مادر و کودک

شانه کردن مو نوزاد و فواید آن + نکات

همه کودکان، با ویژگی های ظاهری متفاوتی متولد می شوند. یکی از این ویژگی های ظاهری، موی نوزاد است. برخی از نوزادان در بدو تولد، بدون مو هستند و برخی دیگر، ممکن است مو های زیادی داشته باشند. هر چند، احتمال تغییر بافت و رنگ موی نوزاد تا قبل از 1 سالگی وجود دارد. حتی ممکن است در مواردی، تا سن 6 ماهگی، مقداری از مو های نوزاد ریخته و دوباره رشد کند. اما در کنار این موارد، نکته قابل توجه این است که، شانه کردن مو نوزاد به طور مرتب، بسیار مفید است.

از آن جایی که پوست بدن و سر نوزاد، مانند سایر قسمت های بدنش، ظریف و حساس است، ممکن است این سوال در ذهن اکثر مادران به وجود بیاید که، آیاشانه زدن موی نوزاد به پوست و موی او آسیب می رساند؟ شانه زدن موی نوزاد چه فوایدی دارد؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت خیر، شانه زدن موی نوزاد نه تنها برای پوست سر و موی نوزاد بد نیست بلکه فواید زیادی نیز دارد، اما به این شرط که از برس مناسب استفاده کنید و این کار را به درستی انجام دهید. بنابراین تا پایان همراه ما باشید تا شما را با فواید شانه زدن موی نوزاد و نکات مهم در انجام این فرایند آشنا کنیم.

فواید و مزایای شانه کردن مو نوزاد

شانه کردن موی نوزاد


شانه کردن مو نوزاد، به صورت آهسته و آرام، فواید و مزایای زیادی دارد. در این جا، برخی از این مزایا را بررسی خواهیم کرد.

1. بهبود جریان خون

شانه کردن مو نوزاد با استفاده از برس های مخصوص کودک که دندانه های نرم دارد، موجب تحریک پوست سر نوزاد و افزایش جریان خون آن شده و در نتیجه، تقویت و رشد موهای نوزاد را به دنبال خواهد داشت.

2. آرامش کودک

شانه کردن مو های نوزاد به صورت آرام، احساس آرامش بخشی به او داده که این مورد، در هنگام خواب کودک بسیار مفید و موثر است.

3. تحریک سیستم عصبی

شانه کردن مو نوزاد، به نوعی ماساژ دادن جمجمه او به شمار می رود. این کار، در ایجاد آرامش و احساسی خوشایند در نوزاد، بسیار موثر است. علاوه بر این، ماساژ، موجب تحریک سیستم عصبی نوزاد شده که در نهایت، منجر به تقویت سیستم عصبی مرکزی او می شود. در نتیجه، کودک شما مغز سالم تری نیز خواهد داشت.

4. از بین رفتن پوسته های سر

ممکن است در چند ماه اول تولد نوزاد، پوسته هایی روی سر دیده شود. هر چند این مسئله نگران کننده نیست و خیلی زود برطرف می شود، با این حال، شانه کردن مو نوزاد، موجب پاک شدن و از بین رفتن سریع تر پوسته ها شده و نیز احتمال به وجود آمدن مجدد این پوسته ها را کاهش می دهد. اما توجه داشته باشید که نباید سعی کنید با شانه کردن پوسته های روی سر را جدا کنید.

5. زیبایی کودک

شانه زدن و مرتب کردن موی نوزاد، علاوه بر این که موجب زیبایی و شکیل شدن او می شود، در ایجاد روحیه بهتر برای پدر و مادر نیز بسیار موثر است. به این دلیل که، مراقبت از نوزادی مرتب، بسیار دلپذیر تر از یک نوزاد آشفته و نا مرتب خواهد بود.

نکات مهم هنگام شانه زدن موی نوزاد

همان طور که گفته شد، موی نوزاد، مانند همه اعضای بدن او بسیار ظریف و حساس است. به همین دلیل شانه زدن موی نوزاد، باید با احتیاط فراوان انجام شود. در این جا، به برخی از نکات مهم در هنگام برس زدن موی نوزاد، اشاره می کنیم.

  • هرگز از شانه و برس بزرگسالان برای شانه کردن مو نوزاد استفاده نکنید. انجام این کار، باعث بروز آسیب به پوست سر نوزاد خواهد شد.
  • در خرید شانه و برس نوزاد دقت کرده و مطمئن شوید شانه، دارای دندانه های ریز و نرم است. شانه هایی با دندانه های نرم، امکان جدا سازی موهای فر را نیز برای شما فراهم کرده و می توانید با خیال راحت و بدون آسیب به پوست سر نوزاد، عمل شانه زدن را انجام دهید.
  • بهتر است در هنگام شانه زدن موهایی که فر و در هم است، با مشورت پزشک، از سرم های موی مخصوص نوزادان یا نرم کننده موی کودک استفاده نمایید. استفاده از این محصولات، از گره خوردن مو نوزاد جلوگیری کرده و موجب باز شدن گره های موی نوزاد شده و عمل شانه زدن را راحت تر می کند.
  • شانه کردن را از نوک مو آغاز کنید. به این صورت که، با یک دست مو را نگه داشته و با دست دیگر، آن را شانه بزنید. دقت کنید که، فشار زیادی بر موهای نوزاد وارد نکنید.
  • بهتر است موها را فقط در زمانی که خشک شده اند شانه کنید. زیرا، موهای مرطوب و خیس، به راحتی از پوست سر نوزاد جدا شده و می ریزند.

خرید شانه و برس مخصوص نوزاد

از ضروری ترین و مهم ترین لوازم سیسمونی هر نوزادی، شانه و برس نوزاد است. از آن جایی که پوست بدن و به ویژه سر نوزادان، بسیار حساس و نرم و نازک است، انتخاب و خرید برس و شانه برای آن ها بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهتر است، در انتخاب و خرید شانه و برس نوزاد، به بلندی و کوتاهی، ضخامت و جنس مو های نوزاد توجه کنید. در ادامه به معرفی انواع شانه و برس مخصوص نوزاد می پردازیم.

شانه کردن موی نوزاد

انواع برس موی نوزاد

  • برس پارویی: این مدل برس ها، به شکل مربع بوده و اغلب برای مو های متوسط، مناسب است. استفاده از این برس ها، به بهبود جریان خون در پوست سر نوزاد کمک خواهد کرد.
  • برس فلزی: بهتر است از این مدل برای شانه کردن مو نوزاد استفاده نشود. با این حال، اگر موی نوزادتان فر یا مجعد باشد، می توانید به جای استفاده از شانه های پلاستیکی با دندانه های نرم، از برس فلزی استفاده کنید. از ویژگی های برس های فلزی، کیفیت و دوام بالای آن ها می باشد. به علاوه، از گره خوردن موی نوزاد نیز جلوگیری می کند.
  • برس چوبی: یکی از بهترین و مناسب ترین مدل شانه ها برای موی نوزاد، شانه چوبی است. استفاده از برس و شانه های چوبی، به دلیل کیفیت بالا، در ایجاد حس آرامش در نوزاد بسیار موثر خواهد بود.
  • برس پلاستیکی: استفاده از شانه های پلاستیکی نرم، در مواردی مانند ماساژ کف سر نوزاد و از بین بردن پوسته های سفید، بسیار کاربردی و رایج است.
  • برس کربنی: برس های کربنی بسیار نرم بوده و انعطاف پذیری کمتری نیز دارند. از این جهت، مناسب نوزادانی است که مو های پر پشت و ضخیم دارند.

مراقبت از موی نوزاد به چه صورت است؟

شانه کردن موی نوزاد

مراقبت از موی نوزاد، مانند جنبه های دیگر مراقبت از او، بسیار مهم و اساسی است. لازم است والدین، نکاتی را برای مراقبت از موی نوزادشان بدانند تا به این ترتیب، موی نوزاد به بهترین شکل، رشد کند. در ادامه شما را با برخی از نکات مراقبت از موی نوزاد، آشنا می کنیم.

  • بهتر است مرتب موی نوزاد خود را شامپو کرده و پوست سر نوزاد را 3 بار در هفته ماساژ دهید. توصیه می شود، از شامپوی مخصوص موی نوزادان برای این کار استفاده کنید.
  • ماساژ روغن، از موارد دیگر مراقبت از موی نوزاد است. این امر، در بهبود گردش خون موثر بوده و به خواب نوزاد نیز کمک می کند. برای این کار، بهتر است از روغن نارگیل یا روغن های گیاهی استفاده شود. به این صورت که، چند قطره از آن را روی سر نوزاد ریخته و به آرامی ماساژ دهید. این کار موجب گردش خون در سر نوزاد شده و او را آرام می کند.
  • از موارد دیگر در بحث مراقبت از موی نوزاد، استفاده از مرطوب کننده ها می باشد. این کار، موجب می شود، پوست سر نرم و مرطوب بماند و از ایجاد شوره سر جلوگیری شود.
  • روشی دیگر برای مراقبت از موی نوزاد، استفاده از نرم کننده موی کودک می باشد. بهتر است، نرم کننده را در قسمت پایینی مو استفاده کنید تا علاوه بر بهره مندی از مزایای آن، از ضرر های احتمالی استفاده زیاد از نرم کننده نیز جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا