مادر و کودک

مراسم گل غلتان نوزاد چیست؟ حمام گل نوزاد چه فوایدی دارد؟

گل غلتان نوزاد یا همان حمام گل نوزاد، یکی از رسم های مرسوم شهر سمنان، ،دامغان، شاهرود، کلاته، میامی، کاشان و … است که از گذشته تا به امروز بسیار رواج داشته است اما خواستگاه این رسم دامغان بوده است. اما گل غلتان نوزاد در سال 1389 به عنوان اولین میراث معنوی سمنان به ثبت ملی رسید.

جالب است بدانید این مراسم بعد از عید نوروز دومین مراسمی است که به ثبت ملی رسیده. همچنین این مراسم در شهرهای خراسان رضوی و گناباد نیز برگزار می‌شود و قدمتی صد ساله دارد. معمولا این مراسم را برای نوزادانی که ده روز از بدنیا آمدنشان گذشته است تا نوزادان 1 ساله انجام می دهند. این کار ضمن اینکه از چروک شدن پوست جلوگیری می کند و باعث شادابی و طراوت پوست کودکان می شود، نوزاد را در برابر بیماری ها ایمن می کند.

گل غلتان نوزاد

البته این مراسم در واقع برای نوزادانی انجام می شود که اولین بهار زندگی شان را تجربه می کنند و به گفته بزرگ ترها این مراسم سبب می شود تا کودک از کودکی تا بزرگسالی دچار حساسیت فصلی نشود. این مراسم معمولا با اقوام نزدیک مانند مادر، خاله، عمه و مادربزرگ انجام می شود. در ادامه برای شما جزئیات این مراسم را تدارک دیده ایم پس تا پایان همراه ما باشید.

چه زمانی مراسم گل غلتان انجام می شود؟

در گذشته معمولا در فصل بهار که گل های محمدی برداشت می شد، برای نوزادانی که در این فصل به دنیا می آمدند انجام می شد. اما در برخی شهر ها گل غلتان نوزاد به مناسبت تولد یک سالگی نوزادان انجام می شد. اما در شهر های دیگر حمام گل نوزاد برای نوزادانی انجام می‌شد که اولین بهار عمر خود را می‌گذرانند. در بعضی شهر های دیگر نیز گل غلتان بعد از دهمین روز از تولد نوزاد انجام می شد.

گل غلتان نوزاد

آیین مراسم گل غلتان نوزاد

گل غلتان نوزاد

اگر نوزاد در فصل بهار به دنیا آمده باشد، یک روز قبل از مراسم، اقوام درجه یک اول صبح برای چیدن گل ها به باغ های گل محمدی می روند و گل ها را برای مراسم جمع آوری می کنند. بعد از شدن گل ها، آن ها را پر پر می کنند و تیغ و برگ‌ها از گل جدا می‌شود، سپس گل های پر پر شده داخل پارچه‌ای سفید ریخته می شود.

اولین حمام نوزاد متولد شده را مادربزرگ انجام می دهد و پس از خشک کردن بدنش، کودک را دست به دست، بین حاضرین می چرخانند. سپس پارچه ای سفید و تمیز را 4 زن از اقوام درجه یک نگه می دارند و کودک را درون پارچه قرار می دهند و روی کودک گل محمدی می ریزند، سپس اشعاری را همراه با صلوات برای زیبایی کودک می خوانند.

پس از مراسم اقوام هدایای خود را روی پارچه کنار کودک می گذارند، میزبان نیز با چای و شیرینی ازمیهمانان پذیرایی می کند. گل هایی که نوزاد در آن غلتانده شده را خشک می کنند و اگر نوزاد دختر بود گل ها پر پر کرده و آن ها را در جهاز او و اگر پسر باشد گل ها را در سجاده دامادی اش قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا