مادر و کودک

پوزیشن های شیردهی نوزاد

شیردهی به نوزاد یکی از مهمترین و در عین حال لذت بخش ترین کارهایی است که مادران برای نوزادان خود انجام می دهند. از طرفی شیر دادن به نوزاد فواید بسیار زیادی هم برای مادر و هم برای نوزاد خواهد داشت. با توجه به اهمیت بالای این کار، آموزش برای شیر دادن نیز بسیار مهم است. نحوه درست شیر دادن به نوزاد و یا به اصطلاح پوزیشن های شیردهی می تواند تاثیر زیادی در ادامه این فرایند داشته باشد.

با توجه به این نکته ما در این مطلب قصد داریم انواع مختلفی از پوزیشن های شیردهی به نوزاد را به شما آموزش داده و همچنین نکات مهمی را در این زمینه به شما یادآوری کنیم. چنانچه به تازگی مادر شده اید و یا حتی در آینده نزدیک قصد مادر شدن را دارید، بهتر است خواندن این مطلب را از دست ندهید.

فواید شیردهی به نوزاد

بهتر است ابتدا فواید شیر دادن به نوزاد و دلایل اهمیت این کار را برایتان شرح دهیم. همانطور که می دانید شیر مادر فواید زیادی برای سلامتی و رشد کودک دارد و همه پزشکان توصیه می کنند مادران از شیر خود برای تغذیه نوزاد استفاده کنند. شیر مادر غنی از مواد مغذی، پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز رشد کودک است.

از طرفی وجود آنتی بادی های مختلف می تواند به تقویت سیستم ایمنی کودک پرداخته و باعث پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود. به طور کلی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، سیستم ایمنی قوی تری داشته، کمتر دچار عفونت ها و بیماری های مختلف از قبیل آسم، دیابت، آلرژی و اضافه وزن در کودکی و بزرگسالی می شوند.

جالب است بدانید شیر دادن برای مادران هم فواید زیادی دارد. مادرانی که از شیر خود برای تغذیه کودکشان استفاده می کنند، کمتر دچار اضافه وزن بعد از بارداری خواهند شد. روند کاهشی وزن آن ها بعد از زایمان با شیر دادن سرعت پیدا می کند. از طرفی مادرانی که شیر مادر می دهند از وضعیت روحی بهتر در مقایسه با سایر مادران برخوردار هستند.

شیر دادن بعد از زایمان باعث می شود رحم خانم ها زودتر به حالت ابتدایی برگشته و خطر ابتلا به بیماری هایی از قبیل سرطان سینه و تخمدان، فشار خون بالا و برخی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

انواع پوزیشن های شیردهی

مادران می توانند به اشکال مختلفی به نوزاد خود شیر دهند. به هر کدام از حالت های مختلف نحوه شیر دادن به نوزاد پوزیشن های شیردهی می گویند. مادران می توانند با آموزش انواع مختلف حالت های شیردهی با توجه به وضعیت خودشان و نوزادشان بهترین حالت را انتخاب کنند. در این صورت هم خودشان از شیر دادن لذت می برند و هم نوزادشان از شیر خوردن لذت خواهد برد. در ادامه به معرفی کامل انواع مختلف پوزیشن های شیردهی خواهیم پرداخت.

پوزیشن گهواره ای

پوزیشن شیردهی

اولین و بهترین پوزیشن شیردهی که همه مادران این حرکت را انجام می دهند، پوزیشن گهواره ای است. در این حالت سر نوزاد در قسمت خم شده آرنج مادر قرار می گیرد. مادر می تواند بر روی صندلی دسته دار بنشیند و زیر پاهای خود صندلی کوتاه تری قرار دهد. باید نوزاد را طوری در آغوش گرفت که سینه و شکم نوزاد دقیقا روبروی مادر قرار داشته باشد.

برای راحتی بیشتر مادر و کودک می توان از بالش شیردهی که در بازار موجود است هم استفاده کرد. سر نوزاد روی آرنج شما قرار گرفته و ساعد مادر در قسمت پشت، گردن و باسن نوزاد قرار می گیرد. با این کار احتمال افتادن نوزاد از آغوش مادر به صفر می رسد. پوزیشن گهواره ای معمولا برای نوزادان سالم بدون مشکل و بیماری خاص و حتی مادرانی که به صورت طبیعی زایمان کرده اند، بسیار مناسب است.

در مادرانی که سزارین کرده اند، استفاده از این روش می تواند باعث فشار آوردن به محل زایمان آن ها شده و باعث ناراحتی شود. این وضعیت معمولا بعد از یک ماهگی و زمانی که عضلات گردن کودک کمی قوی تر شد، پیشنهاد می شود.

پوزیشن زیر بغل

حالت زیر بغل

در این وضعیت شما باید کودک را در زیر بغل خود قرار داده و صورت او روبروی صورت شما باشد. دقت داشته باشید که بینی نوزاد باید با نوک سینه مادر هم سطح باشد. باز بودن راه تنفس نوزاد را باید به طور مرتب چک کنید. در این حالت شیردهی باید تمامی سر، گردن و ستون فقرات نوزاد بر روی یک دست مادر قرار بگیرد. برای هدایت سینه به دهان نوزاد دست خود را به شکل c بر روی سینه قرار داده و نوزاد را به سمت سینه هدایت کنید. این روش برای افرادی که سزارین شده اند و مادرانی که دوقلو دارند، بسیار مناسب است.

پوزیشن خوابیده به پهلو

پوزیشن شیردهی

در این وضعیت بهتر است از بالش کمک بگیرید چند بالش در پشت خود قرار داده و یک بالش کوچک هم در بین زانوها و زیر سر خود قرار دهید تا سر و ستون فقرات شما در یک خط مستقیم قرار بگیرند. نوزاد را باید طوری بخوابانید که بدن او مستقیما روبروی شما باشد. می توانید دست پایین خود را زیر سر نوزاد قرار دهید تا سرش کمی بالا قرار بگیرد. اگر احتمال خفگی وجود دارد بهتر است زیر سر نوزادتان هم یک بالش کوچک قرار دهید.

به طور کلی ارتفاع سر نوزاد و میزان خم شدگی خود را طوری تنظیم کنید که نه شما خم شده باشید و نه نوزاد برای رسیدن به سینه مادر به سختی بیفتد. این حالت برای مادرانی که در دوران نقاهت بعد از زایمان هستند و یا باید در طول شب به نوزاد خود شیر بدهند، بسیار مناسب است.

پوزیشن کوالا

حالت کوالا

پوزیشن کوالا برای کودکان بزرگتر کاربرد دارد. در این وضعیت کودک را به حالت عمودی بر روی ران های خود قرار داده و شروع به شیر دادن او کنید. در این حالت پاهای کودک از در دو طرف پاهای شما آویزان است.

پوزیشن بیولوژیکی

پوزیشن شیردهی

حالت بیولوژیکی حالتی بسیار راحت هم برای مادر و هم برای کودک است. در این حالت مادر باید جای راحت و مناسبی را برای خود انتخاب کند و در حالت نیمه لم داده قرار بگیرد. کودک را به روی شکم خوابانده، به طوری که شکم کودک بر روی شکم مادر باشد. دست خود را به عنوان تکیه گاه در پشت کودک قرار دهید تا مانع غلت زدن و افتادن کودک باشد. وضعیت بیولوژیکی برای خود کودک بسیار راحت است و معمولا اکثریت کودکان این وضعیت را دوست دارند.

نکات مهم در هنگام انتخاب وضعیت مناسب شیر دادن

با توجه به انواع مختلف پوزیشن های شیردهی، مادر باید بتواند به شرایط کودک خود واقف شود و با توجه به شرایط موجود وضعیت بهتر و مطلوب تر را انتخاب کند. بهتر است در هنگام شیردهی حتما مادر به جایی تکیه بدهد. می توانید از صندلی های مخصوص شیردهی استفاده کنید. چنانچه صندلی مخصوص نداشتید، می توانید با استفاده از بالش های مختلف تکیه گاه مناسبی را برای خود درست کنید. نکته مهم دیگر این است که در هر وضعیتی که قرار دارید باید حتما با دست سینه خود را بالا نگه دارید.

خصوصا در روزهای اول که سینه مادر پر از شیر بوده و قدرت نوزاد بسیار کم است، نباید وزن سینه را روی صورت نوزاد بیندازید. این کار باعث خفگی نوزادتان خواهد شد. نکته مهم دیگر راحت بودن جای کودک است. بدن کودک هم باید در وضعیت درست و راحتی قرار بگیرد. می توانید از پوزیشن های مختلف شیردهی با توجه به موقعیت خود استفاده کنید تا با آرامش بیشتری به نوزاد خود شیر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا