مادر و کودک

لانگو یا کرک جنین چیست؟

لانگو به مو ریزه های نرم و بوری گفته می شود که برخی از نوزادان بدو تولد روی پوست شان دارند؛ لانگو یا کرک جنین اولین موهایی هستند که روی پوست انسان رشد می کنند. کرک جنین از جنین در حال رشد در برابر سرما محافظت می کند. این کرک ها معمولا روی بدن نوزادان دیده می شود اما اگر روی بدن افراد میانسال مشاهده کردید فورا آن را آسیب شناسی کنید چرا که می تواند نشانه ای از بیماری های زمینه ای باشد. اما در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با لانگو آشنا کنیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ بدهیم؛ پس با ما همراه باشید.

کرک جنین به چه شکل و رنگی دیده می شود؟

این کرک ها بسیار نرم و پرزی شکل هستند که رنگ دانه ندارد و بور است؛ سلول های موجود در فولیکول موی کرک جنینی بیشتر از 20 نوع هستند که مهم ترین آن ها عباتنداز:

کرک جنین
  1. سلول های ماتریکس ژرمینال (شکل مو را تعیین می کند.)
  2. سلول های مزانشیمی (تشکیل دهنده پاپیلای مو)
  3. سلول های بنیاری فولیکول مو (موجود در برآمدگی و ماتریکس فولیکول مو)
  4. کراتینوسیت ها (تشکیل دهنده کراتین در اپیدرم)
  5. فیبروبلاست (تشکیل دهنده کلاژن)

رنگ موهای کرکی روی بدن نوزاد از خیلی روشن تا تیره تغییر می کند؛ که مهم ترین دلیل تغییر رنگ آن ژنتیک نوزادان است. اگر بخواهیم مثال بزنیم می توانیم بگوییم: اگر نوزادی با رنگ پوست تیره به دنیا بیاید ممکن است کرک های روی بدنش بیشتر از نوزادانی که رنگ پوست شان روشن است دیده شود.

رشد موهای بدن جنین از هفته چندم شروع می شود؟

معمولا از هفته 16 الی 20 بارداری روی بدن جنین لانگو ایجاد می شود و تقریبا روی تمامی نقاط بدن آن ها رشد می کند به جز مکان هایی که فولیکول مو ندارد مانند دهان، لب، کف دست، ناخن ها، اندام تناسلی، کف پا و …

  1. از هفته 14 بارداری فولیکول های مو شکل می گیرند و شروع به رشد می کنند.
  2. اولین موها در هفته 20 بارداری بر روی ابروها، بالای لب و چانه جوانه می زنند.
  3. موهای سر از هفته 22 بارداری شروع به رشد کرده و کرک هایی بر روی سر، شانه، پشت و گوش آن ها رویت می شود.
  4. تولید ملانین در هفته 23 شروع می شود که به موهای نوزادتان رنگ می دهد.
  5. پس از تولد نیز مقداری موی کرکی روی بدن نوزاد وجود دارد که طی هفته ها و یا ماه های آینده می ریزد.

لانگو تا چه زمانی روی بدن نوزاد می ماند؟

لانگو

معمولا این نوع کرک ها قبل از تولد می ریزند اما برخی از نوزادان نیز با همین کرک ها به دنیا می آیند. احتمال اینکه نوزاد با کرک جنین به دنیا بیاید در کودکان نارس بسیار بیشتر از نوزادانی است که به موقع به دنیا می آیند زیرا نوزاد رشد خود را کرده و روند رشد مناسبی داشته است.

کرک جنین معمولا در ماه های هفتم الی هشتم بارداری شروع به ریزش می کند اما اگر بدو تولد نوزادتان کمی موی کرکی داشت نگران نباشید چرا که لانگو به مرور زمان از بین می رود.

نقش لانگو در دوران جنینی (بارداری مادر)

لانگو یا کرک جنینی نقش بسیار مهمی در چسبیدن ورنیکس کازئوزا ( ماده پنیری شکل که پس از زایمان بدن نوزاد را پوشانده) به بدن نوزاد دارد. جالب است بدانید بدون کرک جنینی ورنیکس به پوست نوزاد نمی چسبد و نمی تواند به درستی از کودک محافظت کند. از جمله وظایف لانگو عبارتنداز:

  1. حفاظت از پوست جنین: مایع آمنیوتیک بدون وجود ورنیکس و کرک می تواند به پوست حساس و ظریف جنین آسیب برساند. هنگامی که ورنیکس و لانوگو در کنار هم قرار می گیرند می توانند از جنین در برابر مواد مضر موجود در رحم حفاظت کنند.
  2. تنظیم حرارت بدن جنین: این موهای ظریف و به اصطلاح کرکی می تواند گرمای مناسبی را برای کودک شما فراهم کند؛ تا زمانی که کودک به اندازه کافی رشد کرده و چربی لازم را برای گرمای خود تولید کند.
  3. حفاظت از آب بدن جنین: لانوگو می تواند مانع از دست دادن آب بدن جنین شود. ورنیکس یک پوشش کرمی و لایه ای ضد آب است که ویسکوزیته آن بسیار بالا است و مانع از دست دادن سلول های پوستی می شود.
  4. حفاظت تعادل الکترولیتی بدن جنین: کرک جنین از جنین در برابر مواد مضر موجود در مایع آمنیوتیک مخصوصا اوره و الکترولیت ها محافظت می کند و ضمن اینکه برای ایمنی ذاتی جنین نیز بسیار مفید است.
  5. کمک به رشد جنین: کرک ها در رشد جنین تاثیر بسیار زیادی دارد و تا زمانی که این کرک ها روی بدن جنین قرار دارد رشد آن بسیار خوب و مطلوب پیش می رود اما از هنگامی که این کرک ها از روی بدن جنین از بین می رود روند رشد جنین نیز کند می شود.
  6. کمک به تشکیل مکونیوم: معمولا لانوگو در ماه های هفتم الی هشتم بارداری می ریزد و با مایع آمنیوتیک مخلوط می شود. از آن جایی که جنین مایع آمنیوتیک را می بلعد لانگو بخشی از غذای جنین می شود. و جالب است بدانید نوزاد در اولین مدفوع (مکونیوم) خود مو ریزه دفع می کند.

کلام آخر

در این مقاله برای شما ضرورت وجود لانگو یا کرک جنین را در کنار ورنیکس توضیح دادیم؛ امیدواریم اطلاعات لازم و کامل در این باره را به خوبی مطالعه کنید. در پایان اگر می توانید برای اولین حمام نوزادتان کمی صبر کنید. زیرا نوزاد تازه متولد شده و از رحم خارج شده کمی به او اجازه دهید تا با محیط بیرون از رحم عادت کند و بدنش با دما ارتباط برقرار کند.

سوالات متداول

آیا تولد نوزاد با کرک ها بد است؟

خیر به هیچ عنوان بد نیست؛ کاملا طبیعی است که نوزاد بدو تولد روی بدنش لانگو داشته باشد مخصوصا اگر زایمان زودرس داشته باشید. این موضوع به هیچ عنوان نگران کننده نیست و پس از مدتی تمامی کرک ها از روی بدن نوزاد می ریزند.

چه زمانی باید موهای کرکی را از روی بدن کودک از بین ببریم؟

شما به هیچ وجه نباید این کرک ها را دستکاری یا به اصطلاح اپلاسیون کنید به هیچ عنوان اقدام به تراشیدن یا کندن این مو ها نکنید؛ زیرا پوست نوزادان بسیار نازک و حساس است شما با این حرکت باعث تحریک پوست نوزاد خود می شوید. پس اجاره دهید تا این مو ها در زمان مناسب خودش بریزد.

چه زمانی لانگو نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

لانگو کاملا طبیعی است و هیچ عنوان نگران کننده نیست؛ وجود لانگو در دوران جنینی امری کاملا واجب و ضروری است که برخی از نوزادن پس از تولد نیز کمی از آن کرک ها را روی بدن شان دارند. کمی که بگذرد و نوزادتان رشد بیشتری داشته باشد به مرور زمان این موهای کرکی می ریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا