش شما به کودک تان انتقال پیدا کند.
  3. لالایی شخصی بسازید: بهتر است لالایی مخصوص خود را داشته باشید و در آن از نام کودک، نام همسر و برنامه زندگی تان نام ببرید تا کودک تان بهتر و زود تر متوجه خانواده خود شود.
  • بازیگوشی کنید: اگر کودک تان حال و هوای بازی دارد او را به زور نخوابانید چرا که فقط با بد اونوقی او مواجه می شوید، بنابراین بهتر است چند دقیقه ای با اسباب بازی با فرزندتان بازی کنید تا خسته شود و سپس برای خواباندن نوزاد اقدام کنید.

محبوب ترین و قدیمی ترین لالایی ها

یکی از محبوب ترین لالایی ها (لالا لالا گل پونه) است که از هر 10 نفر 9 نفر آن را بلد هستند؛ در ادامه برایتان بهترین لالایی های نوزادان را می گوییم:

لالایی گنجشگ لالا 🌙

گنجشک، لالا
سنجاب، لالا
آمد دوباره
مهتاب، لالا
لالا، لالایی، لالا، لالایی
لالا، لالایی، لالا، لالایی
گل زود خوابید
مثل همیشه
قورباغه، ساکت
خوابیده بیشه
لالا، لالایی، لالا، لالایی
لالا، لالایی، لالا، لالایی
جنگل، لالالا
برکه، لالالا
شب بر همه خوش
تا صبحِ فردا
لالا، لالایی، لالا، لالایی
لالا، لالایی، لالا، لالایی

لالایی عروسک خوشگل من 👼🏻

عروسک خوشگل من بشین کنار دل من
شب شد لالا کن شب شد لالا کن
دختر ناز وخوب من نازنین محبوب من
شب شد لالا کن شب شد لالاکن
سر شبی عروسک من تو دل مامان و بابا
خودشو جا می کنه میره لالا میکنه
سر شبی عروسک من تو دل مامان و بابا
خودشو جا می کنه میره لالا میکنه
نه دیگه گریه میکنه نه دیگه دعوا میکنه
نه مثل بچه های بد داد و غوغا میکنه
نه مثل بچه های بد داد و غوغا میکنه

لالایی گل لالا ⛅️

لای لالایی گل لالا
مهتاب اومده بالا
موقعه خوابه حالا
لای لالایی گل نی نی
خواب های خوب ببینی
روی ابرا بشینی
لالای لای للای لای
لالای لای للای لای
لالای لای للای لای
لالای لای للای لای
مامان خوبت پیشت میمونه
قصه میخونه
دونه به دونه
دونه به دونه
لای لالایی گل لالا
مهتاب اومده بالا
موقعه خوابه حالا
لای لالایی گل نی نی
خواب های خوب ببینی
روی ابرا بشینی

لالایی گل پونه 🌸

لالا لالا گل پونه بابات رفته در خونه
لالا لالا گلم باشی همیشه در برم باشی
لالا لالا گل آلو درخت سیب و زرد آلو
لالا لالا گلی دارم به گاچو بلبلی دارم
لالا لالا گل خشخاش بابات رفته خدا همراش
لالا لالا گل زیره بابات دستاش به زنجیره
لالا لالا گلم لالا بخواب ای بلبلم لالا
لالا لالا گل لاله دوست داریم منو خاله
لالا لالا گل دشتی همه رفتن تو برگشتی
خداوندا پیرش کن خط قرآن نصیبش کن
لالا لالا گلم باشی بزرگ شی همدمم باشی
کلام الله تو پیرش کن زیارت ها نصیبش کن
لالا لالا گل زردم نبینم داغ فرزندم
خداوندا تو ستاری همه خوابن تو بیداری
به حق خواب و بیداری عزیزم را نگه داری

کلام آخر

شعر های کودکانه و متن های لالایی نوزاد می توانند در تربیت و آموزش کلمات به کودکتان بسیار تاثیر دارد پس در انتخاب لالایی تان بسیار دقت کنید؛ چرا که این اشعار در ذهن کودک تان شکل می گیرد و اگر موسیقی به درستی انتخاب نشود می تواند آرامش را از کودک تان بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا