مادر و کودک

نحوه کوتاه کردن ناخن نوزاد

رسیدگی به امور بهداشتی نوزادان اهمیت بسیار زیادی دارد. کوتاه کردن ناخن نوزاد نیز یکی از کارهای مهمی است که والدین باید هر چند وقت یکبار آن را انجام دهند. اما از آنجایی که نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و دائماً در حال حرکت و تکان دادن دست‌ های خود هستند این عملیات می ‌تواند بسیار سخت و چالش برانگیز باشد. در ادامه با آموزش نحوه کوتاه کردن ناخن نوزاد، شما را با روش درست این کار آشنا می‌کنیم تا هنگام انجام آن نوزاد دچار آسیب نشود.

نحوه کوتاه کردن ناخن نوزاد

نوزادان پوست و ناخن ‌های بسیار حساسی دارند. ناخن های آن ها در عین نرم بودن بسیار تیز است. همانطور که می ‌دانید نوزادان علاقه شدیدی به حرکت دست و پای خود دارند و به طور مداوم دستانشان را روی سر و صورت می‌کشند. حال تصور کنید ناخن های دست به اندازه کافی بلند شده باشند، در صورت برخورد این ناخن‌ ها به صورت، پوست به سرعت آسیب دیده و در اثر خراشیدگی دچار سوزش و یا حتی خونریزی می ‌شود.

علاوه بر این، ناخن ‌های بلند می ‌توانند محل بسیار خوبی برای تجمع میکروب ‌ها و آلودگی ‌ها باشند. در صورتی که نوزاد انگشتان خود را در دهان کند این آلودگی ‌ها به سرعت به دهان نوزاد منتقل خواهند شد. شاید بتوان گفت یکی از دلایل آفت دهان در نوزادان همین مورد باشد. به همین دلیل است که والدین باید به کوتاه کردن ناخن نوزاد خود اهمیت زیادی بدهند و این کار را در زمان مناسب آن انجام دهند.

اما برخی از والدین به دلیل ظریف بودن دست ‌ها و ناخن ‌ها و حرکت های مداوم دست نوزاد، از انجام این کار واهمه دارند. به هر حال ناخن نوزاد به صورت مرتب رشد کرده و بزرگ می ‌شود و شما باید با این چالش مهم روبرو شوید تا بتوانید در صورت نیاز به تنهایی ناخن ها را کوتاه کنید.

قبل از هر چیزی باید از قبل یک ست مانیکور نوزاد تهیه کنید که تنها مختص نوزادان طراحی شده باشد. به هیچ عنوان برای کوتاه کردن ناخن نوزاد از ناخن گیرهای بزرگسالان استفاده نکنید. حال بیایید به صورت گام به گام مراحل کوتاه کردن ناخن نوزاد را بررسی کنیم.

مراحل کوتاه کردن ناخن نوزاد

کوتاه کردن ناخن نوزاد
  • شستن دست ‌ها: حتماً قبل از شروع فرایند کوتاه کردن ناخن ‌ها، دست ‌های خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید.
  • انتخاب یک وضعیت مناسب: بهتر است جایی بنشینید که کاملاً راحت باشد و بتوانید در این وضعیت کنترل خوبی روی دست ‌های نوزاد داشته باشید. اگر بتوانید زمانی که نوزاد روی تخت خود خوابیده این کار را به آرامی و بدون بیدار کردن او انجام دهید فرایند ناخن‌گیری راحت ‌تر انجام خواهد شد. در ضمن توجه داشته باشید که این کار را در مکانی انجام دهید که نور محیط کافی و به اندازه باشد.
  • برای کوتاهی ناخن ‌ها می ‌توانید از ناخن گیرهای ظریف مخصوص نوزاد یا قیچی که در ست مانیکور نوزاد وجود دارد استفاده کنید.
  • نوزاد را محکم بگیرید. باید او را به گونه ‌ای نگه دارید که نتواند دستان خود را حرکت دهد. البته این کار را نباید به گونه ‌ای انجام دهید که فشار زیادی به دستان نوزاد وارد شود.
  • برای جلوگیری از آسیب به پوست نوزاد می ‌توانید نوک انگشتان او را به سمت عقب بکشید.
  • با توجه به انحنای ناخن نوزاد آن ها را کوتاه کنید.
  • برای صاف کردن گوشه ‌ها و لبه ‌های زبر و تیز اطراف ناخن از سوهان مخصوص نوزاد استفاده کنید.
  • در صورتی که ناخن پاها نیز بلند شده ‌اند می ‌توانید پس از کوتاه کردن ناخن دستان به سراغ پاها بروید و تمام این مراحل را برای ناخن ‌های پا نیز انجام دهید.

نکات مهم در کوتاه کردن ناخن نوزاد

کوتاه کردن ناخن نوزاد

در این بخش به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که در فرایند کوتاه کردن ناخن نوزاد می ‌توانند به شما بسیار کمک کنند و از آسیب زدن به پوست و ناخن نوزادان نیز جلوگیری به عمل آورند. این نکات به شرح زیر هستند:

  • در زمان کوتاه کردن ناخن ‌ها، آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. در صورت عصبانی شدن یا گریه کردن نوزاد سعی کنید با خواندن آواز، او را سرگرم کنید و به هیچ عنوان دستپاچه نشوید.
  • برای ایمنی بیشتر در صورتی که از ناخن گیر یا قیچی نوزاد قبلا استفاده شده است ابتدا آن ها را ضدعفونی کرده و سپس اقدام به کوتاه کردن ناخن ‌ها کنید.
  • به هیچ عنوان ناخن نوزاد را از ته نگیرید.
  • برای یک دست شدن ناخن ‌ها پس از گرفتن آن ها، برای از بین بردن حالت زبری و تیزی ناخن حتماً از سوهان ناخن مخصوص نوزاد استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان عملیات ناخن‌گیری را در فضایی با نور کم انجام ندهید. چرا که ممکن است به پوست نوزاد آسیب وارد شود.
  • در صورت ضعیف بودن چشم ‌ها حتماً قبل از شروع ناخن‌گیری عینک خود را به چشم‌ ها بزنید.
  • تحت هیچ شرایطی ناخنی که بخشی از آن از قبل کنده شده را با دستان خود جدا نکنید.
  • در شرایطی که نوزاد خسته، گرسنه یا بیش از حد عصبانی است و بهانه‌ گیر می ‌شود، اقدام به کوتاه کردن ناخن او نکنید. این کار را به زمانی موکول کنید که نوزاد آمادگی بیشتری داشته باشد و با شما بیشتر همکاری کند.

در صورت زخمی شدن دست نوزاد چه اقداماتی انجام دهیم؟

گاهی اوقات هر چقدر هم که شما تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا ناخن گیری نوزاد به بهترین شکل ممکن انجام شود ممکن است با یک حرکت ناخواسته از جانب کودک یا شما به ناخن ‌ها یا پوست نوزاد آسیب وارد شود. شما باید برای این شرایط نیز آمادگی لازم را داشته باشید تا بدانید چه کاری را برای درمان پوست آسیب دیده انجام دهید.

در صورت خونریزی پوست یا ناخن نوزاد وحشت زده عمل نکرده و خونسردی خود را حفظ کنید. ابتدا برای توقف خونریزی دست نوزاد را زیر آب ولرم یا تقریبا سرد قرار داده تا به این شکل خونریزی متوقف شود. سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید و فشار روی انگشتان کودک وارد نکنید.

پس از شستن دست نوزاد، آن را با یک دستمال تمیز به آرامی ببندید تا خونریزی کاملاً بند بیاید. به هیچ عنوان دست را پانسمان نکنید یا دستمالی که استفاده می‌کنید را بیش از حد فشار ندهید. چرا که ممکن است جریان خون نوزاد را متوقف کند. پس از گذشت مدت زمانی خونریزی تمام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا