راهنمای خرید

مهمترین و ضروری ترین لوازم موجود در لیست تهیه سیسمونی نوزاد

یکی از لذت بخش ترین خرید ها، خرید وسایل نوزاد و یا اصطلاحا خرید سیسمونی می باشد. همه کسانی که قرار است به زودی نوزادی را در آغوش بگیرند، دوست دارند بهترین وسایل از بهترین مارک های موجود در بازار برای فرزند خود تهیه کنند. اما همه ما می دانیم که برخی از این وسایل کاملا غیر ضروری بوده و جزو هزینه های اضافی محسوب می شوند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد وسایل ضروری در لیست خرید و مهمترین لوازم سیسمونی مطالبی مهم و نکاتی ارزشمند را با شما به اشتراک بگذاریم. چنانچه شما نیز به دنبال لیستی از ضروری ترین وسایل برای خرید سیسمونی هستید، خواندن این مطلب می تواند کمک زیادی به شما کند. پس تا پایان همراه ما باشید.

سیسمونی نوزاد چیست؟

به طور کلی به تمام وسایلی که نوزاد بعد از به دنیا آمدن به آن ها نیاز دارد، سیسمونی می گویند. لیست سیسمونی نوزاد در گذشته بسیار کم و محدود بوده اما امروزه بسیاری از وسایلی که حتی ممکن است نیاز اساسی نوزاد هم نباشند، در لیست خرید سیسمونی قرار گرفته اند.

سیسمونی شامل کالاهای اساسی مانند لباس نوزاد، پوشک، وسایل خواب مانند تشک، بالش و پتو، شیشه شیر، وسایل حمام مانند حوله، لیف، شامپوی مخصوص بچه ها و غیره می باشد. وسایل غیر ضروری نیز گاهی در این لیست قرار می گیرند. به یاد داشته باشید برای خرید برخی از لوازم، فرصت کافی وجود دارد و نیاز به عجله کردن جهت خرید نیست. مثلا نیازی نیست از همان ابتدا برای کودک خود به فکر اسباب بازی باشید. چون نوزادان از همان ابتدا نیازی به اسباب بازی ندارند. مبل کودک، میز تعویض، لباس های اضافی، کفش کودک، قابلمه های مختلف، دماسنج اتاق و غیره جزو لوازم غیر ضروری در سیسمونی نوزاد محسوب می شوند که شاید تا شش ماهگی نوزاد هم به آن ها احتیاجی نباشد.  

لوازم ضروری سیسمونی نوزاد

نکات مهم در خرید سیسمونی نوزاد

در هنگام خرید سیسمونی نوزاد باید یک سری نکات را همیشه مد نظر خود قرار دهید. به عنوان مثال باید از همان قدم اول جنسیت نوزاد را بدانید. بهتر است صبر کنید تا جنسیت نوزادتان مشخص شود، بعد اقدام به خرید سیسمونی کنید.

بسیاری از مهمترین لوازم و لباس های موجود در سیسمونی دارای جنسیت هستند. با این حال اگر جنسیت نوزادتان مشخص نشده و دوست دارید خرید سیسمونی را شروع کنید، بهتر است رنگ هایی را انتخاب کنید که خنثی باشند. رنگ هایی مانند سفید، لیمویی و طوسی رنگ های خنثی هستند و نوزادان دختر یا پسر می توانند از آن ها استفاده کنند. نکته مهم دیگر در زمان خرید سیسمونی نوزاد، توجه به جنس و کیفیت وسایل خریداری شده است. به خصوص باید به کیفیت لباس نوزاد دقت زیادی داشته باشید. پوست نوزادان در ابتدای تولد بسیار ظریف و حساس است.

بهتر است زمان زایمان خود را تقریبا پیش بینی کنید. لباس های نوزاد را بر اساس فصلی که نوزادتان به دنیا می آید، انتخاب و خریداری کنید. برای خرید و استفاده از برخی وسایل لیست سیسمونی باید شرایط خاصی را داشته باشید. مثلا چنانچه شما ماشین ندارید، پس بهتر است فعلا اقدام به خرید صندلی ماشین کودک نکنید. اما شاید کالسکه کودک کاربرد بیشتری برایتان داشته باشد.

قیمت وسایل سیسمونی نوزاد هم بسیار مهم است. می توانید با کمی جستجو وسایلی را پیدا کنید که هم قیمت مناسبی داشته باشند و هم از کیفیت خوبی برخوردار باشند. نیازی نیست حتما از برند های خارجی و گران قیمت برای سیسمونی نوزاد خود خریداری کنید. امروزه برند های داخلی و ایرانی با کیفیتی وجود دارند که قابل مقایسه با نمونه های خارجی هستند. در خرید سیسمونی نوزاد خود، به فضای خانه و اتاق کودک خود نیز توجه داشته باشید.

زمان خرید سیسمونی نوزاد

شاید برخی از افراد آنقدر ذوق برای خرید سیسمونی نوزاد خود داشته باشند که از همان ابتدای بارداری شروع به تهیه و خرید سیمونی نوزاد می کنند. ولی این کار اصلا درست نیست. بهتر است تا پایان چهار ماهگی صبر کنید. تا این زمان هم جنسیت و هم سلامت نوزادتان مشخص می شود. سپس می توانید با خیال راحت وسایل نوزادتان را به هر رنگی که می خواهید، تهیه کنید.

برخی از افراد حساسیت زیادی در ست کردن وسایل با هم دارند. بنابراین بهتر است حتما صبر کنند تا جنسیت جنینشان مشخص شود. به طور کلی امروزه بیشتر افراد از رنگ های خنثی مخصوصا سفید برای سیسمونی کودک استفاده می کنند. سرویس خواب مانند تخت و کمد اگر رنگ خنثی داشته باشد، راحت تر با سایر وسایل اتاق کودکتان هماهنگ خواهد شد. برای لباس نوزاد هم معمولا از رنگ های ملایم و خنثی استفاده می کنند. رنگ هایی مانند سفید و لیمویی برای نوزاد بسیار مناسب است.

لیست وسایل مورد نیاز در سیسمونی نوزاد

وسایل سیسمونی

با توجه به این که نوزادتان دختر است یا پسر، رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. انتخاب رنگ می تواند کار خرید سیسمونی نوزاد را تا حدودی راحت تر کند. توجه کنید که آیا به زودی قصد تغییر مکان و یا جابجایی از یک خانه به خانه دیگر را دارید یا نه. اگر قصد جابجایی دارید، بهتر است خیلی از وسایل بزرگ را الان خریداری نکنید.

لیست وسایل مورد نیاز برای نوزاد دختر و پسر فرق آن چنانی با هم ندارند. برای نوزادان دختر معمولا لباس ها و وسایلی با رنگ صورتی و یاسی و غیره انتخاب می کنند. برای نوزادان پسر رنگ هایی مانند آبی، سبز، سرمه ای و غیره خریداری می شود. از طرفی بیشتر رنگ ها جزء رنگ های خنثی برای نوزادان محسوب می شوند. رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، بنفش، خاکستری و غیره رنگ هایی هستند که برای هر دو جنسیت پسر و دختر مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه لیستی از وسایل مورد نیاز نوزاد را به صورت خلاصه و به ترتیب اهمیت و ضرورت در اختیاراتان قرار می دهیم.

  • خرید لباس نوزاد: از مهم ترین و ضروری ترین وسایل، نوزاد لباس است. در خرید لباس باید به سن نوزاد و زمانی که می خواهد آن لباس را استفاده کند، توجه کنید. بهتر است تاریخ تقریبی زایمان و به دنیا آمدن نوزاد را بدانید و طبق آن برای هر فصل، مناسب سن نوزاد اقدام به خرید لباس کنید. عموما نوزادان در بدو تولد از سایز صفر استفاده می کنند. البته برخی نوزادان به دلیل وزن بالاتر از سایز یک شروع می کنند. به دلیل رشد سریع نوزادان و تغییر سایز آن ها، بهتر است لباس سایز صفر را به تعداد کم تهیه کنید. چون تایم استفاده از این سایز بسیار محدود است.
  • لوازم تغذیه: بهتر است قبل از به دنیا آمدن نوزاد، وسایل تغذیه او را فراهم کنید. شاید نیاز باشد شیر مادر را با شیشه شیر به نوزادتان بدهید. شاید هم باید به کودکتان شیر خشک بدهید. یادتان باشد هیچ چیز قابل پیش بینی صد در صد نیست. پس بهتر است به جای خرید لوازمی که شاید در سال اول حتی به کارتان نیاید، وسایل مهم و ضروری را تهیه و خریداری کنید. سر شیشه، شیشه شور، پستانک، صندلی غذا، پستانک میوه خوری، سرویس غذا خوری و غیره نیز جزء این دسته از وسایل هستند.
  • لوازم بهداشتی: لوازم بهداشتی نوزاد هم جزو مهمترین لوازم سیسمونی است. چون با پوست حساس و ظریف نوزاد در ارتباط قرار دارد. وسایلی مانند زیرانداز تعویض، حوله حمام، لیف، شانه، شامپو، صابون، لوسیون بدن، کرم سوختگی، دستمال مرطوب، کرم ضد آفتاب و غیره وسایل مورد نیاز برای بهداشت کودک هستند. بهتر است در انتخاب مارک آن ها هم دقت داشته باشید. شامپوها و مواد شوینده مناسب نوزاد باید فاقد عطر و بوی بسیار تند باشند. حوله و لیف حمام نوزاد باید الیاف بسیار نرمی داشته باشد. وسایل دیگری مانند گوش پاک کن مخصوص کودک، شانه، ناخن گیر، فین گیر و غیره نیز جزء وسایل بهداشتی نوزاد به حساب می آیند.
  • لوازم حمل و نقل نوزاد: کریر، صندلی ماشین، ساک وسایل و کالسکه، جزو وسایل حمل و نقل نوزاد محسوب می شوند. یکی از وسایل بسیار ضروری برای نوزاد، آغوشی است. این وسیله به خصوص برای کسانی که برای اولین بار پدر و مادر می شوند و شاید طرز درست در آغوش گرفتن نوزاد را بلد نباشند، بسیار کاربردی است. از کریر هم می توانید به عنوان صندلی ماشین هم استفاده کنید.
  • لوازم خواب نوزاد: مورد دیگر در لیست مهمترین لوازم سیسمونی نوزادان، لوازم مخصوص به خواب است. بالش مخصوص نوزادان، پتوی مناسب با فصل و تشک یا زیرانداز، جزو این دسته محسوب می شوند. می توانید از رختخواب های تاشو برای بیرون از منزل استفاده کنید، چون حمل راحت تری دارند.
  • لوازم شخصی مادر: سیسمونی نوزاد فقط شامل وسایل مخصوص به نوزاد نیست. برخی از لوازم مانند لباس زیر مناسب شیردهی از وسایل مخصوص به مادر در سیسمونی هستند که اتفاقا جزو مهمترین لوازم سیسمونی نیز به حساب می آیند. بهتر است این وسایل را از قبل آماده کنید تا بعد از به دنیا آمدن نوزاد راحت باشید.

هزینه خرید سیسمونی

هزینه خرید سیسمونی به عواملی مانند برند مورد نظر شما بستگی دارد. همان طور که پیشتر گفتیم، امروزه برندهای ایرانی با کیفیت زیادی وسایل مورد نیاز کودک را تولید می کنند که قابل مقایسه با نمونه های خارجی بوده و قیمت مناسب تری دارند.

ما در این مطلب نمی توانیم عدد و رقم ثابتی را به عنوان هزینه تمام شده خرید سیسمونی عنوان کنیم. طبیعتا اگر وسایل غیر ضروری را خریداری نکنید، هزینه تمام شده سیسمونی برای شما بسیار پایین تر خواهد شد. رسم و رسوم خانواده های ایرانی با هم متفاوت است. در برخی از شهر های ایران پدر و مادر دختر باید سیسمونی را تهیه کنند. اما با توجه به شرایط اقتصادی بهتر است از این رسم ها صرف نظر کنید و با یکدیگر در خرید سیسمونی نوزاد، همکاری داشته باشید. از طرفی بهتر است برای خرید سیسمونی به مراکز و فروشگاه های مجاز و معتبر مراجعه کنید. علاوه بر خرید از فروشگاه های حضوری می توانید به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی هم مراجعه کنید و تمامی وسایل سیسمونی نوزادتان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا