دیگر مقالات

چگونه از گره خوردن موی نوزاد جلوگیری کنیم؟

گره خوردن مو نوزاد شاید یکی از چالش هایی باشد که مادران اغلب با آن دست و پنجه نرم می کنند به خصوص اگر مو نوزاد فر و مجعد نیز باشد. موی نوزادان معمولا جنس لطیف و نرمی دارد و در اثر تعریق و تجمع چربی به سرعت گره خورده و در هم می پیچد. این گره خوردگی در صورتی که باز نشود ممکن است در زمان استحمام نوزاد مشکل ایجاد کند.

علاوه بر این، نوزادان تمایل شدیدی به چنگ انداختن به نواحی سر و صورت خود دارند و در صورتی که به این گره خوردگی ها برسند ممکن است در اثر کشیدن زیاد درد زیادی را متحمل شوند. بنابراین مادران عزیز باید تا حد امکان از بروز گره خوردگی در موی نوزاد جلوگیری کنند. در این مطلب راهکارهایی جهت جلوگیری از گره خوردن موی نوزادان ارائه می کنیم.

چرا موی نوزاد گره می خورد؟

گره خوردن مو نوزاد دلایل متعددی دارد. معمولا موی نوزاد در اثر کثیفی، خشکی بیش از حد، عدم رسیدگی به موها و شانه نکردن، بازی بیش از حد نوزاد با موها، تعریق زیاد و… دچار در هم تنیدگی و گره می شود. گره خوردن مو نوزاد مشکلی است که برطرف کردن آن ممکن است گاهی نوزاد را متحمل درد کند. به همین دلیل به والدین توصیه می شود روش های جلوگیری از بروز این اتفاق را فرا بگیرند تا در نهایت نیازی به رفع گره مو نباشد.

روش های جلوگیری از گره خوردن مو نوزاد

اگر گره خوردگی موی نوزاد شدید باشد، باز کردن این گره به راحتی امکان پذیر نیست و حتی ممکن است مجبور باشید در مواردی بخشی از این مو را ببُرید. پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق یک سری کارهای ساده و روزمره را انجام دهید تا نوزاد شما همیشه موهایی صاف و مرتب داشته باشد. در ادامه با این راهکارها آشنا می شویم.

شانه کردن مرتب موهای نوزاد

گره خوردن مو نوزاد

قطعا یکی از بهترین راهکارها که حتما به ذهن شما هم آمده است، شانه کردن مرتب موهای نوزاد است. موهای نوزاد معمولا آنقدر پرپشت و حجیم نیست که وقت زیادی از شما برای شانه کردن بگیرد. پس نسبت به این کار سهل انگاری نکنید. هر روز هر زمان که فرصت می کنید نوزاد خود را به آغوش بکشید با استفاده از یک شانه یا برس، موی فرزندتان را شانه و مرتب کنید.

شانه کردن علاوه بر اینکه باعث مرتب شدن موها می شود نوعی نوازش سر به شمار می رود که بسیاری از نوزادان از انجام آن لذت می برند. شانه کردن موی سر می تواند سبب تحریک فولیکول های مو شده و از خشکی بیش از حد مو نیز جلوگیری به عمل آورد. همچنین با افزایش خون رسانی به پوست سر باعث می شود تا موها همیشه سالم مانده و رشد بهتری داشته باشند.

نکته مهمی که اینجا باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که برای انتخاب شانه و برس نوزاد کمی حساسیت به خرج دهید. به هیچ عنوان از شانه یا برس بزرگسالان برای شانه کردن موی نوزاد استفاده نکنید. لوازم بهداشتی نوزاد باید کاملا مختص و مناسب او باشند. شانه یا برس به هیچ عنوان نباید تیز، زبر و آسیب زننده باشند. پس در انتخاب این محصولات نهایت دقت را به کار گیرید.

شانه کردن موها قبل از استحمام نوزاد

اشتباهی که بسیاری از والدین به هنگام حمام کردن نوزاد مرتکب می شوند این است که شانه یا برس زدن موی نوزاد را به بعد از استحمام او موکول می کنند یا مو های نوزاد را داخل حمام شانه می زنند. در صورتی که موی نوزاد پس از استحمام و خیس شدن بسیار حساس، شکننده و آسیب پذیر می شود و پوست سر او نیز می تواند در اثر شانه یا برس زدن تحریک و ملتهب شود که نتیجه آن سوزش پوست سر است. بنابراین بهترین راه که هم می تواند از گره خوردن مو نوزاد جلوگیری کند و هم به پوست سر نوزاد آسیب نزند، شانه کردن مو دقیقا قبل از حمام کردن اوست.

گره خوردن مو نوزاد

استفاده از شامپوی مخصوص نوزاد

گره خوردن مو نوزاد

یکی از دلایلی که باعث گره خوردن مو نوزاد می شود و تا اینجا به آن اشاره نشد، استفاده از محصولات شوینده نامناسب با موی سر نوزاد است. شامپوهای نامناسب علاوه بر خشک کردن پوست سر باعث گره خوردگی شدید در موها می شوند که برطرف کردن این گره ها و در هم پیچیدگی ها ممکن است کار زمانبر و سختی باشد. باید حتما از شامپوی مخصوص نوزادان برای شستشوی سر نوزاد استفاده کنید که علاوه بر تمیز کردن موی سر، PH پوست سر را نیز کنترل و متعادل کند.

پرهیز از شستشوی زیاد موی سر نوزاد

یکی از راهکارهای بسیار موثر برای جلوگیری از گره خوردن مو نوزاد، عدم شستشوی زیاد موهاست. یک نوزاد در حالت عادی به دو تا سه بار در هفته استحمام نیاز دارد نه بیشتر. اشتباه نکنید، شستشوی مرتب و بیش از اندازه نوزاد که برخی والدین به آن شدیدا معتقد هستند، نه تنها مفید نیست، بلکه عامل اصلی گره خوردگی در موها و حساسیت شدید در پوست سر نوزادان است. هفته ای دو تا سه بار استحمام آن هم در صورت لزوم کافیست. این کار ترشح چربی در پوست سر را متعادل کرده و از خشک شدن موها، وزی موها و گره خوردگی در آن ها نیز جلوگیری می کند.

گره خوردن مو نوزاد

استفاده از اسپری مخصوص ضد گره

توجه داشته باشید که تمامی محصولات معرفی شده دقیقا باید مخصوص نوزاد تولید شده باشند. به هیچ عنوان از اسپری ضد گره بزرگسالان برای موی سر نوزاد خود استفاده نکنید. چرا که ترکیبات شیمیایی قوی در این محصولات می تواند باعث مشکلات تنفسی در کودکان شود. اسپری های مخصوصی به عنوان اسپری نرم کننده موی نوزاد در بازار وجود دارند که می توانید با کمی تحقیق بهترین نوع آن ها را برای باز کردن گره موی نوزاد پیدا کنید.

با تهیه این اسپری می توانید به راحتی موی سر نوزاد را شانه کرده و مانع از گره خوردگی در آن ها شوید. برای بهتر شانه کردن موها اطمینان حاصل کنید که از اسپری برای تمامی قسمت های موی نوزاد استفاده کرده باشید و مو کاملا آغشته به مواد اسپری شده باشد. اما به یاد داشته باشید که بیش از حد از این اسپری استفاده نکنید.

اسپری ضد گره علاوه بر حفظ رطوبت مو، جلوگیری از وزی و گره خوردن مو به طراوت، شادابی و درخشندگی موی نوزادان بسیار کمک می کند. معمولا ترکیبات اسپری مخصوص موی نوزادان گیاهی بوده و دارای ویتامین های مغذی برای پوست نوزاد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا