مادر و کودک

دلایل مکیدن انگشت در نوزادان و کودکان چیست؟

یکی از عاداتی که در دوران نوزادی و کودکی ایجاد می شود مکیدن انگشت است. این عادت از سنین مختلفی شروع می شود و زمان وقوع آن در همه نوزادان یکسان نیست. مکیدن انگشت نوزاد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از پدر و مادرها واکنش بدی نسبت به این عادت طبیعی داشته و سریعا به دنبال راهی برای جلوگیری هستند. ما در این مقاله قصد داریم به دلایل مکیدن انگشت نوزادان و روش های درست ترک رفتار بپردازیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا نوزادن و کودکان انگشت می مکند؟

انگشت مکیدن نوزاد

مکیدن یک رفتار غریزی در نوزاد است. در واقع نوزاد برای شیر خوردن پستان مادر را می مکد و در این زمان آرامش خاصی را تجربه می کند، بنابراین مکیدن انگشت نوزاد واکنشی آرام بخش بوده که حس خوبی در او به وجود می آورد. نوزادان در زمان خواب، در هنگام گرسنگی و یا بازی کردن انگشتان خود را می مکند و از این کار لذت می برند.

اما انگشت مکیدن کودکانی 2 تا 3 ساله یا بیشتر ممکن است نشان دهنده مشکلاتی برای آن ها باشد. انگشت مکیدن در این سنین می تواند بر اثر ترس، بیماری، کسلی، خستگی و… باشد. برای مثال کودکانی که مجبورند مدت زمانی از روز را در مهد کودک باشند، برای تسکین خود و جبران دوری از مادر شروع به انگشت مکیدن می کنند. البته این عادت همیشه به معنای وجود مشکل نیست اما در سنین بالای 3 سال بهتر است مورد پیگیری قرار بگیرد.

عوارض مکیدن انگشت نوزاد

اگرچه مکیدن انگشت در نوزادان امری طبیعی است اما می تواند با عوارضی همراه باشد. در ادامه به چند نمونه از عوارض اشاره خواهیم کرد.

1. درگیر شدن با عفونت و بیماری

دست نوزاد و کودک مدام در تماس با اشیا مختلف قرار دارد و میکروب های زیادی از سطوح به دستان آن ها منتقل می شوند. وقتی کودک شروع به مکیدن انگشت می کند همه میکروب ها به دهان منتقل شده و ممکن است سبب بروز بیماری های گوارشی شود. البته برخی از کارشناسان معتقدند انگشت مکیدن نوزاد به تقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد. اما در سنین بالاتر که تماس کودک با اشیا مختلف افزایش می یابد، انگشت مکیدن مشکل ساز است.

2. تغییر شکل دندان

عوارض مکیدن انگشت نوزاد

انگشت مکیدن نوزاد باعث فشار آمدن به لثه و آرواره های بالا می شوند و دیواره آن را نازک می کنند. در نتیجه دندان با شکل نامتعارفی رشد کرده و ظاهر بدی را به وجود می آورد. بنابراین می توان گفت از عوارض مهم انگشت مکیدن نوزاد فاصله بین فک بالا و پایین است که در هنگام روی هم قرار دادن دندان ها ایجاد می شود. این مشکل در سن کودکی و بالاتر، تنها با ارتودنسی رفع می شود.

3. مشکلات روانی

انگشت مکیدن نوزاد می تواند سبب نوک زبانی صحبت کردن او شود. رفع این مشکل پروسه طولانی دارد و حتی ممکن است در بزرگسالی هزینه زیادی به وجود آورد. علاوه بر آن کودک در این حالت ممکن است اعتماد خود را از دست بدهد و درگیر اضطراب و استرس شود.

روش های جلوگیری از انگشت مکیدن

انگشت مکیدن

بهتر است برای رفع انگشت مکیدن نوزاد و کودک از روش هایی مانند لاک تلخ و در آوردن دست از دهان استفاده نشود. چرا که ابتدا باید دلیل انگشت مکیدن کودکان را پیدا کرد. مادران باید بدانند این عادت از چه سنی شروع شد و کودک یا نوزاد در چه شرایطی شروع به انگشت مکیدن می کند.

باید توجه شود که نحوه انگشت مکیدن کودک به چه صورت است. در حالت عادی نوزاد انگشت شست را در دهان قرار می دهد و مشابه مکیدن پستان می مکد. اما بعضی موارد کودک با شدت این کار را انجام می دهد و عمل او غیر طبیعی است که می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل یا بیماری باشد.

در بسیاری از موارد نوزاد مکیدن انگشت را پس از چند ماه ترک می کند. بنابراین والدین نباید رفتارهای خشونت آمیز داشته باشند و از روش های غیراصولی برای کودک استفاده کنند. برای جلوگیری از این کار می توانید، حواس کودک را با بازی کردن پرت کنید تا به مرور این رفتار را کنار بگذارد.

روش های جلوگیری از انگشت مکیدن

اگر بدانید کودک در چه صورت انگشت می مکد می توانید با رفع مشکل مانع از انگشت مکیدن او شوید. برای مثال ممکن است از خستگی یا خواب آلودگی این کار را انجام دهد. در این صورت با بغل کردن و لالایی خواندن حواس او را پرت کنید تا به خواب برود. همچنین می توانید پستانک را جایگزین کنید.

مکیدن انگشت تا چه زمانی طول می کشد؟

مکیدن دست

همانطور که گفتیم شروع زمان مکیدن انگشت نوزاد متفاوت است اما در مواردی تا 6 یا 7 ماهگی به طول می انجامد. البته برخی از کودکان هم هستند که این عادت را تا پایان 2 تا 4 سالگی با خود حفظ می کنند و حاضر به توقف آن نیستند.

کارشناسان معتقدند تا 4 سالگی نباید کودک را تحت فشار قرار دارد چرا که مهد کودک رفتن این عادت را در کودکان از بین می برد. اما اگر تا 5 یا 6 سالگی این عادت ادامه پیدا کرد نیاز به مراجعه به پزشک است. به خصوص آن که دندان های شیری در این سنین می افتند و انگشت مکیدن ممکن است روند طبیعی رشد آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. روند درمان کودک برای ترک انگشت مکیدن عمدتا بدون تجویز قرص های خوراکی انجام می شود.

روش هایی که پزشکان برای ترک انگشت مکیدن نوزاد یا کودک پیشنهاد می کنند شامل پانسمان انگشت، پوشاندن دست، استفاده از مواد تلخ بی ضرر و… است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دلایل انگشت مکیدن نوزاد و روش های ترک آن بپردازیم. همانطور که گفتیم این عادت در بسیاری از نوزادان وجود دارد و عمدتا پس از گذشت چند ماه ترک می شود. با این حال ممکن است در برخی از آن ها این عادت تا سن 5 سالگی یا بیشتر باقی بماند. انگشت مکیدن به خودی خود خطرناک نیست. با این حال باید دلایل آن بررسی شود تا در بزرگسالی مشکلات بیشتری را به وجود نیاورد. در صورتی که کودک بالای 4 سال انگشت مکیدن را ترک نکرد، به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

انگشت مکیدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا