مادر و کودک

مدت زمان نگهداری غذای کمکی نوزاد چقدر است؟ بهترین روش نگهداری غذای نوزاد؟

والدین خصوصا والدینی که اولین تجربه والد شدن را دارند، در پروسه رشد و بزرگ شدن نوزاد خود با چالش های زیادی روبرو می شوند. نوزاد با ورود به دوره 6 ماهگی علاوه بر شیر مادر، از غذای کمکی نیز می تواند استفاده کند. این دوره را می توان یکی از چالش برانگیزترین دوره های رشد کودک برای پدرها و مادرها به شمار آورد. اینکه با توجه به شرایط کودک از چه نوع غذایی، به چه میزانی می توان استفاده کرد و نحوه آماده کردن و شرایط نگهداری غذای نوزاد به چه صورت است، از جمله سوالات و دغدغه های مهم والدین هستند. در این مطلب می خواهیم، روش درست نگهداری غذای نوزاد را آموزش داده و مدت زمان ماندگاری آن در یخچال را مورد بررسی قرار دهیم.

همه چیز درباره غذای کمکی نوزاد

نگهداری غذای نوزاد

قبل از اینکه به روش نگهداری غذای نوزاد بپردازیم، بهتر است ابتدا کمی در مورد نقطه شروع غذای کمکی برای نوزاد صحبت کنیم. با اینکه شیر مادر و شیر خشک تا سن 2 سالگی به عنوان غذای اصلی نوزاد به شمار می روند. اما برای رشد بهتر نوزاد و آمادگی بیشتر او برای استفاده از غذای بزرگسالان، با شروع 6 ماهگی، والدین می توانند از غذای کمکی نیز برای تغذیه نوزاد استفاده کنند.

غذای کمکی به شکل های مختلفی آماده می شود. اما در ابتدای امر، برای اینکه سیستم بدن نوزاد بتواند به خوبی با غذایی غیر از شیر مادر وفق پیدا کند، باید از غذایی برای او استفاده کرد که بافتی شبیه بافت شیر مادر داشته باشد. یعنی نرم، لطیف و تا حد امکان آبکی. هر چه مزه غذا به شیر مادر نزدیک تر باشد خوردن آن برای نوزاد راحت تر است.

غذای کمکی معمولا سبک است تا نوزاد بتواند آن را سریع هضم کند. این تجربه جدیدی است که تمام نوزادان از آن استقبال می کنند. البته اینکه نوع غذای کمکی چه باشد و به چه میزان از آن استفاده شود، موضوعی است که تنها پزشک متخصص باید آن را تعیین کند. هیچ فردی نباید نسخه و روش رسیدگی به فرزند خود را برای نوزاد دیگری تجویز کند.

غذای کمکی نوزاد را می توان بسته به نظر پزشک به صورت آماده از بیرون تهیه کرد یا به صورت خانگی آن را تهیه کرد. از آن جایی که نوزادان به طور کل از نظر جسمانی بسیار ضعیف، حساس و آسیب پذیر هستند، باید در انتخاب نوع غذای کمکی، روش گرم کردن غذا و نگهداری از آن نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

غذای کمکی خانگی بهتر است یا آماده؟

نگهداری غذای نوزاد

روش نگهداری غذای نوزاد بسته به متریال موجود در آن متفاوت است. معمولا آن دسته از والدینی که مشغله های فراوانی در طول روز دارند، فرصت نمی کنند که خودشان اقدام به آماده کردن غذای نوزاد کنند. بنابراین استفاده از غذای کمکی آماده که در بازار عرضه می شود برای آن ها انتخاب بهتری است.

برخی از والدین نیز از آن جهت که حساسیت زیادی نسبت به تغذیه کودک خود دارند، ترجیح می دهند خودشان غذای او را آماده کنند. غذایی که مادر با دست خود و به روش کاملا بهداشتی برای نوزاد آماده کند طبیعتا سالم تر و ایمن تر است.

غذاهای آماده همیشه دارای مواد افزودنی و نگهدارنده هستند. برخی این موضوع را به دید خوب می نگرند و از این بابت که می توانند برای مدت زمان بیشتری از غذا استفاده کنند خوشحال هستند. اما همین مواد نگهدارنده ممکن است در سیستم گوارش و هضم غذا برای نوزاد مشکل ایجاد کنند. علاوه بر این، تهیه غذای آماده مسلما مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است. این غذاها گران تر هستند و در گذر زمان هزینه هنگفتی روی دست والدین می گذارند.

حتی اگر یک غذای آماده از برند معتبر خریداری کنید، اما باز هم نمی توان اطمینان خاطر داد که در پروسه تولید، بسته بندی، جابجایی، نگهداری و انبار کردن آن، چه اتفاقاتی ممکن است افتاده باشد. این موضوع، بهداشت غذاهای آماده را زیر سوال می برد و شما در این مورد دائما در هاله ای از ابهام به سر خواهید برد.

بهتر است خیلی روی تاریخ انقضای غذاهای آماده حساب باز نکنید. مافیاهای مواد غذایی در بازار آنقدر زیاد هستند که برای فروش محصولات گاه اطلاعات آن ها را دست کاری کنند. این را هم بدانید که غذاهای خانگی همیشه تازه تر هستند.

مدت زمان نگهداری غذای کمکی نوزاد چقدر است؟

نگهداری غذای نوزاد

قبل از هر چیزی باید بدانید، حتی اگر قرار است غذای نوزاد را درون یخچال نگهداری کنید، مدت زمان استفاده از آن باید کوتاه باشد. یعنی غذای نوزاد مانند غذای بزرگسالان ماندگاری چندان بالایی در یخچال ندارد و پس از گذشت مدت زمانی بلااستفاده می شود و خاصیت خود را از دست می دهد. در خصوص مدت زمان نگهداری غذای نوزاد، مواردی وجود دارند که سعی کرده ایم به صورت کامل آن ها را در لیست زیر شرح دهیم:

  • غذاهای پخته شده مانند سوپ را تنها دو ساعت می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید.
  • برای اینکه نوزاد بتواند از خواص و طعم بی نظیر غذا بهره ببرد، بهتر است به اندازه هر وعده او غذا آماده کنید تا در همان وعده استفاده شده و نیازی به نگهداری آن داخل یخچال نباشد. (دمای یخچال با اینکه ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد و از فاسد شدن آن ها جلوگیری می کند، اما طعم، مزه و خاصیت غذا را از بین می برد. اینگونه ممکن است نوزاد از خوردن غذای کمکی دلزده شود.)
  • اگر می خواهید از گرم کردن مجدد غذا پرهیز کنید. می توانید حداکثر غذا را دو ساعت در دمای اتاق نگهدارید کرده و مجددا از آن برای نوزاد استفاده کنید. اما نگهداری غذای نوزاد بیشتر از این زمان در محیط اتاق باعث تولید و جذب باکتری در آن می شود.
  • شیوه نگهداری میوه و سبزیجات با مواد گوشتی کاملا متفاوت است. مواد گوشتی باید پس از استفاده به سرعت به یخچال منتقل شوند اما سبزیجات اگر مدت کوتاهی در دمای اتاق بمانند دچار مشکل نخواهند شد.
  • دمای یخچال باید حتما زیر 40 درجه سانتی گراد باشد.
  • تمام مواد غذایی را می توان برای سه ماه داخل فریزر نگهداری کرد.( اما بهتر است این کار انجام نشود.)
  • زمان نگهداری غذای خانگی داخل یخچال نهایتا 48 ساعت است.
  • زمان نگهداری پوره میوه و سبزیجات داخل یخچال بین دو الی سه روز است.
  • مواد گوشتی بهتر است نهایتا 24 ساعت در یخچال نگهداری شوند.

بهترین روش نگهداری غذای نوزاد

در خصوص نگهداری غذای نوزاد روش ها و راهکارهای کاربردی وجود دارند که در ادامه شما را با این روش ها آشنا می کنیم. اگر جزء والدینی هستید که به سلامت و تغذیه فرزندتان اهمیت زیادی می دهید، این نکات قطعا به دردتان می خورند.

استفاده از ظروف مخصوص

نگهداری غذای نوزاد

یکی از بهترین روش های نگهداری غذای نوزاد این است که حتما برای قرار دادن غذا داخل یخچال از ظروف نگهدارنده غذا استفاده کنید. ظروف نگهدارنده غذای نوزاد در بازار بسیار متنوع هستند و کاملا مخصوص به همین مورد طراحی و ساخته شده اند. این ظروف درب کاملا محکمی داشته تا از نفوذ هر گونه عامل خارجی به داخل آن جلوگیری شود.

علاوه بر این، هر چقدر بتوانید مواد غذایی نوزاد خود را در ظروف و وسایل مخصوص به خود او نگهداری کنید و آن ها را از مواد غذایی و ظروف بزرگسالان دور نگه دارید، احتمال بیماری در نوزادان کاهش پیدا می کند. در صورتی که ظروف نگهداری غذای نوزاد دچار شکستگی، ترک و خرابی شدند، بهتر است ظروف جدیدی را جایگزین آن ها کنید.

رعایت بهداشت در استفاده از وسایل غذا خوری نوزاد

تمام تجهیزات غذای نوزاد از جمله قاشق و بشقاب او را پس از هر بار استفاده کاملا شسته و خشک کنید. به هیچ عنوان قاشق دهانی نوزاد را درون ظرف غذا جا نگذارید. بزاق دهان نوزاد که روی قاشق باقی می ماند می تواند منبعی برای تجمع باکتری و انواع آلودگی باشد. اگر غذای زیادی برای نوزاد آماده کرده اید، بهتر است مقدار کمی از آن را در یک ظرف مخصوص انتقال داده و به نوزاد بدهید. اینگونه باقیمانده غذا دست نخورده باقی می ماند و می توان آن را برای استفاده در وعده های بعدی درون یخچال نگهداری کرد.

مدت زمان نگهداری غذای آماده نوزاد

غذای آماده نوزاد پس از اینکه از بسته بندی آن باز شد، باید نهایتا تا 24 ساعت آینده استفاده شود. درست است که اکثر این مواد غذایی به دلیل داشتن افزودنی و نگهدارنده قابلیت نگهداری برای مدت زمان بیشتری را دارند. اما اگر بخواهیم از جنبه سلامت به آن نگاه کنیم، باید بگوییم پس از باز کردن درب بسته بندی، خاصیت و سلامت خوراکی نهایتا تا یک شبانه روز در آن باقی خواهد ماند. پس از گذشت این مدت زمان، حتی اگر آن غذا فاسد هم نشده باشد، اما ارزش غذایی هم برای نوزاد نخواهد داشت.

مدت زمان نگهداری فرنی، سرلاک و سوپ نوزاد

سرلاک، سوپ و فرنی سه مورد از خوشمزه ترین و بهترین غذاهای کمکی نوزاد هستند. سوپ را می توان با مواد غذایی مختلفی آماده کرد. سرلا، سوپ و فرنی هر کدام ترکیبات مخصوص به خود را دارند. بنابراین روش نگهداری آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

روش نگهداری سوپ

سوپ

اگر در ترکیبات سوپ از مواد گوشتی استفاده شده باشد، نهایتا 24 ساعت قابلیت نگهداری در یخچال را داشته و اگر ترکیبات آن تنها سبزیجات باشند می توان برای 48 تا 72 ساعت آن را در یخچال نگهداری کرد.

روش نگهداری فرنی

فرنی را چه با شیر عادی تهیه کنید و چه با شیر مادر، می توانید آن را برای 48 ساعت در یخچال نگهداری نمایید. برای حریره بادام نیز این دستور العمل کارایی دارد.

روش نگهداری سرلاک

بسیاری از والدین از سرلاک به عنوان غذای کمکی نوزاد استفاده می کنند. اگر سرلاک را آماده کردید، به هر مقداری هم که بود تنها فرصت دارید 1 ساعت از آن استفاده کنید. پس از گذشت این زمان سرلاک هیچ خاصیت و ارزش غذایی برای نوزاد ندارد. بنابراین به این توجه نکنید که ظاهر، طعم، رنگ و بوی آن خوب است. شما باید به این توجه داشته باشید که آیا این غذا برای نوزاد می تواند سالم باشد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا